בחירות | טור סופ"ש

סער השיק סלוגן חדש, גנץ ביקר בבר בת"א: הבחירות טרם הוכרזו, אך הקמפיינים כבר כאן ובגדול

מאז שעננת הבחירות חזרה לאוויר, כל מרכיבי הקואליציה מנסים למקסם הישגים כלפי חוץ • חברי תקווה חדשה ממהרים לקדם רפורמות, גנץ נפגש עם צעירים, ובנט פתח בקמפיין מואץ סביב הוצאות בני משפחתו • בינתיים, באופוזיציה מקווים שרצף הפסדים בהצבעות יכריע את גורל הממשלה

בני גנץ, במפגש עם צעירים בתל אביב / צילום: קובי וולף
בני גנץ, במפגש עם צעירים בתל אביב / צילום: קובי וולף

בזמן שיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו חזר לחרוש את הארץ בסיורי פתע, במשרדי הממשלה רעננו תוכנית ושינו סדרי עדיפויות. תוכניות שנדרשות לעבודה בת כמה שנים נדחקו הצידה, והובאו לידיעת השרים תוכניות בהן ניתן לגזור את הסרט כבר בשבועות הקרובים. למי שיש ספק, הקמפיינים כבר כאן, והדרך לבחירות החלה. "יש תחושת בהילות", הודה בכיר באחד המשרדים. "מינויים, מינויים, מינויים - זה מה שאנחנו עושים", אמר בכיר אחר. רגע לפני ההכרזה על בחירות, כולם ינסו למקסם הישגים, ולדאוג שהבא בתור שיצביע נגד הממשלה יהיה מהגוש הנגדי.

סער מחדד מסרים

כדי לתרגם את המהפך שהתחולל בממשלה בעקבות הודעת הפרישה של חברת הכנסת עידית סילמן, ניתן להסתפק בשתי תמונות, במרחק של חצי שנה זו מזו. התמונה הראשונה היא מאוקטובר, בה ניצבו כתף אל כתף שרי האוצר, פנים ושיכון משלוש מפלגות שונות כדי להציג במסיבת עיתונאים תוכנית לבלימת עליית מחירי הדיור. התמונה השנייה, היא מסוף אפריל, בה הופיע שר השיכון זאב אלקין בהשקת ההגרלה הראשונה של "תוכנית דירה בהנחה", כשלצידו לא שרת הפנים או שר האוצר, אלא יו"ר מפלגתו ושר המשפטים, גדעון סער.

אלקין וסער, בהשקת ההגרלה הראשונה של "תוכנית דירה בהנחה" / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ
 אלקין וסער, בהשקת ההגרלה הראשונה של "תוכנית דירה בהנחה" / צילום: סיון שחור, ענבה, לע''מ

קשה שלא לתהות על הקשר בין משרד המשפטים להגרלות דיור. "אני רוצה להודות לידידי סגן ראש הממשלה גדעון סער שנתן לי את הגיבוי עוד בזמן בניית התקציב", אמר השר אלקין, כמעין הצדקה להגעתו של סער להשקה. במקום משרד לא רלוונטי, נתן אלקין תזכורת למעמדו הרם של יו"ר מפלגתו ובהמשך הודה גם לשר האוצר בלי להזכיר את שמו. בתגובת לשאלת גלובס, במשרד השיכון טענו שליברמן הוזמן למעמד החגיגי, אולם הוא שהה בחו"ל. כנראה אם היו מתאמצים קצת יותר, היו יכולים לחכות לליברמן יומיים.

כבר חודשים ארוכים שמפלגת תקווה חדשה נאבקת כדי לעלות מעל אחוז החסימה, והמאבק הזה הפך לאקטיבי יותר מהרגע ששעון החול של הממשלה התהפך. השבוע הגיעו כל חברי המפלגה לגולן, וראש עיריית קצרין חשף את סיסמת הבחירות של סער לבחירות הבאות: "אנשי תקווה חדשה, אנשי עשייה ולא דיבורים". יו"ר המפלגה גדעון סער חזר על המסר: "מעכשיו מדברים המעשים והדחפורים", ולסיום חידד אלקין את המסר, אם הוא לא היה ברור עד כה: "אנו נמשיך לעבוד למען הציבור במעשים ולא בדיבורים".

בנוסף, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון חשפה בבהילות את הרפורמה בבגרויות. בסביבתה טענו שרצו לחשוף את התוכנית עוד לפני חג הפסח, ולכן מיהרו להציגה עבור מנהלי בתי הספר שצריכים להתכונן לשנת הלימוד הבאה. אלא שגורמים בכירים במשרד שעבדו על התוכנית, טענו שנדרשו לעבוד עליה בסד זמנים לחוץ מאוד, ללא אפשרות לתיקונים וכמעט בלי התערבות של השרה בחומרים שהוגשה לה רגע לפני מסיבת העיתונאים.

ומה עוד קרה השבוע באגפי תקווה חדשה? יו"ר ועדת החינוך, שרן השכל, הגיעה להר הבית. הסיור המתוכנן נועד לחזק עוד יותר את התדמית הימנית של המפלגה שנשחקה עם הקמת הממשלה הנוכחית. בין היתר, נזכיר שסער הפר את הבטחתו לא לשבת עם יאיר לפיד. "לשבת תחת לפיד? זה כמו לשאול אם אשב תחת פיטר פן", אמר במהלך מערכת הבחירות האחרונה. בהינתן אירועי השבועיים האחרונים, סער מודע שהתלקחות נוספות בהר הבית יכולה לגרום לרע"ם (מהגוש של לפיד) להצביע בעד פיזור הממשלה. אם שני חברי רע"ם אכן יצביעו כך, נפתלי בנט יישאר ראש ממשלה וסער, כמו גם בנט עצמו, לא יידרש לאימות מול אותו זלזול שהפגינו כלפי מי שהקים בשבילם ממשלה.

ההצהרות של גנץ

ביום שלישי השבוע שר הביטחון בני גנץ הגיע לבר בת אביב כדי לשוחח עם צעירים שהגיעו לבלות. בתחילת המפגש גנץ התפלל להארכת ימיה של הממשלה, באמצע ביקש לחזור למסרי האחדות עם החרדים, ובסוף בחלק שלא צולם, נתן גם הבטחת בחירות - חינוך חינם מגילאי לידה עד שלוש.

מאחורי הקלעים השרה אורית פרקש הכהן דוחפת לקדם את הנושא כבר במשך זמן רב. כמי שאחראית על התקציב מטעם כחול לבן, היא נפגשה בנושא עם שר האוצר במטרה להכניס את המימון להצעה לתקציב הבא. אלא שגם האופטימיים ביותר בממשלה לא חולמים על העברת תקציב בשלוש קריאות, ובינתיים אפשר רק להפוך את ההבטחה לחינוך חינם לכזו שכחול לבן תפעל ליישם בממשלה הבאה.

לא רק גנץ נפגש עם הדור הצעיר בשבועות האחרונים. לפני הפסח התקיים בנתניה אירוע דומה של יש עתיד - "שר על הבר". שר התיירות יואל רזבוזוב נפגש עם צעירי המפלגה. כך גם מפלגת העבודה קיימה השבוע חוג בית של מחוז ירושלים, ואילו במרצ מתכוננים לבחירות לוועידת המפלגה, ובאמצעות קמפיין ממון, קוראים לציבור להתפקד למפלגה. בנוסף, השבוע השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, הציגה תוכנית של חצי מיליארד שקל, שמיועדת למגזר הערבי. אין ספק שמדובר במסרים שמזכירים את ימי הקמפיינים במלוא תפארתם.

גם יו"ר ימינה וראש הממשלה, שלא מצליח למצב את עצמו בסקרים, פצח השבוע בקמפיין מואץ סביב הוצאות בני ביתו על אוכל מהיר. מה שהיה נראה כמו שרשרת של טעויות הסברתיות, נועד בראש ובראשונה להחזיר את השיח סביב בנט וסביב נתניהו, ולמצב את בנט כראש ממשלה אחר. קשה שלא היה להיחשף ברשתות החברתיות לוחות הצבעוניים שפרסמה דוברות ראש הממשלה, בהם נערכה השוואה בין ההוצאות של נתניהו לאלו של בנט: מצד אחד, בנט שמאחוריו דגל ישראל ולצידו הכיתוב "בנט חוסך לכם כסף", ומן הצד השני, נתניהו ברקע אדום מרתיע.

רצף הפסדים לקואליציה

בינתיים, בכנסת קיימת מעין הקפאה שקטה וציפייה דרוכה לפתיחת המושב. לאחר סיום פגרת הכנסת, בקואליציה מתכוננים להפסדים רצופים ולכותרות נוסח: "ניצחון נוסף לאופוזיציה". ללא 61 אצבעות, אפשר לחזות הפסד אחרי הפסד לקואליציה, כשחוקים נופלים כאשר ההצבעה מסתיימת בתיקו. באופוזיציה מייחלים לכך שדינמיקה של הפסדים ומשברים תייצר את התוצאה המבוקשת - הפלת הממשלה.

מי שמקדיש את כל סדר יומו לנושא הוא יד ימינו של נתניהו, יריב לוין. השיחות עם רע"ם, תקווה חדשה וימינה, לצד הקשיים הצפויים בהצבעות, אמורים להכריע את גורל הממשלה במהירות. מנגד, ביש עתיד דווקא משדרים אופטימיות, ומאמינים שבאמצעות התנהלות נכונה, הממשלה תוכל להחזיק מעמד עוד חודשים ארוכים, גם מול רצף הפסדים. לכך נצטרך לחכות.