מה בני נוער באמת לומדים ממשחקי בורסה?

משקיעים מוצלחים מגוונים באופן נרחב את השקעותיהם, נמנעים מסיכונים מיותרים ולרוב לא סוחרים יותר מדי • למה ילדים מקבלים עידוד לעשות בדיוק ההיפך?

בני נוער לומדים השקעות דרך משחקי בחירת מניות / צילום: Shutterstock
בני נוער לומדים השקעות דרך משחקי בחירת מניות / צילום: Shutterstock

כל שנה, יותר ממיליון תלמידי תיכון ברחבי ארה"ב לומדים על השקעות דרך משחקי בחירת מניות. אם יש לכם ילדים בגיל הזה, אולי הם ישחקו במשחקים האלה כבר באביב הקרוב.

תומכי המשחקים אומרים שהם מרגשים וגורמים לעניין בתחום ההשקעות.

היינו יכולים להפוך גם את לימודי הנהיגה למרגשים אם היינו מלמדים ילדים לעבור באדום או להתרסק אל הקיר. אני מניח שניתן אפילו לטעון שמי שישרוד יהיה נהג טוב יותר.

כמובן, לא כך אנו מלמדים בני נוער לנהוג. אבל בכל הנוגע להשקעות ו"אוריינות פיננסית", מיליוני נערים לומדים מה זה לקחת סיכונים גדולים, על ידי שימוש בכסף משחק - לעתים קרובות מוגדל על ידי כסף משחק נוסף שהם לווים - כדי להתחיל סדרת פעולות מסחר מהירות בנכסים תנודתיים.

בטווח הארוך, המשקיעים שהם מגוונים באופן נרחב, שנמנעים מסיכונים מיותרים ולעתים רחוקות משתתפים במסחר - כמעט תמיד יצליחו. בתחרויות שוק מניות כאלה, בני נוער שמתנהגים כך כמעט בוודאות יפסידו.

איך להפוך 100 אלף דולר ל-550 אלף דולר ב-10 שבועות

אמה פרימן, תלמידת תיכון בלואיסבורג, פנסילבניה, זכתה באליפות המדינה כשהייתה בשיעור כלכלה בכיתה ט' שלימד מייקל קריגר. היא הפכה 100 אלף דולר בכסף משחק ליותר מ־550 אלף דולר תוך 10 שבועות. "שיחקתי בזה כאילו הייתי סוחרת יומית", אמרה.

אמה הייתה בודקת איזה מניות עלו בהכי הרבה, ואז מוכרת אותן בשורט כדי להרוויח מירידתן. "כל דבר שזינק במהירות, כשהיה נראה שמדובר בהייפ, מכרנו לו בשורט את הצורה", אמרה.

אמה עשתה עד 40 פעולות מסחר ביום. "חברים אמרו לי שנראיתי כמו משוגעת", היא נזכרת. "הייתי בוהה במסך ועושה פרצופים משוגעים כי דברים היו נהיים כל כך מתוחים".

באביב האחרון, עוד אחד מתלמידי כיתה ט' בכלכלה של קריגר, זכרי אנגל, זכה באליפות המדינה. הוא עשה 117 פעולות מסחר ב־10 שבועות.

זק השתמש בכ־200 אלף דולר בהלוואות שוליים על מנת להגדיל את התיק המדומה שלו לסכום של 583 אלף דולר. "זה נחמד שנותנים לך לעשות את זה", אמר. "יותר קל לעשות כסף ככה".

או להפסיד כסף - הסיבה בגלל וורן באפט מזהיר משקיעים שוב ושוב לא להשתמש במינוף.

מארק ברוקשייר, מייסד ומנכ"ל Stock-Trak ממונטריאול, המייצרת את סימולציית המניות שאמה וזק שיחקו בה, אומר שיותר מחצי מיליון תלמידים בתיכונים ברחבי המדינה משתמשים בתוכנה שלו. רובם משחקים במערכת כחלק ממערך הלימודים, לא במסגרת תחרות כלשהי.

מורים יכולים להגביל את מספר פעולות המסחר, להגביל את השוליים או לאסור על מכירות שורט. חוץ מתחרויות ברמת מדינה, אמר ברוקשייר, רק 14% מהמורים מרשים שוליים - כך שרוב התיקים לא ממונפים. במסגרת קורס טיפוסי של 10 שבועות, תלמיד או תלמידה ממוצעים עושים 22 פעולות מסחר.

ככל שעושים את זה יותר, גדלים הסיכויים להפסיד

"כל מי שיכול להפוך 100 אלף דולר ל־200 אלף דולר תוך עשרה שבועות בעזרת מה שלמדו בשיעור בתיכון זה פשוט מזל", אמר ברוקשייר. "עשרה השבועות הבאים כנראה יהיו עם פחות מזל. זה יהיה הלקח, ככל שעושים את זה יותר, גדלים הסיכויים להפסיד. אני רוצה שיפסידו את הכסף המדומה שלי לפני שהם מפסידים את הכסף האמיתי שלהם".

ריאן מונוסקי, מורה לעסקים לשעבר בתיכון מונטגומרי במונטגומרי, פנסילבניה, מטיל ספק בלקח הזה.

ב־2016 ו־2017, הקבוצות שלו זכו באליפות הלאומית באתגר קפיטול היל, תחרות בחירת מניות שנוהלה על ידי קרן סיפמה, עמותה שנתמכת על ידי תעשיית הברוקרים. הקבוצה שלו זכתה גם באליפות פנסילבניה לפחות 12 פעמים.

כל התחרויות האלה "נותנות לתלמידים מוטיבציה לעשות סיכונים קיצוניים שיביאו החזרים קיצוניים והפסדים קיצוניים, וזו לא הדרך הנכונה להשקיע", אמר מונוסקי, שכיום מנהל ערוץ בחירת מניות ביוטיוב.

כמו קבוצות מתיכונים אחרים, התלמידים של מונוסקי לעתים קרבות לוו כסף כדי למכור שורטים. הם השתמשו בשוליים של 50% כדי לקנות קרנות סל ממונפות בשלוש רמות ותנודתיות באופן קיצוני, שהגבירו מהלכים בשוק פי 4.5.

באתגר קפיטול היל כבר אסור לעשות צעדים כאלה.

עם זאת, מושבים של משחק שוק המניות של קרן סיפמה, המשוחק בכל 50 המדינות על ידי 600 אלף ילדים ברחבי ארה"ב, עשויים להרשות מכירת שורטים והלוואה מהשוליים. קבוצות לעתים קרובות מחזיקות בכל רגע נתון אפילו חמש מניות, לא מספיק כדי להיות מגוונים על פי סטנדרטים של השקעה זהירה.

"חשוב להכיר בכך שהסימולציה משחקת תפקיד קטן", אמרה מלאני מורטימר, מנהלת קרן סיפמה. "הפוקוס האמיתי הוא לוח השיעורים, שכולו מוקדש ליסודות של השקעה בשווקי ההון".

ריצ'רד דיילי, יושב הראש של הקרן, אמר שהארגון שותף לחששות שהמשחק מלמד ילדים לקחת סיכונים גדולים מדי. אבל, הוא הוסיף, "אנחנו לא רוצים להפסיד את היתרון החשוב יותר של כל הילדים שאנחנו מגיעים אליהם ואחרת לא היו נחשפים" לשוק המניות בכלל.

מורה הנהיגה שלי לימד לשים את הבטיחות במקום הראשון, אני מניח שזה גם מה שלימדו אתכם. זה מה שצריך לצ'פר עליו ילדים שלומדים איך להשקיע. הם לא צריכים להיקרא "מנצחים" על לקיחת סיכונים עצומים שיכולים לגרום לחיים שלמים של התנהגות רעה.