מסלול חדש להטבות המס בדיור להשכרה: האם הוא משתלם?

המסלול המוסדי החדש מציע למשקיע בבנייה להשכרה הטבות מס רחבות יותר אבל מציב תנאי סף נוקשים בהרבה

רשות המסים. טענה שבסמכותה לקבוע את היקף המענק / צילום: איל יצהר
רשות המסים. טענה שבסמכותה לקבוע את היקף המענק / צילום: איל יצהר

הכותב יוצא רשות המסים ומומחה למיסוי מקרקעין 

שוק הדיור להשכרה מעורר בתקופה האחרונה עניין רב בקרב יזמים וקבלנים, עניין אשר להערכתי יגבר ויילך ככל שיכולת רכישת דירה על ידי המוני בית ישראל תלך ותפחת עקב התייקרות הדירות. העניין בבנייה לדיור להשכרה נובע מן התשואה הגבוהה הצפויה לאלה שישקיעו בתחום, שמקורה, בין היתר, בהטבות המס אשר המדינה מעניקה במסגרת חוק עידוד השקעות הון - בנייה להשכרה.

 
  

מה אומר החוק: חוק העידוד נועד לתמרץ יזמים וקבלנים לייחד להשכרה מספר רב של דירות קטנות-בינוניות בפרויקט בנייה חדש. הטבות המס ניתנות לקבלן שבנה, או גם למי שרכש את הדירות מן הקבלן לשם השכרה. בחוק קיימים כיום שני מסלולי הטבות: מסלול קיים שעומד בפני סיום, ומסלול חדש אשר פורסם ממש לאחרונה. המסלול החדש מוכר תחת השם "המסלול המוסדי", ומטרתו להחליף את המסלול הקיים בחוק בהדרגה. המסלול החדש מעניק הטבות מס רחבות יותר, אך מצד שני מעמיד תנאים נוקשים יותר כמפורט בטבלת ההשוואה המובאת כאן.

מי שקיבל כתב אישור קודם ל-28.11.21 ל"בניין מאושר" במסלול הקיים, וגם אם יקבל אישור כזה עד 31.12.2023, רשאי להודיע למינהלת הרשות להשקעות במהלך תקופה זו כי הוא בוחר לעבור למסלול החדש, ובלבד שהתקיימו בבניין כל התנאים להגדרת "בניין לשכירות מוסדית" וטרם נמכרו דירות בבניין זה. אני מניח כי חברות אשר בכוונתן בהתאם לתוכנית העסקית להשכיר את הדירות לתקופה של 15 שנה יעדיפו לעבור למסלול המוסדי לאור הטבת המס - הפחתת מס החברות לשיעור של 5% בלבד במקום 11%.
עם זאת, מהשוואה בין המסלולים, קיימת לדעתי במקרים רבים העדפה לבחירה במסלול לפי החוק הקיים על פני המסלול המוסדי, לאור הדרישות המקילות יותר שבו.

לכן, על יזמים וקבלנים המתכננים להשקיע בדיור להשכרה לנצל את חלון ההזדמנויות שנותר פתוח לעוד תקופה קצרה ולפעול לקבלת כתב אישור במסלול הקיים, שכן המועד האחרון להגשת הבקשה במסלול הקיים מסתיים ביום 31.12.23.