חברות התקשורת בעקבות סלקום: בוחנות כניסה לשוק ההטענה של רכבים חשמליים

חברת התקשורת השיקה חבילות הטענה במחירים קבועים שמגיעים עד 200 שקלים • בעקבות סלקום, והרפורמה שאפשרה את המהלך, גם חברות נוספות בוחנות כניסה לשוק הצומח • הכניסה של חברות התקשורת הגיונית, בין היתר, מכיוון שהן כבר מפעילות מערכי תשתיות, גבייה ושירות לקוחות

מנכ''ל סלקום דניאל ספיר / צילום: איל יצהר
מנכ''ל סלקום דניאל ספיר / צילום: איל יצהר

לפני כעשרים שנה, כשאילן בירן היה מנכ"ל בזק, בתקופתה כחברה ממשלתית, עלה הרעיון להכניס את חברת חשמל לתחום התקשורת. התגובה של בירן הייתה חדה ופשוטה: "אין לי שום בעיה שחברת החשמל תיכנס לתחום התקשורת, בתנאי שיאפשרו לבזק להיכנס לתחום החשמל".

בראי הזמן התשובה של בירן חזתה את העתיד. חברת חשמל נכנסה לפני כעשור לשוק התקשורת באמצעות חברת IBC, שמספקת שירותי תשתית תקשורת בארץ. בשנה שעברה גם בזק החלה למכור חשמל באופן עצמאי.

כניסת חברות התקשורת לתחום החשמל התרחשה בעקבות הרפורמה להגברת התחרות במשק החשמל, שפורסמה בשנת 2018. הרפורמה יצרה עניין רב בקרב חברות תקשורת ותשתיות, ובשבוע שעבר סלקום השיקה שירותי הטענה לכלי רכב חשמליים. אז מדוע לאותן חברות קל להיכנס לשוק החשמל, וכיצד המודל של חיבור בין אינטרנט לחשמל עשוי לעבוד?

במגזר העסקי כבר נהנים מפירותיה של הרפורמה

בשנים האחרונות חברות תקשורת ברחבי העולם נכנסות לתחום החשמל, ומחפשות מנועי צמיחה והכנסה נוספים. הכניסה לתחום החשמל היא די טבעית עבורן, היות ומדובר בחברות תשתית, שיש להן מערכות חיוב וגבייה, והן יודעות להפעיל מערך טכנאים ושיווק. בה בעת, ממשלות רבות מסייעות לקדם תחרות בתחום.

כמו בעולם, כך גם בישראל, חברות תקשורת רבות הכריזו על כניסה לתחום החשמל. הרפורמה במשק אפשרה למתחרים לרכוש חשמל מוזל ולמכור אותו לצרכנים פרטיים ועסקיים במחירים מפוקחים.

עד עתה הרפורמה לא המריאה בשוק הפרטי, אם כי יש הטוענים שבשוק העסקי המצב שונה. במסגרת התוכנית, נקבעו מחירי שיא בערב ומחירי שפל בבוקר. מכיוון שעסקים רבים פועלים בעיקר בשעות מוקדמות, בהן המחירים נמוכים יותר, הרפורמה הטיבה עימם.

שוק המכוניות החשמליות על הכוונת של סלקום

סלקום הייתה חברת התקשורת הראשונה בישראל שהרימה את הכפפה, ונכנסה לשוק החשמל. תהיות רבות נשמעו על כך, כשהסברה העיקרית הייתה שהחברה עשתה זאת בשל מצבה הפיננסי, והניסיון למצוא מקורות הכנסה נוספים. ואכן, בשנים האחרונות העסקים בשוק התקשורת לא המריאו.

לאחר שהייתה החברה הראשונה שהחלה להתחרות בתחום אספקת החשמל ללקוחות עסקיים ופרטיים, סלקום השיקה את סלקום EV, שתספק פתרונות הטענה לכלי רכב חשמליים בבנייני מגורים משותפים ובנייני עסקים.

כיום, עולם כלי הרכב החשמליים נמצא בנסיקה, והביקוש למוכניות חשמליות רק צפוי להמשיך לזנק. על פי ההערכות, עד שנת 2025 ינועו על כבישי ישראל למעלה מ-200 אלף כלי רכב חשמליים. לצד הגידול האמור, נושא הקמת עמדות הטעינה בבניינים משותפים ובנייני עסקים כולל קשיים רבים, ומהווה חסם בפני המעבר לרכב חשמלי.

 
  

בהשוואה לעולם, כניסתה של ישראל לתחום הכלי רכב החשמליים נחשבת לאיטית יותר. בשנה שעברה נתח השוק של כלי הרכב החשמליים בישראל עמד על 5.7% בלבד (מסך כל המוכניות שנמכרו), בהשוואה ל-82% בנורבגיה שמובילה בעולם, או צרפת עם 14%. כל זאת ניתן לתלות, בין השאר, בשיפור הטכנולוגי שהביא לירידת מחירי סוללות הליתיום ב-70% בשבע השנים האחרונות, במקביל להכפלת טווח הנסיעה.

הערכה בשוק היא שבתוך כמה שנים ספורות, מחירי כלי הרכב החשמליים ישתוו למחירי רכבי הבנזין. במילים אחרות, שוק עמדות הטעינה צפוי להמשיך לצמוח.

במסיבת העיתונאים שקיימה בשבוע שעבר, סלקום הציעה את מחירי החבילות החדשות, והדגימה כיצד ניתן באמצעותן לחסוך אלפי שקלים בשנה בהוצאות על הרכב, גם ביחס לרכב בנזין, וגם ביחס להצעות המתחרות שקיימות כיום בשוק ההטענה.

אז איך זה יעבוד? סלקום EV מציעה פתרון מקצה לקצה לנושא טעינת המכוניות החשמליות: החל משלב הקמת תשתית החשמל בבניין, דרך מכירה והתקנת עמדות טעינה חכמות, ועד אספקת החשמל וביצוע סליקת התשלומים מול הלקוחות. במסגרת זו, סלקום לוקחת על עצמה את עלות הקמת תשתית החשמל בבניין, כך שהדיירים לא משלמים עבור התשתית.

בנוסף, סלקום תציע לבעלי נכסים להקים עמדות הטענה ציבוריות שמאפשרות ללקוחות לטעון את הרכב באמצעות כרטיס אשראי, ללא צורך ברישום מוקדם או התקנת אפליקציה ייעודית כפי שמקובל אצל שחקנים אחרים.

חיסכון חודשי של אלפי שקלים על הרכב

סלקום EV מציעה מודל מוכר מעולם התקשורת, אך חדשני בעולם החשמל, ובמסגרתו הלקוח יוכל לבחור בחבילה הכוללת חשמל להטענת הרכב במחיר ידוע מראש. חבילה זו, שעולה 200 שקל לחודש, כוללת טעינה בהיקף של 300 קוט"ש בחודש, שאמורים להספיק לנסועה ממוצעת של 1,650 ק"מ בחודש, שהם כ-20 אלף ק"מ בשנה. לשם השוואה, עלויות דלק שנתיות בישראל, לרוב נעות בין 10-25 אלף שקל.

אם לא די בכך, לקוחות יוכלו להצטרף גם לחבילה בסיסית בעלות של כ-50 שקל בחודש עבור השירותים (אפליקציית ניהול, שירות ותמיכה), וחיוב של 30 אגורות לקוט"ש בנוסף לחיוב החשמל הרגיל.

בעבר אלו היו החבילות המובילות בשוק התקשורת, בהן הצרכנים קנו את המכשיר וזמן האוויר ביחד. אולם, חבילות אלה נאסרו בשוק התקשורת מכיוון שהן פגעו בתחרות בו, ויהיה מעניין לראות איך הן יעבדו בשוק החשמל.

עוד מוקדם לדעת אם ההימור ישתלם

סלקום מנסה לשלב בין עולם התקשורת לעולם החשמל, ולכן לקוחות חדשים שיצטרפו לסלקום EV ולשירות הסיבים האופטיים של החברה, יוכלו ליהנות משלושה חודשים ללא תשלום בגין שירות האינטרנט.

סלקום מאז ומתמיד מיצבה את עצמה כחברת תשתיות, ולא רק כחברת סלולר. מאז שהוקמה החברה שמה דגש על פריסת סיבים אופטיים בכל הארץ, והיא הייתה חלוצה והקדימה את מתחרותיה בתחום. בדומה לבזק, שגם נכנסה לתחום החשמל ומתכוונת להתרחב בו דרך הכניסה להקמת מתקנים סולאריים, בסלקום רואים בחשמל כמקור הכנסה משמעותי נוסף לחברה.

המהלך של חברת התקשורת מזכיר את הניסיון של חברות אחרות להיכנס לתחום הטלפוניה בעבר, אך במרוצת השנים, הניסיון לא היה מוצלח. בשלב זה, הכניסה של חברות התקשורת הישראליות לתחום החשמל נעשית כרגע בהדרגה, ועוד מוקדם לדעת אם ההימור של סלקום ישתלם.