יוסטון: רוב החברות חזרו לעבודה במשרד, אבל הקומות ריקות למחצה

הערים בטקסס מספקות הצצה לעתיד של העבודה במשרדים: אף שבתי הספר נשארו פתוחים במהלך המגפה ושרוב העובדים אינם תלויים בתחבורה הציבורית, רבים מהם בכל זאת מעדיפים להישאר לעבוד מהבית

משרדים ביוסטון / צילום: Shutterstock
משרדים ביוסטון / צילום: Shutterstock

יוסטון הציבה סטנדרט להחזיר את העובדים למשרד במהלך מגפת הקורונה. כ-85% מהעסקים כבר החזירו את העובדים למשרד, או מתכננים לעשות זאת - אחד השיעורים הגבוהים בארצות הברית, לפי חברות שעוקבות אחר שיעור החזרה לעבודה.

אבל הקומות במגדלי המשרדים בעיר ריקות למחצה. בשעה שמספר העובדים שמופיעים לעבודה עולה בהתמדה, מספר העובדים במשרדים קטן בהרבה מאלה שבאים למסעדות, למשחקי כדורסל ולאתרי התכנסויות עמוסים אחרים.

סיבה אחת לכך היא שרוב החברות ביוסטון הטמיעו עבודה היברידית, המשלבת עבודה מהמשרד ומהבית. כפי שהמדיניות הזו הוטמעה, העובד הממוצע מגיע למשרד במשך 10.7 ימים בחודש, בהשוואה ל-17 יום לפני המגפה, לפי ניתוח של Central Houston Inc, המייצגת בעלי נכסים, עסקים ותושבי בדאון טאון יוסטון.

מנכ"ל Central Houston Inc, כריסטופר לרסון, אומר ששיעור החזרה למשרד ביוסטון יגיע לתקרת זכוכית שמגבילה את החזרה למשרד אחרי הקורונה.

בשוק עקבו מקרוב אחר יוסטון ואחר ערים אחרות בטקסס במהלך המגפה, משום שהעובדים שם חזרו באופן עקבי לעבודה בשיעור גבוה יותר מאשר במדינות אחרות, כך לפי Kastle Systems, חברת אבטחה הפועלת בכל המדינה, שבודקת העברות כרטיס עובד בעשר ערים מרכזיות בארה"ב.

ההסתמכות הנמוכה במדינה על תחבורה ציבורית וההחלטה להשאיר את בתי הספר הציבוריים פתוחים סללה את הדרך ליותר עובדים לחזור לעבודה.

דאלאס, יוסטון ואוסטין רשמו בשבוע שעבר שיעורי חזרה למשרד של 51%, 52% ו-58%, בהתאמה, לפי Kastle.

"מדינת הכוכב הבודד" מציעה הצצה מקדימה לאיך שתיראה תנועת החזרה לעבודה ברחבי ארצות הברית. השנה שיעורי ההדבקה בקורונה ירדו בחדות ויותר חברות הנהיגו תוכניות חזרה למשרד, אבל המשרדים נותרים בתפוסה נמוכה.

"קשה לדמיין, כשאתה מסתכל על עובדים במשרדים שיכולים לעשות את עבודתם מרחוק, שהמספרים האלה יעלו מעל 60%-65% ברחבי המדינה", אומר בריאן קרופ, מנהל מחקר משאבי אנוש עבור חברת הייעוץ גרטנר. "זה העתיד של ההיברידי. הגענו".

אלפי עסקים קטנים תלויים בעובדים

לעתיד הזה יש השלכות עצומות על ערך הנדל"ן המסחרי, על חוסנם של רובעי העסקים ועל ההכנסות של העיר שנגזרות מבעלי נכסים. אלפי מסעדות, ברים, חנויות, ספרים ועסקים קטנים אחרים ברחבי המדינה תלויים גם הם בעובדים שנוסעים למקומות העבודה.

עדיין לא ברור מה ההשפעה על הביקוש לשטחי משרד של מציאות שבה עובדים נמצאים במשרד רק יומיים או שלושה בשבוע. יש בעלי נכסים שאומרים שכל השפעה תהיה מינימלית, במיוחד אם החברות יצטרכו יותר שטח כדי לרווח בין העובדים משיקולי בריאות. אבל אחרים מציינים שרבות מהחברות שחתמו על חוזים במהלך המגפה לקחו פחות שטח משום שהן אימצו אסטרטגיות של עבודה היברידית.

שיעור החזרה לעבודה ברחבי המדינה עלה בקביעות מאז השיא באומיקרון בתחילת השנה. הממוצע עמד בשבוע שעבר על 41%, עלייה מ-28% בשבוע השני של ינואר, לפי Kastle.

אבל אפילו אם הקורונה תיעלם, מכשול חדש מתעורר בדרך לחזרה מלאה לעבודה: מחירי הדלק העולים. מחיר הדלק כבר היה בעלייה, והפלישה הרוסית לאוקראינה החריפה את המצב. עובדים, בעיקר בעלי הכנסות נמוכות, מתנגדים לתוכנית לחזור לעבודה, בעיקר במדינות כמו טקסס שבהן רוב העובדים נוהגים - כך עולה מראיונות שקיימה גרטנר עם עשרות מנהלי משאבי אנוש.

"נקודת המבט של הרבה מהעובדים היא, ‘כן, תמשיכו’. זה בסדר גמור לעבוד מהבית כשמחירי הדלק עולים", אומר קרופ.

המעסיקים חוששים שהעובדים יעזבו

טרנד העבודה מרחוק מציב איום גדול יותר על שטחי המשרד מאשר מחירי הדלק. יש מעסיקים שמתעקשים שהעובדים יחזרו למשרד לחמישה ימים בשבוע. אבל רבים אחרים מצאו שהעבודה מרחוק לא השפיעה על הביצועים, ואחרים חוששים שאם הם לא ייענו לדרישות העובדים ליותר גמישות, עובדים בעלי ביצועים גבוהים עלולים לעבור לחברות שמציעות אפשרות לעבוד מרחוק.

החברות אימצו אסטרטגיות היברידיות כדי לתת לעובדים גמישות אבל גם לדאוג שיהיו בחלק מהזמן במשרד כדי לעודד שיתוף פעולה, מנטורינג ולחזק את התרבות של החברה.
בטקסס, חברות במגוון ענפים מאמצות גישות היברידיות. Halliburton, אחת החברות הגדולות בעולם בתחום שירותים לשדות נפט, מעסיקה כ-3,200 עובדים ביוסטון, בערך שליש מהם בצורה היברידית, שליש מרחוק ושליש במשרה מלאה במשרד, לפי דובר של החברה.

שברון ארה"ב, אחת המעסיקות הגדולות ביוסטון, שלה כמעט 6,000 עובדים בדאון טאון, מאפשרת לעובדים לעבוד מרחוק יומיים בכל שבוע, אמר דובר החברה.

חברות טכנולוגיה, שחלקן התנסו בעבודה מרחוק עוד לפני הקורונה, מאפשרות לעובדים לעבוד מרחוק במשך רוב הזמן. Cambium Learning Group, חברה מדאלאס המתמחה בטכנולוגיות לחינוך, עשתה שינוי של 180 מעלות במהלך המגפה, וקידמה פילוסופיה של "מרחוק עדיף", והבטיחה שהעובדים יוכלו להמשיך לעבוד מרחוק ללא הגבלה, אומר סמנכ"ל השיווק ג’ון יורגנסון.

חברת Bottle Rocket מדאלאס, המפתחת אפליקציה וייעוץ דיגיטלי, אימצה אסטרטגיה שבה השאירה את המשרד בעיר אבל הודיעה לעובדים שהם יכולים לבחור לעבוד מכל מקום. "החברות רוצות שהעובדים יבואו למשרד על בסיס קבוע, אבל חלק גדול בכוח העבודה לא רוצה בכך יותר", אומר רג’ש מידהא, מנכ"ל החברה.