בנייה | דעה

בשטח כבר מרגישים התחלה של מהפכה בבנייה, וישראל יכולה להוביל

רוב עבודת הבנייה נעשית באופן ידני, אבל בארץ יש כבר כ-200 סטארט-אפים בתחום טכנולוגיות הבנייה

בנייה בבת ים / צילום: Shutterstock
בנייה בבת ים / צילום: Shutterstock

מייסד ומנכ"ל הסטארט־אפ SWAPP, המפתח כלי תכנון מתקדמים, לשעבר מנכ"ל אוטודסק ישראל 

משבר הדיור תופס את רוב הכותרות בחודשים האחרונים, ולא בכדי. עם אוכלוסיה שתמנה כ-15 מיליון תושבים עד שנת 2048, ואולי גם גל עלייה כתוצאה ממלחמת רוסיה-אוקראינה, צפוי מחסור של מיליוני דירות כבר בשנים הקרובות. על זה נוסיף את המחסור החמור במהנדסים ובאדריכלים - והרי לכם מתכון למשבר חמור וחסר תקדים.
בין ההצעות שהועלו לפתרון המשבר ניתן למצוא הפרטת קרקעות, תוכנית חירום ממשלתית, הקמת יישובים חדשים והקמת צוות משימה מיוחד (בדומה למה שנעשה בגל העלייה הקודם בשנות ה-90). אני סבור שהפתרון נמצא במילה אחת - טכנולוגיה, ובפרט קונטק (Contech) - שילוב של המילים Construction ו-Technology.

הליכי התכנון והבנייה, במצבם הנוכחי, הם ארוכים ומסורבלים. פרק הזמן משלב התכנון ועד סיום הבנייה יכול להימשך בין חמש לשמונה שנים. שלב בקשת ההיתר, שבעבר לקח כמה חודשים, נמשך לעתים כמה שנים. עובדה זו מקשה על היזם לפעול מתוך ודאות לא רק לגבי מה שניתן לבנות אלא אף מה תהיה הכדאיות הכלכלית של הפרויקט.

הבשורה הטובה היא שענף הבנייה והתשתיות בעולם כולו נמצא בימים אלה בתחילתה של מהפכה אמיתית - מהפכה טכנולוגית. רק מתבקש שהסטארט-אפ ניישן תעמוד בחוד החנית של השינוי, ואכן ישנם לא מעט סטארט-אפים ישראלים וחברות ייזום ובנייה המנסות להכניס טכנולוגיה לענף השמרני והמסורתי, שבו רוב העבודה עדיין מתבצעת באופן ידני. היום פועלים בארץ כ-200 סטארט-אפים כאלה.

בשטח אנחנו כבר מרגישים את תחילתה של המהפכה, וההתעניינות בתחום שוברת שיאים. הטכנולוגיה נכנסת לאט לאט לשלל תחומים - החל משלב התכנון, דרך הרישוי, שלבי הביצוע השונים, הפיקוח ועד לחומרי הבנייה.

יחד עם זאת, לא משנה כמה הטכנולוגיה תהיה מתקדמת, שום טכנולוגיה לא תחליף לחלוטין את הראש של האדריכל או המהנדס. הפתרון הוא השילוב בין אנשי מקצוע טובים ומנוסים לבין הטכנולוגיה המתקדמת ביותר, החל בבינה מלאכותית המשולבת בתהליכי התכנון, דרך פתרונות ראייה ממוחשבת ורובוטיקה מתקדמת בשלבי הביצוע, אשר ביחד יוכלו להאיץ ולייעל את תהליכי התכנון והבנייה, ועל־ידי כך לעמוד בהצלחה במשימה הלאומית של הגדלת היצע הדיור והתשתיות.