דיווחים בשבדיה: הממשלה החליטה להגיש בקשת הצטרפות לנאט"ו

לפי הדיווחים, ראש ממשלת שבדיה מגדלנה אנדרסון צפויה להגיש את בקשת ההצטרפות לברית הצבאית בפסגה השנתית של נאט"ו שתתקיים בסוף יוני • הצעד ישים קץ לניטרליות יחסית עליה שמרה המדינה עד כה, כולל במהלך מלחמת העולם השנייה

מגדלנה אנדרסון, ראש ממשלת שבדיה / צילום: Associated Press, Matt Dunham
מגדלנה אנדרסון, ראש ממשלת שבדיה / צילום: Associated Press, Matt Dunham

שבדיה מתכוונת להצטרף לנאט"ו כבר בקיץ הקרוב - כך מדווח היום (ד') העיתון השבדי "סבסנקה דאגבלאט" מפי מקורות במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, המובילה את הממשלה. לפי הדיווחים, ראש הממשלה מגדלנה אנדרסון כבר הכריעה בסוגיה והציבה מטרה להגיש את בקשת ההצטרפות לברית הצבאית בפסגה השנתית של נאט"ו שתתקיים ב-29-30 ביוני במדריד. הצעד ישים קץ לניטרליות יחסית עליה שמרה המדינה עד כה, כולל במהלך מלחמת העולם השנייה.

הדיווחים מתפרסמים היום בשבדיה על רקע ביקור בשטוקהולם של ראש ממשלת פינלנד, סאנה מרין, שגם ממשלתה צפויה להכריז על כוונה להצטרף לנאט"ו במועד זהה. היום צפויה ועדה מיוחדת להגיש "המלצות ביטחון" לממשלה הפינית בנוגע למציאות החדשה שנוצרה אחרי שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר. מרין הביעה תמיכה בראיון בסוף השבוע בהצטרפות לברית, בנימוק שסעיף 5 באמנת נאט"ו - הרואה בהתקפה על אחת מחברות הארגון התקפה על כולן - הוא "מערכת הביטחון המשמעותית היחידה" האפשרית לפינלנד.

במהלך מסיבת עיתונאים משותפת בשטוקהולם מסרה מרין כי פינלנד צפויה לקבל החלטה "בתוך שבועות" לגבי הצטרפות עתידית לנאט"ו. "התהליך יהיה מהיר מאוד וייקח להערכתי שבועות", ציינה.

אם יוגשו בקשות הצטרפות, נאט"ו צפויה לאשר אותן. הצבאות הפיני והשבדים הם תוספת כוח לברית הצבאית. הצבא הפיני כבר מקיים תרגילים מקיפים עם כוחות נאט"ו, והוא נחשב לאחד החזקים באירופה, עם עשרות אלפי חיילים משרתים וקרוב למיליון חיילי מילואים, במדינה של 5 מיליון תושבים בלבד. מזכ"ל נאט"ו יינס סטולטנברג הנורבגי, שכהונתו הוארכה בשל המצב באוקראינה, אמר שהוא מצפה כי "כל 30 המדינות החברות בנאט"ו" יקדמו בברכה את פינלנד ואת שבדיה. 

כיצד רוסיה תגיב? 

אחת השאלות המרכזיות כעת היא כיצד תגיב רוסיה להכרזות. סוגיית התרחבות נאט"ו היא אחת מהסיבות המוצהרות של רוסיה לפלישה לאוקראינה, ודרישה להקפאת הצטרפות חברות נוספות באירופה היא חלק מהדרישות הביטחוניות של רוסיה שהוצגו למערב לפני המלחמה. במקרה הקיצון, פרשנים העריכו כי ייתכן שרוסיה תנצל את "חלון ההזדמנויות" במהלך תהליך ההצטרפות - בו סעיף 5 עדיין אינו בתוקף - כדי לבצע מתקפה צבאית.

דובר הקרמלין דמטרי פסקוב הזהיר בימים האחרונים כי יהיו "השלכות חמורות" להצטרפות של כל אחת משתי המדינות לנאט"ו. הוא הוסיף כי רוסיה תנקוט צעדים כדי "להביא לאיזון-מחדש של המצב". דוברת משרד החוץ הזהירה מ"השלכות צבאיות ופוליטיות" אם שתי המדינות יצטרפו לנאט"ו.