מלחמת אוקראינה-רוסיה היא רק הפתיח לשימוש ההולך והגובר בסייבר ככלי נשק במלחמות שבין מדינות

מלחמת הסייבר בין המדינות השונות החלה הרבה לפני המלחמה בין אוקראינה לרוסיה, וככל הנראה תימשך גם לאחריה; זהו הזמן הטוב ביותר עבור חברות ישראליות מהתחום לשתף פעולה עם הממשל האמריקאי והשוק הפרטי

מתקפות הסייבר יהפכו לנשק שגרתי במלחמות בין מדינות? / צילום: Shutterstock
מתקפות הסייבר יהפכו לנשק שגרתי במלחמות בין מדינות? / צילום: Shutterstock

הכותב הוא יזם, משקיע ומנהל הפעילות בישראל של קרן ההשקעות Merlin Ventures

מתקפות הסייבר ההולכות וגוברות, הסנקציות שהוטלו על רוסיה בעקבות הלחימה באוקראינה והדה-גלובליזציה שהעולם חווה בשבועות האחרונים וצפוי לחוות עוד הרבה קדימה מגדילה את סיכון הסייבר עבור גופים ממשלתיים ועבור חברות.

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הציב את נושא אבטחת הסייבר בסדר עדיפות עליון וחתם על צו נשיאותי ייחודי הפותח לראשונה דלת לחברות וסטארטאפים המעוניינים למכור לשוק הפדרלי, מהלך שהיה נחשב בירוקרטי וקשה עבור חברות רבות.

הצו הנשיאותי מעניק חסות ותמיכה נרחבת לשיתוף פעולה בין חברות פרטיות לממשל הפדרלי ומקצה כ-650 מיליון דולר להגברת ההגנה על אתרי ממשל, כאשר שוק אבטחת הסייבר הפדרלי מוערך בכ-200 מיליארד דולר. מדובר בסכומים עצומים, וחברות שישקיעו מאמץ וזמן בהפיכתן לספקיות מורשות לממשל הפדרלי - יכולות להגדיל מכירות בצורה משמעותית.

החתימה על הצו של ביידן נעשתה לפני כשנה, עוד בטרם הלחימה בין אוקראינה לרוסיה, שאף הגדילה את החשש למתקפות סייבר על תשתיות ואתרים חיוניים בממשל הפדרלי, בתגובה לסנקציות הכלכליות שהטיל הממשל האמריקאי על רוסיה עם פרוץ הלחימה. בחודש האחרון, קרא נשיא ארה"ב לחברות פרטיות להיערך לאפשרות של תקיפות סייבר נרחבות והחל להוציא הנחיות טכנולוגיות ממוקדות לחברות לצורך חיזוק ההגנה עליהן. במקביל, צוות המשרד לביטחון פנים של ארה"ב הגיע בתחילת החודש לישראל במטרה לחתום על הרחבת שיתוף הפעולה בתחום אבטחת הסייבר בין שתי המדינות, מה שצפוי להוביל להסכמים גדולים נוספים.

כאשר מסתכלים על התמונה הרחבה, חברות ישראליות העוסקות באבטחת סייבר נדרשות לקרוא את המפה ולהתחיל לעבוד מול השוק הפדרלי שמחפש בנרות פתרונות חדשים ואמינים. העבודה מול הממשל הפדרלי דורשת היכרות עם השוק, קשרים עם גורמים אמריקאיים, נוכחות חזקה באזור ומוכנות למחזורי מכירה ארוכים לצד תהליכים בירוקרטיים ארוכים - מכשולים המונעים מחברות רבות להיכנס לשוק זה.

בנוסף לכך, מתקפות הסייבר הרבות מייצרות איום מדינתי גם על חברות עסקיות, מה שמגביר את הביקוש לפתרונות מצידן ורצוי שיהיה כזה שנמצא ברמה מספקת להגן מפני תוקפים מסוג חדש ועם יכולות חדשות. עבודה עם הממשל הפדרלי תסייע לאותן חברות להמחיש את רמת ההגנה שהפתרון שהן מפתחות מספק ולרכוש לקוחות נוספים גם בשוק הפרטי.

לצד המכשולים שבדרך, מדובר בתקופת פז עבור חברות המעוניינות לבצע את הקפיצה הגדולה מהשוק הפרטי האמריקאי לשוק הפדרלי. כזרוע ההשקעות של חברת מרלין סייבר העובדת מול הממשל הפדרלי מזה שנים רבות אנו עדים בשנה האחרונה לעלייה משמעותית בהיקף הדרישה והמכרזים שהממשל האמריקאי מעלה מול חברות בשוק הפרטי ואנו צופים שהמגמה תמשיך ותתחזק בשנים הקרובות.

כיוצא מזה, המלצתי עבור כל חברה העוסקת בתחום אבטחת הסייבר ובעלת מחזור מכירות מבוסס לקפוץ למים ולהתחיל למכור טכנולוגיה לממשל האמריקאי. כדי למכור לשוק הפדרלי החברה נדרשת להגיש מספר אישורים מפורטים לממשל, להיכנס לרשימת הטכנולוגיות וההסכמי הרכש המאושרים ע"י הממשל, ליצור רשת שותפים עסקיים וכמובן להכיר היטב את השוק בו הם פועלים. שילוב בין שותפים ונכונים המתמחים בשיתוף פעולה בין חברות סייבר ישראליות לבין הממשל הפדרלי, לצד מוצר חזק וטיימינג נכון - עשוי להוביל לא מעט חברות לביצוע עסקאות ענק בארה"ב.