"פתחתי את המקום כשיצאתי לפנסיה": בעל חנות כלי הכתיבה בן ה־80 שכבר לא עובד בשביל הכסף

רחמים ברהום, בן 80 מיפו, בעלי "ברהום סנטר" - חנות לכלי כתיבה, ציוד משרדי ושכפולים • "החנות שלי 'על הדרך', אתה לא תבוא לפה במיוחד, אבל אולי על הדרך תיכנס, תקנה כמה דברים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

רחמים ברהום, בעלי חנות כלי הכתיבה ברהום סנטר / צילום: תמונה פרטית
רחמים ברהום, בעלי חנות כלי הכתיבה ברהום סנטר / צילום: תמונה פרטית

"למקום קוראים ברהום סנטר, אני מוכר מכשירי כתיבה, עושה שכפולים, פקסים כבר לא צריך שאשלח", מספר רחמים ברהום, בעלי ברהום סנטר, חנות לכלי כתיבה וציוד משרדי, שכפולים ואביזרי דפוס בשדרות ירושלים ביפו. ברהום הוסיף שהוא הקים את החנות בתחילת 2000, "הרעיון היה לסגור לאנשים את הפינה של הביורוקרטיה בקלילות".

"פעם הייתה עבודה והיום יש קצת פחות", צוחק ברהום, "אני מתבדח אבל באמת שאין לקוחות רבים. מי צריך לצלם היום מסמכים, הכל באינטרנט". כשנשאל מה הוא עושה במהלך היום, ברהום מספר ש"אנשים עוצרים על הדרך וקונים, כולם צריכים השלמות למשרד". הוא הוסיף כי "פעם, היה ממש נוח לקפוץ אליי - ביטוח לאומי, משרד הפנים, רשות אוכלוסין, הכל פעם במרחק הליכה ותמיד צריך לצלם טופס. פעם היינו מכינים פה גם חותמות, אבל לא צריך כאלה יותר, במקום זה יש כרטיסי ברכה ואני משכפל מפתחות".
ברהום מאוד שווה נפש בנוגע לקורונה ולא מתרגש מסגרים עתידיים. כשפרצה המגפה, הוא מספר שהיו פקחים על השדרה "כל הזמן, הייתי מכין להם גם קפה בבוקר. מה הם רצו? 'תפתח, תסגור, תפתח שוב', אני חושב שאף אחד לא הבין מה עושים עם המחלה הזאת".

ומה בנוגע לזרם הלקוחות לעסק? ברהום שוב צוחק, "אלה שהיו, נשארו. אני קורא לחנות שלי 'על הדרך', אתה לא תבוא לפה במיוחד אבל על הדרך תיכנס, תקנה עטים, כרטיס ברכה יפה". על מענקי עצמאים מהמדינה אין מה לדבר בכלל, "קיבלתי קדחת. להגנת המדינה אני חייב לומר שגם ההכנסות לא היו מדהימות. בכל מקרה את המשכורת שלי אני מקבל, יש פנסיה וביטוח לאומי. את המקום הזה פתחתי בשביל שתהיה לי עבודה בפרישה, ושכיר כבר לא רציתי להיות".

ברהום מספר שהציעו לו להשכיר את החנות מספר פעמים אבל הוא סירב, "אם אשכיר, אני אצטרך למצוא מקום חדש ללכת אליו כל בוקר. מי שרוצה נכנס, קונה משהו, ואנחנו גם מדברים קצת והנה העברנו קצת זמן. ככה טוב לי ונעים לי, לא מתכנן לנסוע לקאריביים עם הרווחים מהחנות".

לקראת סיכום השיחה, ברהם הרצין מעט והסביר את מהות העסק. "פתחתי לפני 20 שנה בגיל פרישה, לא רציתי להמשיך להיות שכיר והמקום הזה היה מושלם עבורי - חדר לא גדול, יש בדיוק מקום למה שמוכרים, אנשים נכנסים, מקבלים שירות בדיוק לצרכים המשרדיים שלהם ויש עם לדבר. מחצי שקל לצילום אתה לא תעשה את המיליון שלך", הוא מספר.

ומה לגבי העתיד? ברהום שמח להמשיך "לשמור מקום" לעסקים החדשים שייפתחו לידו, "אתה רואה את אלה?", הוא שואל כשהוא מצביע על חנות בגדים ודוכן מיצים חדשים, "אלה לא היו פה עד לפני שבועיים. אני שומר להם על הפינה. כשאלה יילכו, יבואו חדשים ואני עדיין אהיה פה". לפני הפרידה, ברהום ביקש להוסיף "תקפצו לשיחה, אם ייצא לכם גם לקנות איזה עט - אפילו יותר טוב. אני לא הולך לשום מקום".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il