מלחמה נוספת בדרך? פינלנד ושבדיה עשויות להצטרף לנאט"ו כבר בקיץ

השאיפה האוקראינית להצטרף לנאט"ו הייתה אחת מסיבות המוצהרות של רוסיה לפלישה למדינה • כעת שוקלות פינלנד ושבדיה לזנוח נייטרליות של עשרות שנים ולהצטרף לברית הצבאית עוד הקיץ • רוסיה מזהירה מ"השלכות חמורות"

מפגש מנהיגי נאט''ו בבריסל, מרץ 2022 / צילום: Associated Press, Michael Kappeler
מפגש מנהיגי נאט''ו בבריסל, מרץ 2022 / צילום: Associated Press, Michael Kappeler

פינלנד ושבדיה עשויות להכריע על הצטרפות לברית נאט"ו עוד הקיץ, אחרי עשורים של שמירה על נייטרליות ובצעד שצפוי להחריף משמעותית את המתיחות של הברית הצבאית המערבית מול רוסיה. גורמים בברית נאט"ו מסרו לכלי תקשורת אירופיים בימים האחרונים כי התייעצויות בנושא כבר התקיימו בין מנהיגי המדינות בארגון - המונה כעת כ-30 חברות - לבין שרי החוץ של שתי המדינות הנורדיות.

פינלנד חולקת גבול של יותר מ-1,300 קילומטר עם רוסיה, וידעה בעבר מספר עימותים עם המדינה אחרי שהכריזה על עצמאותה במהלך המהפכה הבולשביקית של 1917. מאז, מוסקבה עודדה מלחמת אזרחים פנימית ומחלוקות פוליטיות, ניסתה פעמיים לכבוש את פינלנד בכוח (הפינים כרתו ברית עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, א"א). רוסיה המשיכה לנסות ולהחליש את השלטון במדינה גם בשנים האחרונות, בעיקר באמצעות קמפיינים תקשורתיים הכוללים "פייק ניוז" ותמיכה במפלגות פרו-רוסיות ואנטי-מערביות.

בעוד עד כה היה הציבור הפיני חלוק בשאלה אם להצטרף לנאט"ו או לא, ורוב קטן של 51% היה נגד המהלך, הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה האכזרית שהיא מנהלת במדינה השכנה מאז ה-24 בפברואר שינו את התמונה מן היסוד. שיעור התומכים בהצטרפות לברית הצבאית הוכפל מ-32% לפני כחצי שנה לכ-60% בשבוע שעבר - שיא מאז שהסוגיה התחילה לככב בסקרי דעת קהל ב-1998.

ראשת הממשלה של פינלנד תומכת בחיבור לנאט"ו

הדבר משתקף גם בהתבטאויות הפוליטיקאים. ראשת הממשלה סאנה מארין, העומדת בראש קואליציה רב-מפלגתית, התראיינה בסוף השבוע והביעה תמיכה בהצטרפות לנאט"ו, בשל מטריית ההגנה שהיא פורשת על חברותיה בדמות סעיף 5 - הרואה בהתקפה חמושה על אחת ממדינות הברית כהתקפה על כולן, ומבטיח התגייסות למלחמה משותפת. "סעיף 5 של אמנת נאט"ו מציע ביטחון מקיף", אמרה מארין, "נאט"ו גם מקיימת תרגילים משותפת ואימצה תפיסת ביטחון משותפת. אין מערכת אחרת שמציעה את אותן ערבויות ביטחוניות כמו נאט"ו".

מארין עידכנה כי הממשלה הפינית פתחה בהליך בדיקה להצטרפות אפשרית, וכי המלצות יוגשו לממשלה בשבועות הקרובים ו"לכל המאוחר עד ה-21 ביוני". דו"ח מודיעיני בנושא יוגש השבוע לוועדת הביטחון בפרלמנט הפיני. "היה ניסיון אמיתי לנסות ולגבש מערכת יחסים מתפקדת עם רוסיה, אבל עכשיו כשהתושבים רואים שזה בלתי אפשרי - במיוחד תחת שלטון פוטין - הם משנים את דעתם", הסביר ראש הממשלה הפיני לשעבר אלכסנדר שטוב את המהפך.

גם שבדיה מתכוונת להצטרף לנאט"ו כבר בקיץ הקרוב, לפי דיווח מקומי. העיתון השבדי "סבסנקה דאגבלאט" ציטט מקורות במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המובילה את הממשלה, לפיהם ראשת הממשלה מגדלנה אנדרסון כבר הכריעה בסוגיה, והציבה מטרה להגיש את בקשת ההצטרפות לברית הצבאית בפסגה השנתית של נאט"ו שתתקיים ב-29-30 ביוני במדריד. הצעד ישים קץ לנייטרליות יחסית עליה שמרה המדינה עד כה, כולל במהלך מלחמת העולם השנייה.

על אף הסלקטיביות עם אוקראינה, נאט"ו תשמח לקבל את המדינות הנורדיות

נאט"ו עצמה תשמח לצרף את המדינות הללו, בניגוד לסלקטיביות שהפגינה בצירוף מדינות כמו אוקראינה וגיאורגיה. הצבא הפיני ותעשיית הנשק השבדי יהיו תוספת כוח לברית, כמו גם המיקום האסטרטגי של שתי המדינות. הצבא הפיני כבר מקיים תרגילים מקיפים עם כוחות נאט"ו, והוא נחשב לאחד החזקים באירופה, עם כעשרות אלפי חיילים משרתים וקרוב למיליון חיילי מילואים, במדינה של חמישה מיליון תושבים בלבד. מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג הנורבגי, שכהונתו הוארכה בשל המצב באוקראינה, אמר כי הוא מצפה ש"כל 30 המדינות החברות בנאט"ו" יקדמו בברכה את פינלנד ושבדיה.

לוח הזמנים להצטרפות עשוי להיות מהיר. פרשנים מצפים כי פינלנד תכריז על כוונותיה במאי, או לכל המאוחר לפני פסגת נאט"ו השנתית, שתתקיים בסוף יוני במדריד. ייתכן שהצעד שלה יהיה מתואם עם שבדיה.

אחת השאלות המרכזיות היא כיצד תגיב רוסיה להכרזות. סוגיית התרחבות נאט"ו היא אחת מהסיבות המוצהרות של רוסיה לפלישה לאוקראינה, ודרישה להקפאת הצטרפות חברות נוספות באירופה היא חלק מהדרישות הביטחוניות של רוסיה שהוצגו למערב לפני המלחמה. במקרה הקיצון, פרשנים העריכו כי ייתכן שרוסיה תנצל את "חלון ההזדמנויות" במהלך תהליך ההצטרפות - בו סעיף 5 עדיין אינו בתוקף - כדי לבצע מתקפה צבאית.

דובר הקרמלין דמטרי פסקוב הזהיר בימים האחרונים כי יהיו "השלכות חמורות" להצטרפות של כל אחת משתי המדינות לנאט"ו. הוא הוסיף כי רוסיה תנקוט צעדים כדי "להביא לאיזון-מחדש של המצב". דוברת משרד החוץ הזהירה מ"השלכות צבאיות ופוליטיות" אם שתי המדינות יצטרפו לנאט"ו.

מזכ"ל נאט"ו סטולנטברג אמר בראיון לעיתון הבריטי "טלגרף" בסוף השבוע, כי המציאות הביטחונית במזרח אירופה ובאזור הבלטי כבר השתנתה. "ללא קשר לשאלה מתי ואיך תסתיים המלחמה באוקראינה, המלחמה כבר הביאה להשלכות ארוכות-טווח על הביטחון שלנו", אמר, "נאט"ו צריכה להתאים את עצמה למציאות החדשה - וזה בדיוק מה שאנחנו עושים". כחלק מההתאמה, לפי הדיווחים, ייפרשו כוחות משמעותיים בגבולה המזרחי של הברית, המסוגלים להתמודד עם פלישה אפשרית. נכון לעכשיו, הברית מציבה כוחות "זמניים" בלבד בשל הסכמות עם רוסיה בסוגיה.