טורקיה | פרשנות

הגירעון של טורקיה הוכפל בתוך שנה. האם ארדואן יתאושש מזה?

האינפלציה בטורקיה עלתה בחודש שעבר בשיעור הגבוה ביותר מאז מרץ 2002, והגירעון יותר מהוכפל בתוך שנה בלבד • למרות הנתונים הכלכליים הקשים ובצל הבחירות שצפויות להתקיים במדינה ביוני 2023, כל העלאת ריבית באנקרה תיתפס כהפתעה גדולה

נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן. האם יתאושש מהגירעון הטורקי? / צילום: Associated Press, Ukrainian Foreign Ministry Press Service
נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן. האם יתאושש מהגירעון הטורקי? / צילום: Associated Press, Ukrainian Foreign Ministry Press Service

"האינדיקטורים הכלכליים המקומיים מצביעים על תהליך חיובי. שיעור הצמיחה הגבוה משקף את המצב החיובי בשוק התעסוקה". כל בר דעת שהיה שומע או קורא דברים אלו מפי שר אוצר, היה בוודאי חושב שמדובר במדינה שנמצאת במצב כלכלי טוב. אולם, אלו דברים שאמר שר האוצר הטורקי נורדין נבאטי - לאחר שנודע כי האינפלציה עלתה במרץ בקצב שנתי של 61.14% - השיעור הגבוה ביותר מאז מרץ 2002. בה בעת, היקף הגירעון המסחרי של טורקיה זינק, בתוך חודש אחד בלבד, ב-77% - מ-4.67 מיליארד דולר בפברואר ל-8.24 מיליארד במרץ. 

"האינפלציה עומדת על כ-60% כעת. האם זו בעיה? כן זו בעיה", הודה לשם שינוי נבאטי בהצהרה שנשא במחוז בורסה. "אולם הצלחנו לחלץ את הכלכלה הטורקית מלפיתת הריבית". לאחר ההצהרה הזו, הגיעה הבוקר (ב') בשורת איוב נוספת מהבנק המרכזי בטורקיה: הגירעון יותר מהוכפל בתוך שנה בלבד, מ-2.71 מיליארד דולר בפברואר אשתקד ל-5.15 מיליארד דולר לפברואר 2022.

למעט ברמה ההצהרתית, נבאטי וגם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן לא באמת הצליחו לנמק בפועל את ההחלטה להוריד את הריבית ב-5% בין החודשים ספטמבר לדצמבר אשתקד, והותרתה מתחילת השנה על 14% - אף שמאז מרץ 2021 (16.59%), שיעור האינפלציה בטורקיה עלה מדי חודש. הזינוק המשמעותי החל בדצמבר (36.08%), המשיך בינואר (48.69%), בפברואר (54.44%) והגיע בחודש החולף לשיא האינפלציה ב-20 שנות שלטון ארדואן באנקרה.

עד כמה אמינים הנתונים מטורקיה?

בניגוד למדינות רבות בעולם, עצם אמיתות הנתונים היא נושא לדיון בפני עצמו בטורקיה. בזמן שקבוצת המחקר ENAG, למשל, פרסמה הערכה כי שיעור האינפלציה בטורקיה עלה במרץ ב-11.93% והגיע לקצב שנתי של 142.63%, נפתח הליך משמעתי נגד חבר הפרלמנט מוסטפא באקי ארסוי ממפלגת הקואליציה, התנועה הלאומית הימנית-קיצונית. הסיבה: בראיון שקיים בתחנת טלוויזיה מקומית, הוא אמר כי "האינפלציה גבוה יותר ממה שהוכרז. עליית המחירים משתקת את המדינות. זו המציאות ואנחנו לא יכולים להתעלם ממנה. בעיה לא נעלמת כאשר אנחנו מעמידים פנים שהיא לא קיימת".

מבט לעומק מדד המחירים לצרכן הרשמי בטורקיה מצביע כי בפירוש אין כל דרך שבה אזרח טורקי ומשפחתו יכולים לחמוק מהשלכות ההתייקרויות. שלושת התחומים שהמחירים שלהם זינקו במרץ בשיעור הגבוה ביותר בקצב שנתי הם תחבורה (99.12%), מזון ומשקאות לא-אלכוהוליים (70.33%) וריהוט וציוד לבית (69.26%). מבט פנימה לחודש מרץ בלבד, מצביע כי מחירי התחבורה עלו במרץ בלבד ב-13.29%. הסיבה לכך קשורה לחיבור הקטלני מבחינת אנקרה בין התלות האנרגטית של טורקיה ברוסיה לבין הפלישה הרוסית לאוקראינה.

נתוני יבוא האנרגיה המעודכנים ביותר של אנקרה הם של חודש ינואר, כלומר טרם הפלישה הרוסית - אבל בכל זאת ניתן להבין מהם היטב את המצב. מתוך 3.58 מיליון טונות נפט מיובא בינואר, 27% היו מרוסיה. בד בבד, מתוך 6.70 BCM גז טבעי מיובע באותו החודש, רוסיה הייתה המקור המשמעותי ביותר עם 2.61 BCM (38%).

יותר ממחצית מאזרחי טורקיה מסיימים את החודש בגירעון

אך לא רק המדינה מתקשה לעמוד בהוצאותיה, אלא גם ואף בעיקר האזרח הפשוט שמתמודד עם אינפלציה לא סבירה. סקר שפרסם מכון המחקרים הכלכליים של איסטנבול בשבוע שעבר הצביע כי 59% מהאוכלוסייה מסיימים מדי חודש בגירעון, ואילו 27% מהמשיבים "מצליחים בקושי" לכסות את הוצאותיהם.

ובהיעדר מענה ראוי למצב הכלכלי החמור, יש נוכלים שמנצלים את חולשת האזרחים. באביב שעבר, לפתע, נסגרה בורסת הקריפטו הטורקית, ת'ודקס, שבה השקיעו 400 אלף איש. המייסד והבעלים של ת'ודקס, פארוק פתיך אוזר, נמלט מטורקיה, ככל הנראה לאלבניה, עם 2 מיליארד דולר מכספי המשקיעים, ואמנם עומד נגדו צו מעצר באינטרפול - אך ספק גדול אם המשקיעים יראו שוב את הכסף שלהם.

התביעה הציבורית בטורקיה דורשת עונש של 40,564 שנות מאסר נגד אוזר ו-20 אנשים נוספים שעבדו איתו, ומואשמים ביצירת ארגון פשע, הונאה והלבנת הון. לפי כתבי האישום בטורקיה, היקף ההפסדים עומד על 356 מיליון לירות טורקיות (כ-24 מיליון דולר), אולם "צ'יינאנלייסיס" מעריכים כי המספר עומד על 2.6 מיליארד דולר.

לנשיא ארדואן היה זמן לתבוע את האופוזיציה דיבה

במצב הכלכלי החמור שבו טורקיה שרויה ככלל ולאחר הודעת הלמ"ס הטורקי על שיעור האינפלציה במרץ, קרוב לוודאי שהיה מי שציפה להצהרה של הנשיא ארדואן. עם זאת, דווקא בשבוע שבו נודע כי האינפלציה חצתה את רף ה-60%, הוא בחר להגיש תביעת דיבה על סך מיליון לירות טורקיות (כ-68 אלף דולר) נגד מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו. הסיבה: קיליצ'דראולו האשים בישיבת פרלמנט כי נשיא טורקיה הוא "השומר והמשווק" של "כנופיית החמישה". אותה ה"כנופייה" שדיבר עליה יו"ר האופוזיציה כוללת את החברות ג'נגיז החזקות, קליון בנייה, קולין בנייה, לימאק החזקות ו- MNG החזקות שבשנים האחרונות זכו במרבית המכרזים הממשלתיים במדינה.

סוגיה שנשיא טורקיה לא יוכל לחמוק ממנה היא השלכות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה על שוק התיירות המקומי גם בטווח הארוך. יו"ר התאחדות עסקי התיירות והאירוח בים האגאי, מהמט אישלר, סיפר לעיתון "בירגון" כי הציפייה הייתה השנה לאירוח 7 מיליון תיירים מרוסיה ו-3 מיליון מאוקראינה - לאחר שאשתקד ביקרו במדינה 5 מיליון תיירים רוסים ו-2 מיליון אוקראינים. מדובר היה בלא פחות מ-27.3% מכלל התיירות הנכנסת של טורקיה ב-2021. "הציפייה עד לתום 2022 הייתה שהתיירים משתי המדינות הללו יביאו הכנסות בסך 10 מיליון דולר", ציין אישלר. "אם המלחמה תימשך ולא יהיו התפתחויות חדשות, אנחנו מעריכים כי רק 30% מהתיירים הרוסים יגיעו". לדבריו, משרד התיירות הטורקי פועל לסיוע בהפסדים, כאשר הם מקווים להתגברות התיירות הנכנסת ממדינות מרכז אסיה, אזרבייג'ן, איראן והמזרח התיכון. ובכל זאת, במדינה עם שיעור אבטלה שעומד על 11.4% - גל קריסות בתי מלון עלול להוות את הקש שישבור את גב המדינה.

ככל שהמלחמה באוקראינה תימשך, כך יותר ויותר גורמים עסקיים בטורקיה צפויים למצוא עצמם בין הפטיש לסדן, בגלל שאנקרה מסרבת בתוקף להצטרף לסנקציות נגד מוסקבה. דוגמא לכך התקבלה כאשר היאכטה של האוליגרך רומן אברמוביץ' עזבה את נמל בודרום ועברה לנמל יליקבאק שנמצא לא הרחק משם, בגלל החשש של החברה הבריטית שמפעילה את נמל בודרום, גלובל פורטס, מפני סנקציות.

כידוע לכל, המצב הכלכלי של אנקרה מגביר את התלות בהשקעות חיצונית. רק לפני כשלושה שבועות אישרה בריטניה מימון שיא של 2.3 מיליארד דולר לבניית מסילת רכבת מהירה בין אנקרה לאיזמיר, בנימוק כי הסיוע הזה יעזור לענף התחבורה הטורקי להפחית את התלות בפחם. הטענה של לונדון מגובה בנתונים שהרי לפי דו"ח זיהום האוויר השנתי של IqAir ל-2021, טורקיה מדורגת במקום ה-46 בזיהום אוויר, כאשר אנקרה היא העיר ה-54 הכי מזוהמת בעולם. אגב, האזור המזוהם ביותר מבין מדינות אירופה הוא מחוז איע'דיר שבמזרח טורקיה.

לסיכום, גם אם המלחמה באוקראינה תסתיים במהרה - טורקיה תהיה חייבת לשנות את המדיניות הכלכלית שלה באופן משמעותי. בנק ההשקעות גולדמן זאקס, למשל, מעריך כי האינפלציה בטורקיה תישאר על מעל 65% במשך רוב השנה - כאשר היא צפויה להגיע במאי וביוני אף ל-67%. בה בעת, בג'יי פי מורגן מעריכים שהאינפלציה תישאר בטווח 65%-70% במרבית חודשי 2022. ולמרות כל זאת, בצל הבחירות שצפויות להתקיים בטורקיה ביוני 2023, כל העלאת ריבית באנקרה - גם אם זו המגמה הבינלאומית כעת - תיתפס כהפתעה גדולה.