מחירי השכירות שוברים שיאים ברחבי ארה"ב

דמי השכירות ב־50 האזורים המטרופוליניים הגדולים בארה"ב זינקו ב-17% בפברואר • קצב הצמיחה בשכר הדירה מהיר בערך פי ארבעה מהקצב שנראה לפני שהמגפה פרצה בארה"ב • בניו יורק ובנאשוויל המחירים זינקו ביותר מ-20%

בית להשכרה בוורג'יניה, ארה''ב. דמי השכירות בארה''ב זינקו / צילום: Reuters, Will Dunham
בית להשכרה בוורג'יניה, ארה''ב. דמי השכירות בארה''ב זינקו / צילום: Reuters, Will Dunham

דמי השכירות בארה"ב עלו לשיא חדש בפברואר עם ממוצע ארצי של 1,792 דולר ב־50 האזורים המטרופוליניים הגדולים ביותר במדינה. מדובר בעלייה של יותר מ־17% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, כך נכתב בדוח חדש.

הדוח של האתר realtor.com הצביע על זינוק במחירי השכירות לאחר ירידה משמעותית ב־2020 ואל תוך הרבעון הראשון של 2021, שהייתה קשורה למגפת הקורונה. אבל כעת העלייה במחירים נראית ומורגשת ברחבי המדינה.

על פי הדוח, בפברואר 2022, צמיחת שכר הדירה ברחבי המדינה הגיעה ל-17.1% ביחס לפברואר 2021 עבור נכסים עם עד 2 חדרי שינה. זהו החודש השביעי ברצף עם צמיחה דו־ספרתית ומהיר בערך פי ארבעה מקצב הצמיחה שנראה לפני שהמגפה פרצה בארה"ב במרץ 2020. אמנם קצב הצמיחה השנתי של שכר הדירה לעומת החודש הקודם הואט לראשונה ב-12 החודשים האחרונים, אך הוא עדיין גבוה יותר מכל חודש אחר.

דמי השכירות בניו יורק זינקו ב-23.5%

דירות הסטודיו הציגו את העלייה הגדולה ביותר בדמי השכירות. בפברואר, שכר דירת סטודיו הגיע ל־1,474 דולר ברחבי ארה"ב, עלייה של 215 דולר (17.1%) בהשוואה לשנה הקודמת ו־154 דולר (11.7%) גבוה יותר מאשר לפני שנתיים.

בניו יורק, מחיר השכירות החציוני עלה בפברואר ב־23.5% במנהטן, ב־14.5% בקווינס ובלמעלה מ־10% בברוקלין - זאת בהשוואה לדמי השכירות לפני שנה.

בחוף המערבי, מחירי השכירות בסיאטל עלו בכמעט 19% באפריל בהשוואה לאפריל 2021. המחיר החציוני לדירת חדר בסיאטל היה 1,681 דולר לחודש, ו־2,097 דולר לדירת שני חדרים, כך על פי דוח של Apartment List, שדווח עליו באתר The Hill.

במרכז המדינה העליות היו מעט נמוכות מאשר בערים אחרות, אבל בכל זאת היו משמעותיות. בשיקגו, לדוגמה, שכר הדירה באפריל עלה ב־12.5% בהשוואה לאשתקד, ודירת חדר אחת עלתה בממוצע 1,285 דולר לחודש, על פי Apartment List.

גם ערים בדרום ארה"ב לא היו חסינות לעליות. כך, מחירי השכירות בנאשוויל זינקו ב-22% בפברואר לעומת השנה שעברה, על פי האתר.

רוב וורנוק, חוקר בכיר ב־Apartment List, אמר לאתר The Hill שבעוד שהמחירים עולים בקצב מהיר יותר ממה שנראה לפני המגפה, קצב העלייה עדיין נמוך ממה שהיה ב־2021.

לא צפוי היפוך מגמה

לדברי מומחים בתחום, כמה גורמים ביחד תרמו לעלייה במחירי הדיור: היצע הדיור למשפחות, חוקי הקצאת הקרקעות, מחסור בסובסידיות לדיור וכן ביקוש גבוה שעולה על ההיצע. כל הגורמים האלה התקיימו לפני המגפה אך החמירו בגלל ההאטה בבניית בתים ועליות המחירים. כמו כן, המחירים זינקו גם בעקות היציאה של צעירים, שחזרו לבית הוריהם בזמן משבר הקורונה.

במבט קדימה, ישנם מומחים האומרים ששוכרים לא צריכים לצפות שהמחירים יחזרו לרמה נמוכה יותר שהייתה בעבר. "אני לא חושב שבערים, שבהן הייתה עלייה מהירה בדמי השכירות ב־24 החודשים האחרונים, הולכים לראות היפוך מגמה", אמר וורנוק. "אני חושב שדברים יתיישרו קצת. מהבחינה הזו 2021 הייתה שנה יוצאת דופן. אבל התנאים עדיין בשלים לכך שהמחירים ימשיכו לעלות, בייחוד בגלל שמספר הדירות הפנויות כל כך נמוך".