התקפלות גרמנית? חברה אנרגיה מרכזית מוכנה לשלם לרוסיה בהתאם לדרישותיה

לאחר שרוסיה ניתקה את פולין ובולגריה מאספקת הגז מכיוון שסירבו להיענות לדרישות התשלום שלה, הודיע ענקית האנרגיה הגרמנית "יוניפר", כי תעביר לרוסיה תשלום עבור גז טבעי בהתאם לדרישות • זרת אף שממשלת גרמניה הודיעה כי הדרישה הרוסית מנוגדת לחוזים הקיימים

צינור הגז נורד סטרים 2. ''יוניפר'' הייתה שותפה לפרויקט / צילום: Shutterstock
צינור הגז נורד סטרים 2. ''יוניפר'' הייתה שותפה לפרויקט / צילום: Shutterstock

חברת האנרגיה הגרמנית הגדולה "יוניפר" (UNIPER) הודיעה ביממה האחרונה, כי היא מתכוונת להיענות לדרישתה של רוסיה להעביר את התשלומים בעבור הגז שהיא רוכשת מהמדינה למנגנון התשלומים החדש שגיבש הקרמלין בתגובה לסנקציות הבינלאומיות. הודעת החברה נעשתה בתגובה לניתוק פולין ובולגריה מאספקת הגז, שבוצע אתמול (ד') על ידי רוסיה, בתגובה לכך שהמדינות לא שינו את אופי התשלומים.\

לפי דיווח בעיתון הבריטי "פייננשייל טיימס", גם חברת האנרגיה האירופית OMV שבבסיסה באוסטריה מתכוונת לבצע תשלומים בהתאם לדרישות הרוסיות. חברת האנרגיה האיטלקית ENI "שוקלת את האפשרויות בשלב זה".

בהתאם לצווים עליהם חתם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, החל מאפריל הנוכחי יידרשו כל הלקוחות הרבים של הגז הרוסי באירופה וב"מדינות לא ידידותיות אחרות" לשלם במנגנון חדש. במקום להעביר את התשלום לבנק אירופי בדולרים או באירו, שאז אמור להעביר אותו לאחד המוסדות הפיננסיים האחרונים שאינם נמצאים תחת סנקציות - בנק "גזפרום" - נדרשים הלקוחות לפתוח שני חשבונות בבנק "גזפרום".

הם נדרשים להעביר את התשלומים במט"ח לחשבון האחד, והבנק ימיר אותם לרובלים בחשבון השני, לפי שער מטבע שייקבע על ידי הבנק המרכזי.

בדרך זו יכולה מוסקבה להשתמש בהכנסות העתק שלה ממכירת אנרגיה - היא קיבלה כ-42 מיליארד אירו בחודשיים האחרונים למרות המלחמה - כדי לייצב ולייסף את הרובל, ולתמוך בכלכלה שלה. פולין סירבה לעשות זאת, וכך גם בולגריה, אולם בגרמניה הרשויות הזהירו כי אספקת גז רוסית תוביל למיתון מיידי, פשיטות רגל ועוני, לדברי שר הכלכלה רוברט האבק.

לכן, למרות שהממשלה עצמה הודיעה כי הדרישה הרוסית "היא הפרה של החוזים הקיימים", חברת UNIPER (שהייתה שותפה גם לפרויקט הגז נורד סטרים 2) אמרה כי המנגנון החדש "אינו עוקף את הסנקציות ואפשרי במסגרתן". "אנחנו מאמינים שאפשר לשנות את התשלומים שלנו במסגרת הסנקציות. המטרה היא שאנחנו נבצע את התשלומים שלנו באירו לחשבון ברוסיה", הודיעה החברה.

השאלה המרכזית היא לגבי המרת האירו והדולר שמופקדים בחשבונות הרוסים לרובלים. הנציבות האירופית הודיעה כי אם התשלום על הגז ייחשב כמבוצע ברגע שהמט"ח מופקד בחשבון מט"ח בבנק "גזפרום", הרי שהדבר מקובל ואין הבדל משמעותי בין הליך זה לבין תשלום לחשבון מט"ח בבנק אירופי. עם זאת, אם הרוסים ידרשו לקבוע שער מסוים לרובלים ולהתאים את התשלומים לפיו, הרי שהדבר עשוי להיות הפרה של הסנקציות. זה היה הנימוק הפולני לסירוב לעבור למנגנון החדש.

חברת האנרגיה UNIPER אחראית לאספקת 20 מיליארד קוב גז טבעי ממקורות רוסים לגרמניה, קרוב ל-40% מהצריכה השנתית של המדינה שמגיעה מחברת "גזפרום".