הרוסים טוענים שיותר מאלף חיילים אוקראינים נכנעו, קייב: לא היה ולא נברא

ראש עיריית מריופול, ואדים בויצ'נקו, אמר כי יותר מ-100 אלף איש שנותרו בעיר ממתינים לפינוי • ביידן מאשים את פוטין בביצוע רצח עם באוקראינה • כמעט 200 ילדים נהרגו באוקראינה מאז החלה הפלישה הרוסית

טנק של כוח פרו-רוסי במריופול, השבוע / צילום: Reuters, Chingis Kondarov
טנק של כוח פרו-רוסי במריופול, השבוע / צילום: Reuters, Chingis Kondarov

12:29

ב-24 השעות האחרונות לפחות שבעה נהרגו ו-22 נפצעו מהפגזות צבא רוסיה במחוז חרקיב הצפון מזרחי באוקראינה, כך לפי הודעה רשמית של מושל המחוז אולח סינגובוב. בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי בין ההרוגים הוא תינוק בן שנתיים שנפגע באחת מ-53 ההפגזות הרוסיות ביממה האחרונה. בתוך כך, רוסיה ממשיכה להכחיש כי תוקפת אוכלוסיה אזרחית באוקראינה.

11:14

משרד הביטחון הרוסי דיווח הבוקר כי 1,026 חיילי הבריגדה הימית של אוקראינה נכנעו במריופול המכותרת. לפי דיווח משרד הביטחון, בין החיילים נמצאים 162 קצינים: "בעיר מריופול, סמוך למפעל הפלדה באיליץ', כתוצאה ממתקפה מוצלחת של הכוחות החמושים של רוסיה ויחידות המיליציה של הרפובליקה העממית של דונצק, 1,026 חיילים אוקראינים מהבריגדה הימית ה-36 הניחו את נשקם במרצונם ונכנעו", נכתב בהודעת משרד הביטחון הרוסי.

בדיווח הוסיף משרד הביטחון כי 151 חיילים אוקראינים נפצעו וטופלו מיד או פונו לבית החולים של מריופול. בתוך כך, בטלוויזיה הרוסית הממלכתית הציגו וידיאו מיום שלישי האחרון של נחתים אוקראינים נכנעים סמוך למסילות הרכבת במריופול.

בתגובה רשמית, משרד הביטחון האוקראיני מכחיש לחלוטין כניעה של כוחות כלשהם - במריופול או ערים מכותרות אחרות.

10:06

בסוכנות הידיעות רויטרס מדווחים כי ראש עיריית מריופול, ואדים בויצ'נקו, אמר הבוקר כי יותר מ-100 אלף איש שנותרו בעיר ממתינים לפינוי.

במקביל, לדברי משרד התובע הכללי של אוקראינה, כמעט 200 ילדים נהרגו מאז החלה הפלישה הרוסית. כ-191 ילדים נהרגו ו-349 נוספים נפצעו מאז פלישת רוסיה ב-24 בפברואר. חלק מהם נהרגו בימים האחרונים בגלל ההפגזות במזרח אוקראינה.

08:00

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן האשים הלילה (ד') את רוסיה בביצוע רצח עם באוקראינה, ואמר כי הנשיא ולדימיר פוטין "מנסה למחוק את הרעיון של אפילו להיות אוקראיני". בנאום שנשא בכנס באייווה אמר ביידן כי "התקציב המשפחתי שלכם, היכולת למלא את מיכל הדלק, שום דבר מזה לא צריך להיות תלוי בדיקטטור שמכריז מלחמה ומבצע רצח עם במרחק חצי עולם".

לאחר שנשאר אם בכוונתו להחיל את המונח "רצח עם" על פעולות הרוסים באוקראינה, ענה ביידן: "כן, קראתי לזה 'רצח עם' כי נהיה יותר ויותר ברור שפוטין רק מנסה למחוק את הרעיון של אפילו להיות אוקראיני". "והראיות מצטברות", הוסיף ביידן. "הוכחות נוספות מגיעות מהדברים הנוראים שהרוסים ביצעו באוקראינה. ואנחנו הולכים רק ללמוד יותר ויותר על ההרס. אנחנו ניתן לעורכי הדין להחליט ברמה הבינלאומית, אבל זה בהחלט נראה לי ככה".

נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, קיבל בברכה את דבריו של ביידן ואמר כי אלו "מילים אמיתיות של מנהיג אמיתי". "חיוני לקרוא לדברים בשמם כדי לעמוד מול הרוע. אנחנו אסירי תודה על הסיוע האמריקאי שניתן עד כה ואנחנו זקוקים בדחיפות לעוד נשק כבד כדי למנוע זוועות רוסיות נוספות", כתב בטוויטר זלנסקי.


ביידן מתבטא בעקביות בנוגע להרג הסיטונאי של אזרחים אוקראינים, ותייג את פוטין כפושע מלחמה כבר באמצע מרץ. חקירות מרובות מתנהלות בנוגע לזוועות שביצעו הרוסים באוקראינה, הכוללות את הרס מריופול והוצאת אזרחים להורג בעיירה בוצ'ה.

לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, פוטין תיאר את הקיום האוקראיני הנפרד כלא לגיטימי, משום שלטענתו הרוסים והאוקראינים הם עם אחד. בנוסף להרג המוני של אזרחים, רוסיה הואשמה בטרנספר של אזרחים אוקראינים לרוסיה, כולל מספר רב של ילדים, תוך שינוי החוק על מנת להקל על משפחות רוסיות לאמץ אותם.

בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג פתחו בפברואר תיק נגד רוסיה בטענה שיש "בסיס סביר להאמין שבוצעו באוקראינה גם פשעי מלחמה לכאורה וגם פשעים נגד האנושות".

בעל בריתו הקרוב ביותר של פוטין באוקראינה נעצר

אתמול נעצר האוליגרך ויקטור מדבדצ'וק, בעל בריתו הקרוב ביותר של פוטין באוקראינה, על ידי רשויות החוק האוקראיניות. בחשבון הטלגרם הרשמי שלו, זלנסקי פרסם תמונה של מדבדצ'וק באזיקים. מדבדצ'וק נעצר לאחר שברח ממעצר בית. 

מדבדצ'וק הוא מנהיג מפלגת האופוזיציה הגדולה ביותר באוקראינה. במרץ, המפלגה הייתה אחת מכמה שזלנסקי השעה בשל קשרים לרוסיה. שלטונות אוקראינה הכניסו את מדבדצ'וק למעצר בית, אך הוא נמלט שלושה ימים לאחר שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-24 בפברואר. מקום הימצאו לא היה ידוע עד אתמול. לפי שירות הביטחון האוקראיני, מדבדצ'וק לבש מדי צבא כ"הסוואה".

זלנסקי תיאר את המעצר כ"סמלי", ואמר כי "זה מאוד סמלי שמר מדבדצ'וק נעצר ביום הקוסמונאוטיקה. הוא מסתתר כבר 48 ימים, ולבסוף החליט לנסות לברוח מארצנו. ובכן, עבור ה'אסטרונאוט הזה' - במובן הרע של המילה - זה לא עבד. אני חושב שזה ציני במיוחד מצדו להשתמש בהסוואה צבאית. הוא ניסה להסוות עצמו כך. כזה 'חייל'. כזה 'פטריוט'".

זלנסקי הציע למסור לרוסיה את מדבדצ'וק בחילופי שבויים: "'ובכן, אם מדבדצ'וק בחר לעצמו מדים צבאיים, הוא נמצא תחת כללי המלחמה. אני מציע לפדרציה הרוסית להחליף את הבחור הזה שלכם תמורת בנינו ובנותינו שנמצאים כעת בשבי הרוסי".

זלנסקי פנה ישירות לרוסיה ואמר: "ותנו למדבדצ'וק להיות דוגמה עבורכם. אפילו אוליגרך לשעבר לא נמלט, שלא לדבר על הרבה יותר פושעים רוסים 'רגילים'. נשיג את כולם".