החברה שבנתה את הדגם של כיפת ברזל נתבעת על שימוש פיראטי בתוכנה

תאגיד הענק דאסו, המפתח תוכנות הדמיה, תובע את חברת מה טוב פתרונות המחשה, שבונה דגמים למערכת הביטחון • מומחה: אם היקף השימוש הלא חוקי היה קטן, התאגיד היה מסתפק באזהרה

משגר כיפת ברזל / צילום: איל יצהר
משגר כיפת ברזל / צילום: איל יצהר

תאגיד הענק הצרפתי דאסו, מפתח תוכנת התכנון וההדמיה ההנדסית הפופולרית סולידוורקס (Solidworks), תובע לראשונה חברה ישראלית בגין הפרת קניין רוחני. התביעה הוגשה בשבוע שעבר לבית משפט השלום בפתח תקווה נגד חברת "מה טוב פתרונות המחשה" מלוד ובעליה גד מה טוב.

בתביעה על סך 1.2 מיליון שקל, שהוגשה על-ידי עו"ד תמיר אפורי ממשרד שבלת ושות’, טוען התאגיד הצרפתי כי חברת מה טוב אומנם רכשה עותק חוקי אחד של התוכנה, אך בפועל השתמשה בנוסף אליו בשורה של עותקים פיראטיים לאורך שנים. העלות של רישיון תוכנה אחד עומדת על אלפי דולרים, ואליה מתווסף לרוב חוזה שירות בעלויות שנתיות דומות.

חברת מה טוב הוקמה ב-1983, והיא מתמחה ביצירת פתרונות המחשה, הדגמה, ערכות הדרכה ומוצרי שיווק. לפי ראיון שנתן המייסד מה טוב ל"כלכליסט" ב-2020, הלקוחות העיקריים של החברה הם צה"ל והתעשיות הביטחוניות, כאשר החברה בונה בין השאר דגמים שמשמשים בתרגולות מלחמה. כמו כן, החברה בנתה דגמים מוקטנים של מערכות החץ וכיפת ברזל עבור התעשיות הביטחוניות, שמוצגים בתערוכות ואירועים שיווקיים ברחבי העולם.

הטענה: שימוש בעותקים לא חוקיים של התוכנה

בכתב התביעה טוען התאגיד הצרפתי כי תוכנת סולידוורקס היא כלי עבודה מרכזי של חברת מה טוב, ולמרות זאת היא משתמשת מזה שנים בעותקים פיראטיים פרוצים ובתוספים יקרים של התוכנה שהושגו שלא כדין.

התביעה מתבססת בעיקר על בדיקה טכנולוגית שביצעה החברה הצרפתית התובעת באמצעות רכיב הגנה (TPM) המותקן בכל תוכנותיה. רכיב זה מדווח חזרה על שימוש בגרסאות פרוצות ובלתי חוקיות של התוכנה. בעזרת רכיב זה זיהתה דאסו אלפי שימושים בתוכנות פיראטיות שבוצעו מ-12 מחשבים שונים המקושרים לכתובת ה-IP של חברת מה טוב לאורך חמש שנים, מאפריל 2017 עד לדצמבר 2021, כולל שימוש בתוספים בתשלום.

לצד זה התביעה מתבססת על פרסומים של חברת מה טוב בעמוד הפייסבוק שלה. בין השאר פרסמה מה טוב מודעות דרושים לעובדים בעלי יכולות שרטוט גבוהות בתוכנת סולידוורקס, לצד סרטונים ותמונות בהם ניתן לראות שימוש בתוכנת סולידוורקס על מחשבים בחברה. "מכל אלה ניתן לראות כי השימוש המפר בתוכנות התובעת על-ידי הנתבעת נעשה לאורך שנים, באופן גלוי, תוך שהנתבעת נהנית מהמוניטין שתוכנות התובעת צברו כסטנדרט בתעשיית העיצוב והייצור, על-מנת לבסס את מעמדה כחברה מקצועית", נכתב בתביעה.

בטרם התביעה, בדצמבר האחרון, פנתה החברה הצרפתית, באמצעות עו"ד תמיר אפורי, לחברת מה טוב במכתב ודרשה ממנה לשלם מיליון שקל על רכישת רישיונות שימוש בתוכנות באופן רטרואקטיבי.

בתגובה טענה מה טוב כי מדובר בעסק קטן שמונה שישה עובדים קבועים בלבד ומקפיד על שמירת זכויות יוצרים קלה כחמורה. למכתב התשובה צורפה קבלה על סך כ-10,000 שקל בגין רכישת רישיון וחוזה שירות לשנה אחת לסולידווורקס מ-2015, אך לטענת התובעת דאסו, רישיון זה אינו מכסה את השימוש הנרחב בשורה של עותקים פיראטיים, כולל בתוספים של התוכנה. כדי למסור מידע נוסף על פעילותה, ביקשה חברת מה טוב מדאסו הצרפתית לחתום על הסכם שמירה על סודיות, מה שהיא לא עשתה.

מה טוב: "דוחים את טענות התביעה"

דאסו החליטה כאמור בסופו של דבר להגיש תביעה, שהיא כאמור הראשונה שלה בישראל. לדברי גורם הבקיא בתחום, לא מאוד טיפוסי שחברות תוכנה גדולות יתבעו משתמשים קטנים יחסית על הפרה שכזו, ובדרך-כלל הן מסתפקות בשליחת מכתבי אזהרה, אך במקרה הנוכחי היקף השימוש הפיראטי היה ככל הנראה בוטה ומשמעותי.

בנוסף לדרישה לפיצוי של 1.2 מיליון שקל, דאסו דורשת לקבל צו מניעה קבוע שימנע מחברת מה טוב להשתמש בתוכנות פרוצות שלה, ולקבל נתונים על פרויקטים שבוצעו על בסיס התוכנה שלה על-ידי הנתבעת.

מחברת מה טוב נמסר בתגובה: "קיבלנו את כתב התביעה. אנו דוחים את הטענות בה, ונגיב בבית המשפט".