סקר שערכה חברת HRD, העוסקת בהכשרה בעולמות הגיוס ומיתוג מעסיק, בקרב כ-100 ארגונים בישראל, מגלה כי בשנת 2022 המשיך והתעצם המחסור בעובדים בשוק העבודה. אם בשנת 2021 העידו 78% מהארגונים המשתתפים בסקר כי מדובר במשימה המרכזית של מחלקת משאבי אנוש, הרי שהשנה מספר זה צמח, ו-90% מהמשתתפים השיבו כי מדובר בהתמודדות המאתגרת ביותר עבורם. עוד ברשימת ההתמודדויות - קידום תחום מיתוג המעסיק, בניית נוכחות ברשתות החברתיות, רתימת המנהלים והעובדים לתהליכי הגיוס וכו'.
עוד מעיד הסקר על צפי ניכר לעלייה בגיוס העובדות והעובדים - 91% מהנשאלים ציינו כי הם צופים עלייה בגיוס, מתוכם 36% העידו כי הם צופים צמיחה של עד 10% במספר העובדים בישראל.
שימוש במדיה חברתית, בלינקדאין ובפייסבוק
מגמה נוספת שהתחזקה בשנה האחרונה, היא גיוס באמצעות פנייה לרשתות החברתיות. בסקר שנערך בשנת 2020 העידו הנשאלים כי 22% ממקורות הגיוס הם ברשתות החברתיות. בסקר שנערך ב-2022 עלה מספר זה ל-26%.
מקורות גיוס נוספים שהתחזקו הם שיטת "חבר מביא חבר", שעלתה מ-27% ב-2020 ל-29% ב-2022; וגיוס באמצעות השמה, שעלתה מ-22% ל-24%. דרכי הגיוס שהצטמצמו הן באמצעות אתרי דרושים ומאגרים פנימיים.
באופן דומה הראה הסקר כי 84% מהנשאלים ציינו כי שיטת "חבר מביא חבר" היא אחד ממקורות הגיוס האפקטיביים ביותר עבורם, לצד הרשת החברתית לינקדאין (57%), חברות השמה (49%) ופייסבוק (20%).
על השאלה "האם אתם נעזרים ברשתות חברתיות או במדיה חברתית - לינקדאין, פייסבוק, בלוגים, סרטונים, מנועי חיפוש וכולי - לגיוס עובדים ומיתוג מעסיק?", השיבו 86% מהנשאלים שכן, ו-12% ציינו כי הם מתכוונים להתחיל בכך כבר השנה. בתוך כך, 83% מהמגייסים באמצעות הרשתות ציינו כי הם עשו זאת בהצלחה דרך לינקדאין, ו-58% באמצעות פייסבוק.
פניות שמבוצעות על-ידי מנהלים זוכות ליותר שיעורי חזרה
בסקר ציינו 73% מהנשאלים כי הם פונים בצורה יזומה לעובדים בחברות מתחרות (11% מתכוונים לעשות זאת במהלך השנה), מתוכם ב-79% מהמקרים הפנייה מתבצעת על-ידי צוות משאבי אנוש בחברה.
ב-HRD מציינים בהקשר זה כי "הגיוס הוא לא ספק, והמנהלים המגייסים הם לא לקוח. מדובר באתגר ארגוני. לכן, אחד היעדים שארגונים יכולים להציב הוא הגדלת אחוז הפניות שנעשות על-ידי המנהלים המגייסים. הסטטיסטיקה מוכיחה באופן מובהק כי פניות שמבוצעות על-ידי מנהלים זוכות ליותר שיעורי חזרה".
בסקר נשאלו החברות האם המועמדים נשאלים על שביעות-הרצון שלהם מהתהליך, ו-60% השיבו בשלילה (17% נוספים ציינו כי הם מתכוונים לעשות זאת השנה). "מעניין לדעת מה המועמדים חושבים עלינו ועל תהליך הגיוס, בדגש על המועמדים שלא התקבלו לעבודה וכנראה מספרים עלינו לחברים שלהם", מציינים ב-HRD.
נושא נוסף שנבדק בסקר הוא המעבר לעבודה היברידית. 38% מהארגונים ציינו כי הם עברו לעבודה הכוללת יומיים של עבודה מהבית. 14% ציינו כי הם לא מיישמים עבודה היברידית כלל, והעבודה מתבצעת באופן מלא במשרד.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.