מדוע תשלומי הניקיון של Airbnb עולים כל כך הרבה עכשיו

התשלום, שמטיילים לא רואים לעתים קרובות בחיפוש הראשון אחר נכסים להשכרה לטווח קצר, מתסכל אורחים ומארחים כאחד

הזמנת דירה ב- Airbnb / צילום: Shutterstock
הזמנת דירה ב- Airbnb / צילום: Shutterstock

ככל שעלות החופשה עולה, חלק מהמטיילים מקדישים תשומת לב רבה יותר למשהו שלא מסתדר: דמי ניקיון המתווספים לתשלום על השכרות לטווח קצר, שעלולים להגיע למאות דולרים לטיול.

מגפת הקורונה הביאה לתשומת לב מחודש לתברואה, אבל חלק מהאורחים השוכרים נכסים לטווח קצר מתרעמים על דמי הניקיון, תשלום קבוע שנקבע על ידי המארח ומשתנה מאוד בהתאם לנכס ולמיקום. חלק מהאורחים אומרים שהם מרגישים מרומים כשהם רואים מחיר לילי אטרקטיבי, ואז נתקלים בעמלות נוספות של מאות דולרים לפני התשלום.

מלונות מסורתיים יכולים להוסיף חיובים, כגון עמלות אתר נופש, אבל בדרך כלל לא מפרטים את חשבונות משק הבית. זו הסיבה שאנליסטים בתעשייה אומרים שדמי ניקיון להשכרה לטווח קצר יכולים לעורר תגובה חריפה אצל האורחים, במיוחד כאשר הם מקבלים גם הוראות ניקיון לפני היציאה.

"ברגע שאתה הולך סוף סוף ללחוץ ולשלם, עם התוספת של העמלות והמסים של Airbnb ודמי הניקיון, הסכום פתאום אפילו לא קרוב למה שחשבת שהתעריף ללילה הוא", אומרת אשלי טיג, עורכת דין מסן דייגו.

אפילו חלק מהמארחים מתנגדים לדמי ניקיון.

לינדה קאל ובעלה מנהלים שני נכסי Airbnb במחוז פלאמס, קליפורניה. היא מאמינה שניקיון הוא חלק מהעלות של תפעול העסק, באחריות המארחים, שלא אמור להיות חיוב נפרד. היא חיפשה Airbnb באזור מאמות' לייקס, קליפורניה, לשהות של לילה אחד בסתיו שעבר, וראתה תעריפים של 80 דולר ללילה, עם דמי ניקיון של 120 דולר. "אין סיכוי שזה עולה 120 דולר לנקות חדר שינה אחרי שהיינו שם רק לילה אחד", היא אומרת.

בנכסים שהיא מנהלת, השהות מחוץ לעונה מתחילה בכ-125 דולר ללילה לדירה צמודה לביתה, וכ-180 דולר ללילה לבקתה עם שני חדרי שינה בהמשך הדרך. בשתיהן אין דמי ניקיון. בני הזוג מנקים את הדירות בעצמם, אבל מבקשים מהאורחים לשטוף כלים, לאחד אשפה ולהוריד את המצעים מהמיטות.

בארה"ב, כ-85% מהשכירות לטווח קצר כוללות דמי ניקיון, על פי נתונים של חברת הניתוח AirDNA, הכוללת נתונים מ-Airbnb ומ-Vrbo. דמי הניקיון עלו בממוצע ב-9.8% מהרבעון הראשון של 2020 לרבעון הראשון של 2021, ו-6.6% נוספים עד הרבעון הראשון של 2022, כך לפי AirDNA.

העמלות משתנות בהתאם על מיקום וגודל הנכס, אומר ג'יימי ליין, סגן נשיא למחקר של AirDNA. דמי הניקיון הממוצעים עבור נכסים עם חדר שינה אחד עלו מ-59 דולר ב-2020 ל-73 דולר ב-2022, בעוד שדמי הניקיון הממוצעים עבור נכס עם לפחות חמישה חדרי שינה, על החוף הם, 410 דולר.

"עברנו מ-112 דולר ב-2019 ל-137 דולר עכשיו ב-2022", אומר ליין בנוגע לעליית התעריפים הממוצעת לאורך זמן, ומציין כי הוא חושב ששיעורי העלייה סבירים, בהתחשב בהשפעות המגיפה ועלויות העבודה הגדלות.

Airbnb ממליצה למארחים לשקול דמי ניקיון מינימליים

Airbnb הודיעה כי בממוצע, דמי הניקיון הם פחות מ-10% מעלות ההזמנה הכוללת. Airbnb ממליצה למארחים לשקול דמי ניקיון מינימליים - או בכלל לא - אם הם מבקשים מאורחים לבצע משימות מסוימות, ומזהירה מארחים שגובים דמי ניקיון גבוהים, מפני אורחים שעשויים לצפות לעזוב מבלי לנקות בעצמם, כמו בבית מלון.

Vrbo הודיעה כי הם מייעצים למארחים להגדיר עמלות מינימליות. Vrbo טוענת שיותר אורחים שמים לב לניקיון בעקבות מגפת הקורונה, אז ייתכן שהמארחים התחילו לגבות יותר בגלל שהם משפרים את פרוטוקולי הניקיון שלהם.

אורחים אומרים שחלק מהתסכול שלהם נובע מהאופן שבו מוצגים דמי הניקיון בזמן חיפוש אחר השכרה לטווח קצר. בארה"ב, תוכנת סינון המחירים של Airbnb ממיינת נכסים לפי תעריף ללילה, ולא לפי עלות כוללת. לקוחות יכולים למצוא את העלות הכוללת, לא כולל מסים, באותיות קטנות בתצוגת הרשימה של הפלטפורמה, אך היא אינה מוצגת בתצוגת המפה.

ב-Vrbo, האורחים יכולים לסנן את התוצאות לפי התעריף הלילי או העלות הכוללת עם עמלות. כאשר אורחים מחפשים עם תאריכים, שני המחירים מוצגים בתכונת המפה, אם כי מסים אינם כלולים.

לאחר שבשנה שעברה נרשמו תגובות סוערות ברשתות החברתיות לעמלות הגבוהות, Airbnb הודיעה על סקירה שלהן. Airbnb גם בדקה תצוגות תמחור בסתיו שעבר, שבהן המשתמשים ראו הסברים חדשים, ובמקרים מסוימים, באנרים המציינים את העלות הכוללת ללא מסים. בחודש מאי, החברה אמרה שהיא תציע המלצות לשפר את השקיפות בהצגת התמחור ואת הניווט עבור מארחים ואורחים, וכן שהיא שואפת להגדיר את הביקורת וההמלצות עד ה-15 בדצמבר. כמעט ארבעה חודשים לאחר מכן, אמרה Airbnb שאין לה חדשות להכריז, אך תמשיך לספק עדכונים על מאמציה.

חלק מהמארחים אומרים שהם עלולים לצאת מהשוק אם הם יבטלו את דמי הניקיון ויעלו את התעריף הלילי שלהם, מכיוון שאנשים יירתעו מתעריפים ליליים שעולים על דמי השכרות בקרבת מקום.

דמי הניקיון מעודדים שהות ארוכה

דמי הניקיון יכולים לעזור למארחים לעודד שהות ממושכת יותר, אומר Tarik Dogru, עוזר פרופסור באוניברסיטת פלורידה סטייט, שחקר דמי שכירות לטווח קצר. דמי הניקיון עלולים לחרוג או להתקרב לתעריף הלילה עבור שהות של לילה אחד, אבל יכול להיראות הגיוני יותר עבור אלה שמזמינים שהות ארוכה יותר, הוא אומר.

מארחים רבים אומרים שהאינפלציה פגעה גם בהם. חלקם שוכרים שירות ניקיון מקצועי ומעבירים את העלות לאורחים, שחשים את עלות הניקיון המוגדלת.

חברות שירותי הניקיון אומרות כי העלויות עלו בשווקים רבים, מהאספקה ​​ועד לשכר של עובדי הניקיון, דרך עלות הדלק לנסיעות לנכסים השונים. עובדי ניקיון אומרים גם שעבודת הניקיון שנדרשת בנכס להשכרה לטווח קצר, לרוב עם מספר חדרי שינה, חדרי אמבטיה ומטבח מלא, עולה בהרבה על המאמץ הדרוש לניקוי חדר במלון.

קאסי מאריי מנקה נכסים להשכרה לטווח קצר באזור צפון קליפורניה. עבור נכסים קטנים, היא גובה 150 דולר עבור מינימום של שלוש שעות עבודה. היא אומרת ש-20% מהשכר הזה מגיע למסים, לפחות 10 דולר מכסים את חומרי הניקיון שלה ו-10 דולר מכסים דלק. "שלושים ושלושה דולר לשעה נשמע מצוין, אבל אנחנו לא מקבלים כיסוי בריאותי בחסות המעסיק", היא אומרת.

מארחים אחרים מנקים בעצמם, אבל משתמשים בדמי הניקיון כדי לכסות את הזמן שהשקיעו ולעיתים את עלות חומרי הניקיון.

"אנחנו צריכים להיות מסוגלים להגדיל מעט את דמי הניקיון, כדי להבטיח לחדש את מלאי הדברים האלה מבלי להוציא מהרווחים שלנו", אומר קייל סטנלי, מארח לטווח קצר ומנהל נכס בקליפורניה. אם צוות ניקיון יגבה ממנו 150 דולר, הוא אומר, הוא יגבה מהאורח כ-175 דולר.