סקר: לינקדאין תופסת את מקומן של שיטות גיוס העובדים המסורתיות

בסקר שערכה חברת HRD בקרב מגייסים עולה כי פנייה יזומה וישירה של מנהלים למועמדים הוכיחה את עצמה כיעילה יותר מאשר פנייה של מחלקת הגיוס בחברות

גיוס עובדים / צילום: Shutterstock, tsyhun
גיוס עובדים / צילום: Shutterstock, tsyhun

סקר שערכה חברת HRD, העוסקת בהכשרה בעולמות הגיוס ומיתוג מעסיק, בקרב כ-100 ארגונים בישראל, מגלה כי בשנת 2022 המשיך והתעצם המחסור בעובדים בשוק העבודה. אם בשנת 2021 העידו 78% מהארגונים המשתתפים בסקר כי מדובר במשימה המרכזית של מחלקת משאבי אנוש, הרי שהשנה מספר זה צמח, ו-90% מהמשתתפים השיבו כי מדובר בהתמודדות המאתגרת ביותר עבורם. עוד ברשימת ההתמודדויות - קידום תחום מיתוג המעסיק, בניית נוכחות ברשתות החברתיות, רתימת המנהלים והעובדים לתהליכי הגיוס וכו'.

עוד מעיד הסקר על צפי ניכר לעלייה בגיוס העובדות והעובדים - 91% מהנשאלים ציינו כי הם צופים עלייה בגיוס, מתוכם 36% העידו כי הם צופים צמיחה של עד 10% במספר העובדים בישראל. 

 
  

שימוש במדיה חברתית, בלינקדאין ובפייסבוק

מגמה נוספת שהתחזקה בשנה האחרונה, היא גיוס באמצעות פנייה לרשתות החברתיות. בסקר שנערך בשנת 2020 העידו הנשאלים כי 22% ממקורות הגיוס הם ברשתות החברתיות. בסקר שנערך ב-2022 עלה מספר זה ל-26%.

מקורות גיוס נוספים שהתחזקו הם שיטת "חבר מביא חבר", שעלתה מ-27% ב-2020 ל-29% ב-2022; וגיוס באמצעות השמה, שעלתה מ-22% ל-24%. דרכי הגיוס שהצטמצמו הן באמצעות אתרי דרושים ומאגרים פנימיים.

באופן דומה הראה הסקר כי 84% מהנשאלים ציינו כי שיטת "חבר מביא חבר" היא אחד ממקורות הגיוס האפקטיביים ביותר עבורם, לצד הרשת החברתית לינקדאין (57%), חברות השמה (49%) ופייסבוק (20%).

על השאלה "האם אתם נעזרים ברשתות חברתיות או במדיה חברתית - לינקדאין, פייסבוק, בלוגים, סרטונים, מנועי חיפוש וכולי - לגיוס עובדים ומיתוג מעסיק?", השיבו 86% מהנשאלים שכן, ו-12% ציינו כי הם מתכוונים להתחיל בכך כבר השנה. בתוך כך, 83% מהמגייסים באמצעות הרשתות ציינו כי הם עשו זאת בהצלחה דרך לינקדאין, ו-58% באמצעות פייסבוק. 

 
  

פניות שמבוצעות על-ידי מנהלים זוכות ליותר שיעורי חזרה

בסקר ציינו 73% מהנשאלים כי הם פונים בצורה יזומה לעובדים בחברות מתחרות (11% מתכוונים לעשות זאת במהלך השנה), מתוכם ב-79% מהמקרים הפנייה מתבצעת על-ידי צוות משאבי אנוש בחברה.

ב-HRD מציינים בהקשר זה כי "הגיוס הוא לא ספק, והמנהלים המגייסים הם לא לקוח. מדובר באתגר ארגוני. לכן, אחד היעדים שארגונים יכולים להציב הוא הגדלת אחוז הפניות שנעשות על-ידי המנהלים המגייסים. הסטטיסטיקה מוכיחה באופן מובהק כי פניות שמבוצעות על-ידי מנהלים זוכות ליותר שיעורי חזרה".

בסקר נשאלו החברות האם המועמדים נשאלים על שביעות-הרצון שלהם מהתהליך, ו-60% השיבו בשלילה (17% נוספים ציינו כי הם מתכוונים לעשות זאת השנה). "מעניין לדעת מה המועמדים חושבים עלינו ועל תהליך הגיוס, בדגש על המועמדים שלא התקבלו לעבודה וכנראה מספרים עלינו לחברים שלהם", מציינים ב-HRD.

נושא נוסף שנבדק בסקר הוא המעבר לעבודה היברידית. 38% מהארגונים ציינו כי הם עברו לעבודה הכוללת יומיים של עבודה מהבית. 14% ציינו כי הם לא מיישמים עבודה היברידית כלל, והעבודה מתבצעת באופן מלא במשרד.