דב בהרב הגיע כדי לנקות את הפוליטיקה בחברת חשמל, אבל אז היא שברה אותו

מינוי מאיר שפיגלר למנכ”ל וטענות לבחישות של היו"ר לשעבר יפתח רון טל, גרמו לדב בהרב להודיע השבוע על התפטרותו מתפקיד יו”ר דירקטוריון חברת חשמל - שלושה שבועות אחרי מינויו • כעת, שרת האנרגיה אלהרר יצאה לאתר מועמד חדש - בפעם השלישית השנה

דב בהרב וסביבתו: מאיר שפיגלר, יפתח רון טל וקארין אלהרר / צילום: חברת החשמל. איורים: גיל ג'יבלי
דב בהרב וסביבתו: מאיר שפיגלר, יפתח רון טל וקארין אלהרר / צילום: חברת החשמל. איורים: גיל ג'יבלי

התפטרותו החפוזה והסוערת של דב בהרב ביום שלישי מתפקיד יו"ר חברת החשמל, עוד בטרם הספיק להיכנס לתפקיד באופן רשמי, יצרה טלטלה בחברה הממשלתית ומחוצה לה.

פרישתו של בהרב הפתיעה וכן איכזבה גורמים רבים בתוך חברת החשמל ובמעגלים הציבוריים שסביבה. בהרב היה מועמדה לתפקיד של שרת האנרגיה קארין אלהרר. השרה וגם גורמים בחברת החשמל עצמה קיוו כי בהרב יעזור "לנקות" את הפוליטיקה שפשטה בחברה. לבהרב הובהר מראש שהוא נכנס לעמוד בראש חברה לא פשוטה והוגדר לו שמשימתו היא קודם כל למנוע תהליכים פסולים.

הציפייה מבהרב, שכיהן בעברו כיו"ר התעשייה האווירית ומנכ"ל חברת אמדוקס, הייתה שהוא שיוכל להתמודד עם הבחישות והלכלוכים. אבל לאחר שלא הצליח לבלום את מינויו של מאיר שפיגלר לתפקיד מנכ"ל חברת החשמל, וכשראה שאף אינו מצליח לשלוט בזהות מזכיר הדירקטוריון - החליט לפרוש במהרה.

"מצד אחד, אפשר להבין את דב. אבל מצד שני, אנחנו כועסים עליו", אומר לגלובס גורם בסביבת חברת החשמל. לפי המקור, "הרי התפקיד של יושב ראש הוא לבער את הפוליטיקה מתוך החברה. אז מה פתאום הוא אומר ‘גיליתי שיש מעורבות פוליטית ועכשיו אני הולך הביתה’?! היינו בטוחים שהוא רוטוויילר שבא להילחם. הוא היה צריך לחכות עוד קצת".

אחת הטענות שנשמעות בימים אלה היא שהטענה להתערבות בנעשה בצמרת החברה מגיעה גם מיו"ר החברה הקודם, יפתח רון טל. רון טל, מי שעזב את חברת החשמל לפני כתשעה חודשים כדי לעבור לחברת הביטוח מגדל, עמד במשך קרוב ל-12 שנים בראש דירקטוריון חברת החשמל. לפי עדויות רבות בתוך החברה ומחוצה לה, רון טל לא הרפה מהחברה, והעובדה שרוחו שורה עדיין מעל שולחן הישיבות בבניין הדירקטוריון ברחוב החשמל בתל אביב, היא לפי הנטען אחת הסיבות המרכזיות להתפטרותו של בהרב. בסביבת רון טל מכחישים את מעורבותו בעניין.

אלהרר מנסה למנות מחליף בפעם השלישית

כעת עולה מי ימונה במקום בהרב לעמוד בראש דירקטוריון החברה הממשלתית הגדולה, שנמצאת בעיצומה של רפורמה. יושב ראש החברה הוא תפקיד שאמורה למנות שרת האנרגיה, בכפוף לאישור שר האוצר אביגדור ליברמן, דירקטוריון חברת החשמל ורשות החברות הממשלתית. בהרב היה הניסיון השני של אלהרר למנות יו"ר, לאחר שגם ניסיונה הראשון לא צלח - עם פסילתה של אמי פלמור לתפקיד על ידי רשות החברות.

בלשכתה של אלהרר בוחנים כיום מספר שמות פוטנציאליים לניסיון השלישי למינוי יו"ר לחברת החשמל. עדיין לא ברור במי בדיוק מדובר, אלא שכבר עכשיו ניתן לשאול: איזה מנהל בכיר בכלל ירצה, בדעה צלולה ונפש חפצה, להכניס את ראשו הבריא לתוך המיטה החולה שנקראת דירקטוריון חברת החשמל? גם אם בתוך החברה עובדים אנשי מקצוע איכותיים ומסורים, גורמים שונים מפוזיציות שונות מלינים היום על ההתנהלות המסואבת בדירקטוריון, בעיקר מצד אנשים שמגיעים אליו מחוץ לחברה ועושים בה כשלהם, רוקמים דילים פוליטיים לתפירת ג’ובים ומגבשים בריתות שבינן לבין תרומה לענף האנרגיה אין כל קשר.

בליץ המכתבים לבחינת הטענות של בהרב

שרת האנרגיה קארין אלהרר שיגרה פנייה למבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בבקשה שיבדוק את הטענות החריפות שהעלה בהרב במכתב ההתפטרות שלו, בעניין "מעורבות אגרסיבית של שיקולים פוליטיים בקרב חברי דירקטוריון וגורמים בהנהלת החברה, כמוה לא ראיתי באף אחד מהתפקידים הבכירים שמילאתי בחברות מובילות במשק" לדבריו.

בפנייתה למבקר, תחת הכותרת "טענות לאי מינהל תקין בחברת החשמל", כתבה אלהרר: "מתוך מכתבו של מר בהרב, עולות טענות קשות הנוגעות להיעדר מנהל תקין במסגרת הליכי המינוי של תפקידים בכירים בחברת החשמל, ביניהם מנכ"ל החברה ומזכיר הדירקטוריון". אלהרר ציינה במכתבה כתבות בתקשורת שסיקרו את הנושא: "טענות דומות פורסמו בתאריך 4.4.22 באתר גלובס ותיארו התנהלות לקויה של החברה בקידום הליך מינוי המנכ"ל בטרם אישור מינוי יו"ר דירקטוריון, וכן ערב היציאה לחג הפסח, פורסמו באתר YNET טענות בנוגע לאי סבירויות בניקוד המועמדים לתפקיד מנכ"ל החברה ולהתנהלות לא מקובלת של חברי ועדת האיתור".

בנוסף, מכתבים נוספים עם טענות ברוח דומה שוגרו מלשכתה של אלהרר אל חברת החשמל עצמה, וכן אל רשות החברות הממשלתית. במכתב ששיגרה אלהרר ליועצת המשפטית של חברת החשמל, עו"ד יעל נבו, נכתב כך: "אבקש לקבל בהקדם הבהרות ביחס לתקינות הליכי המינוי לתפקידי מנכ"ל החברה ומזכיר הדירקטוריון, לרבות רשימת המועמדים, הגדרות התפקידים ותנאי הסף, פרוטוקולים ותמלולים של דיני ועדת האיתור ושל הדירקטוריון, קריטריונים לניקוד המועמדים על ידי חברי ועדת האיתור והדירקטוריון וכל חומר רלוונטי נוסף".

בצל הסערה: חברת חשמל מודיעה שמזכיר הדירקטוריון ממשיך בתפקידו, אבל עד מתי?

ברגע האחרון ובניגוד להערכות קודמות שנשמעו בענף האנרגיה, חברת החשמל לא מינתה ביום רביעי את מור חלוץ לתפקיד מזכירת דירקטוריון החברה. מחברת החשמל נמסר שניר גולדשטיין, המזכיר הנוכחי של הדירקטוריון, ממשיך בתפקידו. למרות ההודעה על הישארותו של גולדשטיין, בחברת החשמל לא השיבו האם הליך האיתור בוטל, הוקפא או שמא הוא יימשך בימים הבאים. חלוץ הייתה ראש המטה של שר האנרגיה לשעבר, יובל שטייניץ.

הודעת חברת החשמל על הישארותו של גולדשטיין הגיעה לאחר פניית גלובס לחברה, בה שאלנו מדוע הוחלט שגולדשטיין לא ימשיך בתפקידו, ומי קיבל את ההחלטה. קודם לכן, נשמעו טענות לפיהן אחת הסיבות להתפטרותו של דב בהרב מתפקיד יו"ר חברת החשמל, עוד בטרם נכנס לתפקידו, הייתה הלחץ בקרב חברים בדירקטוריון להתניע את הליך האיתור לתפקיד מזכיר הדירקטוריון, בו דורגה חלוץ כמועמדת המתאימה ביותר.
בהרב ביקש להשאיר את גולדשטיין, לפחות זמנית, כדי שיוכל להיכנס לתפקיד עם מזכיר מנוסה לצדו, וכדי שיוכל במקרה הצורך לקדם בעצמו הליך איתור לתפקיד המזכיר. גולדשטיין נעתר לבקשת בהרב, אלא שאז החלו המחלוקות: האם ניתן לעצור את הליך האיתור למזכיר חדש שהחל עוד בחודש מרץ.

התפקיד של מזכיר הדירקטוריון הוא לתאם בין היו"ר, הדירקטוריון והנהלת החברה. לפי מספר מקורות, בהרב פנה למנכ"ל היוצא של חברת החשמל, עופר בלוך, וביקש ממנו להקפיא את הליך האיתור לתפקיד המזכיר החדש. לפי הנטען, בלוך התנגד לכך, ואף איים בהוצאת חוות דעת משפטית במידה והיועצת המשפטית של חברת החשמל תאשר את הקפאת ההליך שבו נבחרה חלוץ.