הבלגן סביב תוכנית רכס לבן נמשך; קוינט: "החלופה היא הפרת התחייבות"; ליאון: "נגיש לוותמ"ל"

בכירי רמ"י ועיריית ירושלים ערכו שולחן עגול במשרדי הרשות – שפוצץ • העירייה טוענת כי קוינט חרג מסדר היום שנקבע • ברמ"י טוענים: "ראש העיר הפר הסכם"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון / צילום: ארנון בוסאני

ישיבת שולחן עגול בין עיריית ירושלים לרשות מקרקעי ישראל "התפוצצה" הערב (ב'), לאחר ויכוח שהתגלע בין ראש העיר, משה ליאון, לבין מנהל רמ"י, עו"ד יעקב (ינקי) קוינט, סביב החלופה שהציג ליאון לתוכנית רכס לבן בעיר.

בהודעת העירייה שנשלחה הערב נכתב כי "בפתיחת ישיבת 'שולחן עגול', שהתקיימה בנוכחות בכירים מהעירייה ומהמנהל במשרדי רמ"י, דרש קוינט לחרוג מסדר היום שנקבע ולדון בתוכנית רכס לבן. קוינט טען כי החלופה לתוכנית, "הבשורה בלבן" שהציג ליאון, היא הפרה של התחייבות עיריית ירושלים להקמת רכס לבן, כמו גם התנגדות ראש העיר לשיווק תוכניות רמ"י בליפתא". על פי גרסת העירייה קבע קוינט כי עד שהעירייה לא תאפשר לאשר את התוכנית בוועדה המחוזית, הדיון לא יימשך.

"ראש העיר ליאון הבהיר לקוינט כי הבשורה בלבן תוגש בשבועות הקרובים לוותמ"ל", נכתב בהודעה, "והזכיר כי רמ"י ומשרד השיכון היו שותפים למהלך, לפחות בידיעה ובהסכמה שבשתיקה". נזכיר כי לפני כשבועיים אושר תקציב של מיליון שקל על ידי מועצת עיריית ירושלים, בדיוק לטובת מטרה זו - קידום החלופה של ליאון בוותמ"ל באופן עצמאי, ללא מוסדות המדינה. חלופת "הבשורה בלבן" של ליאון מציעה 6,000 יחידות דיור בשטח של 300 דונם בנויים, זאת לעומת התוכנית המקורית - שמציעה 5,250 יחידות דיור על פני כ־800 דונם.

"תידרש שנה וחצי לפחות לאישור החלופה של ליאון"

מקור ברמ"י מאשים בתגובה להתרחשות בשולחן העגול כי ההסכמים עם העירייה היו בראש ובראשונה אישור של התוכנית המקורית ברכס לבן, בעקבות כך לווסת את שיווקי הקרקעות, כך שיתאמו גם לתוכנית המתקנת שיזם ליאון.

"את תוכנית רכס לבן ניתן לאשר בתוך כמה שבועות", אמר אותו גורם, "בעוד ש'בשורה לבנה' היא תוכנית חדשה, שגם לוותמ"ל ייקח שנה וחצי לפחות עד שתאושר. ההסכמה הייתה אישור תוכנית רכס לבן, ולאחר מכן עריכת שינויים ברוח התוכנית שרוצה ליאון. אין כיום עתודות קרקע למדינה בירושלים, ועל כן המשמעות של הצעד שביצע ההעירייה היא ביטול שיווקים מתוכננים של מאות יחידות דיור בעיר, שנמצאת במצוקה קשה ביותר של מחסור בהיצע".

גורמים נוספים מעריכים כי ליאון אינו מעוניין לאשר את תוכנית רכס לבן, משו שהוא חושש שהמדינה תתחיל אחר כך לשווק קרקעות, שיכשילו את השינויים שהוא מעוניין להכניס בתוכנית.

ראש העיר, משה ליאון, אמר בעקבות הדברים: "הודעתי והכרזתי ברבים כי תוכנית רכס לבן לא תקום ולא תהיה. שר הבינוי והשיכון היה בסוד הדברים, וכן מנהל רמ"י, במשך ימים ארוכים. נגיש את הבשורה בלבן לדיון בוותמ"ל, ואין בכוונתנו לחזור בנו מהתנגדותנו לתוכנית ליפתא. את העיר ירושלים מנהלים ראש העיר ומועצת העיר, שהם נבחרי ציבור, ולא שום פקיד, בכיר ככל שיהיה. איש לא יציב אולטימטום בפנינו. נגיש את הבשורה בלבן לוותמ"ל, לטובת העיר, לטובת עתידנו ולטובת עתיד הדורות הבאים".

מרשות מקרקעי ישראל נמסר: "אנו מצרים על כך שראש העיר ירושלים בחר לנהל את הדיון עימנו באמצעות כלי התקשורת. יודגש: כשם שראש העיר מנהל את עירו, כך מופקדת רמ"י על ייעודה ועל אחריותה - ניהול קרקעות המדינה ושווק יחידות מגורים. הורדת מחירי הדיור ומתן פתרונות לדיור בר השגה עבור זוגות צעירים, לרבות בירושלים, הינה משימה לאומית שמחייבת גם את ראשי הערים להיכנס אל מתחת לאלונקה.

לצערנו, ראש העיר הפר הסכם שנחתם בינו לבין רשות מקרקעי ישראל, שהיה עתיד לאפשר בניית יחידות דיור בעיר ואנו מקוים כי יחזור בו. אנו סבורים שהעיר, הבונה מגדלי משרדים ואזורי תעסוקה בירושלים והמצויה במקביל בפערי דיור משמעותיים, חייבת להרחיב את ההיצע לתושביה ולתת מענה לביקושים".