בידיו של אילון מאסק טוויטר אינה עוד הסחת דעת לשעות הפנאי

ההימורים גדולים מבחינת המצב הפיננסי האישי של האיש העשיר בעולם ומעמדה של רשת הציוצים ככיכר העיר של המאה ה־21

אילון מאסק / צילום: Reuters, Mike Blake
אילון מאסק / צילום: Reuters, Mike Blake

אילון מאסק אולי אוהב להתבדח בטוויטר אבל הבעלות שלו על החברה היא לא בדיחה, לא בשבילו ולא לאף אחד אחר.

מאסק אמר שהאינטרס שלו בטוויטר אינו הכסף, אבל מבחינה אמפירית זה בהחלט כן. לא רק שהחברה עכשיו תהיה אחראית לכשישית מהונו, ההון הגדול ביותר בעולם, היא גם תשים אותו בכבליהם של נושים. השיח שלו על הפלטפורמה - גם כשכתב דברים אסטרטגיים וגם כשהשתטה - במשך שנים הביא לו פרסום בחינם ליוזמות העסקיות השאפתניות האחרות שלו. לעמוד בדיוק על מידת ההשפעה של הצייצנות על ההצלחה הנרחבת יותר של מאסק זה נושא שאפשר להתווכח עליו, אבל בהתבסס על העניין הרב שהראה בדרך בה מנוהלת הרשת החברתית, ניתן להניח בביטחון שהוא בעצמו מייחס לטוויטר חשיבות רבה.

כעת, יכולתו של מאסק לשלם בחזרה עשרות מיליארדי דולרים שגייס לרכישת החברה תהיה תלויה בהפיכתו של מה שבאופן היסטורי היה חברה בינונית לחברה מוצלחת.

בטווח הארוך, מניית טוויטר לא הגיבה בחיוב

השינוי לא יהיה קל. חישבו על המצב בו היה צריך להיות הדירקטוריון של טוויטר, להסכים להצעתו של מאסק כל כך במהירות לאחר שדחה את הזמנתם לשחק באותה קבוצה על ידי קבלת מקום בדירקטוריון. ניסיונות של משקיעים אקטיביסטים לשנות את הכיוון של החברה בשנה שעברה, כולל תוכניות להכפיל את ההכנסות שלה ואת קצב חדשנות המוצר עד 2023, לא הביאו להשפעה מתמשכת על מחיר המניה של טוויטר. מאמצע פברואר שנה שעברה עד אמצע פברואר השנה צנחה מניית טוויטר בשוויה ב־50%, למרות שהחברה הציגה לעולם מנכ"ל חדש.

כמובן, לא ברור אם לחשוב יותר בגדול היה עוזר. פלטפורמות מטא מהווה מוסר השכל במיוחד על מה ששינוי גדול בפלטפורמה של רשת חברתית יכול לעשות לערך של חברה בטווח הארוך בשווקים ציבוריים. בעוד שאיפות ה"מטאוורס" אולי בסוף יתממשו, מטא גם ראתה שווי של 400 מיליון דולר מתאדה ממניותיה בינתיים השנה.

על ידי רכישת טוויטר, מאסק נמנע מהצורך לחשוב על בעלי מניות הפכפכים. אבל יש לו את ההון שלו לשקול. העובדה שהוא יצטרך לתת דין וחשבון לנושים משמעותה שיצטרך להיות זהיר לא לרסק עסק פרסום המייצר הכנסות, לא משנה מה הוא חש לגביו. אבל ההיכנעות של הדירקטוריון למאסק מראה שכנראה פרסום לבדו אינו המענה.

לנתק את שווי החברה מהשפעת הרשת החברתית

השאלה המרכזית סביב טוויטר תמיד הייתה הניתוק לכאורה בין הערכת השווי של החברה בשווקים ציבוריים ומה שמחשיבים להשפעה שלה על התודעה הציבורית. בשווקים, לטוויטר שווי פעילות בהכנסה עתידית של 6.4, לעומת 3.4 בחברת מטא. זה אולי נשמע נדיב, אבל חשבו שבשנה הבאה צופים בוול סטריט שטוויטר תייצר רק 6.7 מיליארד דולר בפרסומות לעומת כמעט 149 מיליארד דולר שצופים למטא.

בין אם כדי לבנות התלהבות סביב החזונות של מאסק על מכוניות חשמליות וטיסות פרטיות לחלל או הזנקת קמפיין הבחירות לנשיאות של יזם נדל"ן מסוים מניו יורק, או הנעת התנועות הפוליטיות והחברתיות של השנים האחרונות, לא ניתן להכחיש את חשיבות התפקיד שיש לרשת עם הציפור הכחולה.

כעת השאלה היא אם מאסק יוכל להצליח לגשר על הפער טוב יותר מהאנשים שהיו שם לפניו. יהיו תוכניותיו אשר יהיו, אנו חייבים להניח שהן הרבה יותר משמעותיות מכפתור תשלום עבור עריכת הציוצים. הגברת המונטיזציה דרך מנויים לא תספיק אם זה יבוא במחיר של חתירה תחת תפקידה המרכזי של טוויטר בשיח, ובכך יפגע בהצעת הערך האולטימטיבית של הרשת: להיות כיכר העיר של המאה ה־21.

לאחר שני ניסיונות להוביל את החברה, המייסד השותף ג'ק דורסי התפטר בסוף שנה שעברה, וציין שהובלת החברה על ידי המייסד הייתה "נקודה ייחודית של כשלון" ו"מגבילה מאוד". למקרה שמישהו חושש שדורסי מרגיש שהוא האשם היחיד, מוקדם יותר החודש הוא גם צייץ שהדירקטוריון היה "באופן עקבי החלק הדיספונקציונלי בחברה".

מאסק נכנס לתפקיד המבוגר האחראי בזמן שמנהל שתי חברות ענק נוספות

כעת צריך מאסק לטפל בדיספונקציונליות הזו תחת זרקור ציבורי בוהק, בזמן שהוא גם מוביל שתי חברות אחרות ענקיות וחדשניות. כל זה אצל אדם שהאמביציות שלו שלא יודעות שובע לעתים מתממשות לפעולה ולעתים לא.

כבר לא יספיק פשוט להציע קונספט חדש. אם מאסק רוצה לנהוג בטנדר החשמלי החדש שלו אל השקיעה, כדאי שהחלונות שלו וגם השאר יהיו חסינים נגד כדורים.