סערה בארה"ב: ה-FBI ביצע מיליוני חיפושי דאטה, כולל של אזרחים

החיפושים במסגרת חקירות הנוגעות לביטחון לאומי נעשו ללא קבלת צו מראש ועלולים לעורר בקונגרס את נושא החשש לפרטיות האזרחים

מטה ה-FBI בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Bob Korn
מטה ה-FBI בוושינגטון / צילום: Shutterstock, Bob Korn

הבולשת הפדרלית (FBI) עשתה מיליוני חיפושים בדאטה של אמריקאים בשנה שעברה ללא צו, רבים מהם אולי נגעו למידע פרטי של אזרחים אמריקאים, כך אמרו ביום שישי פקידי מודיעין אמריקאים. החשיפה הזו צפויה לעורר בקונגרס חששות רדומים לגבי כל נושא המעקב הממשלתי ופרטיות האזרחים.

דוח שנתי שפורסם ביום שישי על ידי המשרד של מנהלת המודיעין הלאומי חשף שה־FBI ביצע לא פחות מ־3.4 מיליון חיפושים בדאטה של אמריקאים. מדובר בנתונים שנאספו בעבר על ידי הסוכנות לביטחון לאומי.

פקידים בכירים בממשל ביידן אמרו שמספר החיפושים הממשי הוא כנראה הרבה יותר נמוך וציינו מורכבויות בספירת ומיון נתונים ממקורות זרים לעומת נתונים של אמריקאים. לא ניתן היה ללמוד את מספר האזרחים האמריקאים שנתוניהם נצפו, אם כי פקידים אמרו שכמעט בוודאות מדובר במספר קטן הרבה יותר.

הדוח לא טען שהבולשת עושה באופן שגרתי חיפושים לא ראויים או לא חוקיים בדאטה של אזרחי המדינה.

חשיפת החיפושים האלה היא הפעם הראשונה שבה סוכנות מודיעין אמריקאית מפרסמת דיווח, בלתי מדויק ככל שיהיה, של חיפושי בולשת בדאטה של אמריקאים במסגרת סעיף של חוק איסוף המודיעין הזר, החוק משנת 1978 שמאגד כמה עקרונות הנוגעים לאיסוף מודיעין. הסעיף בחוק שמאפשר לבולשת לעשות את החיפושים, סעיף 702, אמור לפקוע מתוקף בשנה הבאה.

בעוד שהדוח של מנהל מנהלת המודיעין לא רמז לקיומן של בעיות סיסטמיות בחיפושים, בעבר שופטים ממערכת המשפט נזפו בבולשת על כך שהיא לא מצליחה לציית לחוקי פרטיות. פקידים בכירים ב־FBI אמרו מצידם שהחיפושים חיוניים על מנת להגן על ארה"ב מאיומים על הביטחון הלאומי. התדירות של צורות אחרות של מעקב לצורכי הגנת המולדת שפורטו בדוח השנתי ירדה באופן כללי משנה לשנה, ובכמה שנים ממשיכה מגמה מתמשכת של ירידה.

הנתון של 3.4 מיליון חיפושים "הוא בהחלט מספר גדול", אמר פקיד בכיר ב־FBI בתדריך לעיתונאים לגבי הדוח שנעשה ביום שישי. "אני לא הולך להעמיד פנים שלא".

הקשר הרוסי

יותר מחצי מהחיפושים שדווח עליהם - כמעט שני מיליון - היו קשורים לחקירה לגבי איום ביטחון לאומי הקשור לניסיונות של האקרים רוסיים לפרוץ, לכאורה, למערכות תשתית קריטיות בארה"ב. החיפושים האלה כללו מאמצים לזהות ולהגן על קורבנות פוטנציאליים של ניסיונות הפריצה הרוסיים, כך אמרו פקידים בכירים בארה"ב.

הפקידים סירבו לספק פרטים נוספים על האיום הרוסי, כולל אם הוא קשור לממשלה הרוסית או לקבוצת האקרים פלילית עצמאית. באופן היסטורי, רוסיה הכחישה האשמות שניסתה לפרוץ למחשבים של ארה"ב או כל מדינה אחרת.

מספר החיפושים בדאטה של אמריקאים אינו תואם את מספר האמריקאים שהנתונים האישיים שלהם אולי נבדקו.

שם של אדם כלשהו, מס' הטלפון שלו, כתובתו ומספר ביטוח לאומי כולם ניתנים לחיפוש, לעתים שוב ושוב, ולכן כל מקרה בו אחד הנתונים האלה נבדק נספר כחיפוש בודד. חיפושים במידע של אמריקאים יכולים לכלול דאטה של אזרחים אמריקאים, תושבים הנמצאים בארה"ב באופן חוקי וחברות אמריקאיות. החיפושים יכולים להביא תוצאות שגם יש בהן עירוב של מטאדאטה ותכתובות מרובות נמענים.

מקור אחד של אי התאמה בתוך הנתון של 3.4 מיליון והמספר הנמוך הרבה יותר (כנראה) של חיפושים בפועל: לעתים אנליסטים של ה־FBI עושים חיפושים גדולים על מאות או אלפי מונחים, ואם רק מונח אחד ברשימה כזו קשור לישות או אדם אמריקאים, כל המונחים נספרים כחיפוש אפשרי בדאטה של אמריקאים, כך אמרו פקידי הבולשת.

הבולשת עשתה בערך 3.39 מיליון חיפושים שכללו מונחים, המכונים גם מזהים, הקשורים לאנשים שההנחה היא שהם אמריקאים, בין 1 בדצמבר 2020 ו־30 בנובמבר 2021, לשון הדוח. מספר החיפושים לגבי תקופת 12 החודשים הקודמת לתקופה שנזכרה לעיל עמד על 1.3 מיליון.

החיפושים שתוארו בדוח של מנהל מנהלת המודיעין מיום שישי נוגעים למאגר גדול של נתונים אלקטרוניים שנאספו על ידי הסוכנות לביטחון לאומי במסגרת סעיף 702 של חוק איסוף המודיעין הזר.

מאבק פוליטי קשה בפתח

סעיף 702 הפך לחוק בשנים שאחרי מתקפות 9/11 ב־2001, על מנת לאפשר לארה"ב לרגל על אנשים שאינם אמריקאים במדינות זרות. הסוכנות לביטחון לאומי משתמשת בסעיף 702 כדי לאסוף מודיעין משיחות טלפון בינלאומיות והודעות דואר המדברות על חשודי טרור, איומי סייבר וסיכוני ביטחון נוספים.

כששואב האבק האלקטרוני העצום הזה פעל, לעתים כנראה שאב גם דאטה על אמריקאים: לדוגמא, אם מרגל זר מתכתב עם מישהו בארה"ב או כאשר שני יעדי ריגול במדינות זרות מדברים על מישהו אמריקאי.

כמה מחוקקים בקונגרס ביקשו מה־FBI לגלות באיזו תדירות נכנסה הבולשת למאגר הדאטה הזה כדי לבדוק מידע על אמריקאים, וטענו שכניסה למאגר שקולה לחיטוט בחצר האחורית של אמריקאים שנעשה מבלי לקבל עבור זה צו מבית משפט. פקידי מודיעין אמריקאים הגדירו את סעיף 702 באופן נרחב כאחד מכלי הביטחון הלאומי בעלי הערך הרבה ביותר בארגז הכלים שלהם.

הקונגרס חידש בפעם האחרונה את סעיף 702 בשנת 2018, והנשיא דאז דונלד טראמפ חתם על חידוש הסעיף כחוק, לאחר שתהה באופן פומבי לגביו בעקבות טענה חסרת בסיס לפיה הבולשת השתמשה בסעיף 702 כדי לרגל על הקמפיין של טראמפ לנשיאות. הסעיף צפוי לפקוע שוב מתוקף בסוף שנה הבאה, ופקידי מודיעין כיום ובעבר אמרו שהם צופים מאבק פוליטי קשה לחידושו.

הסוכנויות דנות בשאלה ממה ניתן להסיר סיווג הנוגע לסעיף 702

"לכל אדם מחוץ לממשלת ארה"ב, המספר האסטרונומי של חיפושי FBI של תקשורת של אמריקאים ייראה או מטריד מאוד או חסר משמעות לגמרי", אמר הסנאטור רון וויידן (דמוקרט מאורגון), הפעיל למען פרטיות האזרחים. "איפשהו בכל הספירה העודפת הזו יש מספרים אמיתיים של חיפושי FBI, הנוגעים לתוכן ולאי הסכמה - מספרים שהקונגרס והעם האמריקאי צריכים לדעת לפני שיאשרו מחדש את סעיף 702".

במסיבת עיתונאים ביום שישי, מאט אולסן, מנהל מחלקת הביטחון הלאומי של משרד המשפטים, אמר שהסוכנויות דנות בשאלה ממה ניתן להסיר סיווג הנוגע לסעיף 702 כדי להדגים עד כמה הסעיף חשוב. הוא הוסיף שהוא צופה להיות מסוגל לשתף יותר מידע בחודשים הקרובים.

בעבר ה־FBI התמודד עם ביקורת לגבי האופן שבו הרשויות משתמשות בנתוני סעיף 702, כולל נזיפה של בית הדין למעקב מודיעין זר ב־2018 שגילתה שכמה חיפושים הפרו זכויות לפרטיות של אמריקאים המוגנות על ידי החוקה.

בתגובה, הבולשת הטילה אמצעי בטיחות חדשים על מנת לוודא שהיא מצייתת לחוק. בין האמצעים: דרישה שכל חיפוש שיש בו 100 או יותר נתוני שאילתה יקבל אישור נוסף, ואנליסטים יצטרכו לבקש באופן אקטיבי להיחשף לנתוני סעיף 702, ולא יקבלו אותם באופן פסיבי.

הדוח מיום שישי גם חשף ארבעה מקרים בשנה שעברה שבהם ה־FBI, בגלל שיקולים עובדתיים הנוגעים לחיפוש בנתונים, היה צריך לקבל אישור מבית המשפט למעקב מודיעין זר לפני שעשה את החיפושים וצפה בתוצאות שהם הביאו.

מאז שאומצה הדרישה הזו ב־2018, הבולשת מעולם לא ביקשה מבית המשפט אישור על חיפוש כלשהו, כך אמרו פקידים במנהלת המודיעין.

ארונה ויסוונאטה השתתפה בהכנת הכתבה.