המימונה והנזיפה: האירוע של עובדי תע"א ייבדק

יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית עמיר פרץ הנחה את מנכ"ל החברה בועז לוי לבדוק את אירוע המימונה של ארגון עובדי החברה בהשתתפות חברי כנסת מהליכוד והשרה איילת שקד • בין הנושאים שייבדקו: כיצד מומן האירוע, מי הוזמנו והאם דירקטוריון תע"א היה מודע ואישר את האירוע

עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף
עמיר פרץ, יו"ר התעשייה האווירית / צילום: שלומי יוסף

יו"ר דירקטוריון התעשייה האווירית, עמיר פרץ, הנחה את מנכ"ל החברה בועז לוי לפתוח בבדיקה של אירוע המימונה של ארגון עובדי התעשייה האווירית שהיה במוצאי יום שבת האחרון בהשתתפות חברי כנסת מהליכוד והשרה איילת שקד. לדברי פרץ, "אם יהיה צורך בנקיטת אמצעים נוספים, חמורים ככל שדרוש, הם ינקטו".

הפניה ללוי נעשתה בעקבות מכתב ששלחה מנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים לפרץ, ובו ביקשה הבהרות לגבי האירוע. במכתב נאמר כי לפי הפרסומים שהיו על הנושא, האירוע מומן מכספי הוועד אבל גם סמליל הנהלת החברה צורף להזמנה. רוזנבוים ביקשה הבהרות בנוגע למימון, מי הוזמן לאירוע, האם הדירקטוריון היה מודע אליו ואם אושר.

כן ביקשה הסבר להקשר הפוליטי של האירוע שכן לפי הפרסומים נכחו בו כמבשל הנוכחות של חברי הכנסת של הליכוד והשרה שקד. רוזנבוים הזכירה את הנחיות רשות החברות בדבר הגבלות על אירועים פוליטיים בתחומי החברות הממשלתיות, וגם את דוח מבקר המדינה שעסק במתחם שבו התקיים האירוע. מדובר במתחם שמופעל על ידי חברת בת של ארגון העובדים, והמבקר כתב כי יש העברות כספים לא מבוקרות בין ההנהלה לארגון העובדים וכי זה לא משלם שכירות לתעשייה האווירית עבור הפעלת המתחם.

"תפקידו ואחריותו של המנכ"ל לבדוק"

פרץ שלא היה באירוע פנה כאמור לבועז לוי המנכ"ל לקבלת תשובות לפנייתה של רוזנבוים. מלשכתו נמסר כי האירוע אורגן על ידי הוועד, ללא כל מעורבותו וכי הדירקטוריון כלל לא דן בזה, וודאי שלא אישר זאת. "כשנתקבל מכתבה של מנהלת רשות החברות, מיד הורה היו"ר למנכ"ל לערוך בדיקה ולהשיב על שאלותיה של מנהלת רשות החברות. תפקידו ואחריותו של מנכ"ל החברה, שכן נכח באירוע, לבדוק את טענותיה של מנהלת רשות החברות עם יו"ר הוועד יאיר כץ. לכן, מרגע קבלת המכתב הנחה היו"ר את המנכ"ל לערוך בדיקה יסודית ועם תום הבדיקה יועברו ממצאיה לרשות החברות. אם יהיה צורך בנקיטת אמצעים נוספים, חמורים ככל שדרוש, הם ינקטו".

בהודעה מודגש כי פרץ מתנגד לכל פעילות פוליטית בחצר החברה.

מהנהלת התעשייה האווירית נמסר כי מדובר באירוע שהיה לרווחת העובדים ואליו הגיעו אלפיים עובדים ובני זוגם. לאירוע הוזמנו נבחרי ציבור מכל גווני הרשת הפוליטית אשר חלקם הגיע ואף בירך את העובדים. בהקשר למתחם ולדוח המבקר נאמר כי "החברה לקחה במלוא הרצינות את דו"ח המבקר ופעלה כנדרש מול ארגון העובדים".

כאמור לאירוע הגיעו לבד מיותר מאלפיים עובדי החברה גם כעשרה חברי כנסת מהליכוד, השרה איילת שקד וגם יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד המתמודד בבחירות על ראשות הארגון. אבל בוועד העובדים אומרים כי לאירוע לא הייתה כוונה פוליטית וכי הוזמנו אליו אישי ציבור רבים שלהם קשר עם התעשייה האווירית. בין השאר הוזמנו קציני צה"ל בדימוס וגם פוליטיקאים מכמה וכמה מפלגות ובהם יו"ר העבודה השרה מרב מיכאלי, השרה תמר זנדברג ממרצ ועוד פוליטיקאים.

ועם זה אי אפשר שלא להזכיר כי יו"ר הארגון, יאיר כ"ץ הוא בנו של חבר הכנסת חיים כ"ץ מהליכוד שהיה בעבר יו"ר הארגון בעצמו. הנוכחות המוגברת של חברי הכנסת מהליכוד נתנה את הרושם כי מדובר באירוע פוליטי שחברי המפלגה הגדולה באופוזיציה היו מעין אורחי כבוד שלו. פרץ מנגד, שבחירתו לתפקיד נעשתה על ידי שר הביטחון גנץ ונתמכה על ידי שר האוצר ליברמן, שניהם מהעבר הפוליטי השני לליכוד, לא היה כאמור באירוע, ולכן גם תגובתו ודרישתו מהמנכ"ל לבדיקה.