מניית אדלר גרופ, החברה האם של בראק אן.וי, קורסת ב-41% בפרנקפורט

מרבית חברי דירקטוריון אדלר הציעו את התפטרותם, לאחר שהחברה דיווחה על הפסד שנתי של 1.18 מיליארד אירו ועל סירוב רואי החשבון שלה לחתום על הדוחות הכספיים

ברלין, גרמניה / צילום: שרון בק
ברלין, גרמניה / צילום: שרון בק

מניית קבוצת הנדל"ן הגרמנית אדלר גרופ  קרסה היום (ב') ב-41% בפתיחת שבוע המסחר בבורסת פרנקפורט, לאחר שמרבית חברי דירקטוריון החברה הציעו את התפטרותם. אדלר גרופ שולטת בין השאר בחברת הנדל"ן  בראק אן.וי , שהנפיקה בבורסה בתל אביב מניות ואגרות חוב.

לפי סוכנות בלומברג, מרבית חברי דירקטוריון אדלר הציעו את התפטרותם לאחר שהחברה דיווחה על הפסד שנתי של 1.18 מיליארד אירו ועל סירוב רואי החשבון שלה לחתום על הדוחות הכספיים. אדלר, שפועלת בעיקר בתחום של השכרת דירות מגורים בגרמניה, הודיעה ביום שבת האחרון כי ההפסד היה קשור ברובו להפחתות שווי שנרשמו בעסקי פיתוח הנכסים שלה.

עוד ציינה בלומברג, כי פירמת KPMG המשמשת כרואה החשבון המבקר של אדלר, סירבה לתת חוות-דעת על הדוחות הכספיים של החברה, בטענה כי אדלר הסתירה לכאורה מידע על כמה עסקאות. שעות לאחר פרסום התוצאות, אמרה החברה בהודעה נפרדת כי כל חברי הדירקטוריון שמילאו תפקיד בשנה שעברה הציעו לעזוב.

עם זאת, היו"ר סטפן קירסטן, שהצטרף בפברואר, יישאר, והחברה אמרה שהיא תקבל את התפטרותם של שלושה מחברי הדירקטוריון - כולל אחד מהמנכ"לים המשותפים שלה - רק בעוד חודשיים כדי להבטיח המשכיות.

ההפסד והאקזיטים הם הטוויסט האחרון בסאגה של אדלר, שנאבקת בחודשים האחרונים נגד טענות שהעלה משקיע שורט נגדה. לפ"י בלומברג, בעקבות ההאשמות נגד החברה, ניהלה פירמת KPMG חקירה בנושא, אשר לא הצליחה KPMG להפריך רבות מההאשמות ומצאה שורה של כשלים בממשל תאגידי.

אדלר הפכה לבעלת השליטה בבראק אן.וי באפריל 2018, לאחר שרכשה כ-69.8% ממניות החברה תמורת כ-2.38 מיליארד שקל (כ-550 מיליון אירו במועד התשלום). אותה עסקה כללה את רכישת החזקותיו (41%) של טדי שגיא תמורת 1.4 מיליארד שקל וכן רכישת מניות נוספות מידי מנהלי בראק אן.וי והציבור בתמורה לסכום של של כ-980 מיליון שקל.

שגיא עצמו רכש את אותה החזקה בבראק מידי מייסדי החברה, שמעון וינטרוב ורונן פלד, במאי 2017 תמורת כ-1.1 מיליארד שקל, כך שהוא רשם אז רווח של כ-300 מיליון שקל ותשואה של כ-27% על השקעתו בתוך שנה. עם זאת, המשקיעים הישראלים לא רוו נחת מהמכירה לאדלר והגופים המוסדיים התרעמו על דרך התנהלותה של בעלת השליטה החדשה.

בשנתיים האחרונות הובילה קרן הגידור ברוש, בניהולו של אמיר אפרתי, מאבק מול בראק אן.וי, כאשר לצדה של הקרן ניצבו אז שני בעלי מניות המיעוט הגדולים, חברת הביטוח הראל ובית ההשקעות פסגות (שנמכר אשתקד לחברת אלטשולר שחם). בהמשך יזמה ברוש והובילה עסקה משולשת במסגרתה רכשה חברת הנדל"ן הגרמנית LEG Immobilien כ-32% ממניות בראק מידיהם של גופים מוסדיים וקרנות גידור ישראליות, וכן מידיה של בעלת השליטה אדלר גרופ.

מהגופים המוסדיים והקרנות בישראל רכשה LEG כ-24.07% ממניות בראק אן.וי תמורת 253 מיליון אירו ואילו מאדלר גרופ ובעל מניות נוסף נרכשו עוד 7.94% ממניות בראק אן.וי מתמורת 87 מיליון אירו.

בהמשך, רכשה LEG מניות נוספות בבורסה והגיעה להחזקה של 34.5% ממניות בראק, כאשר בעלת השליטה אדלר מחזיקה בכ-63% מהמניות והציבור ב-2.5% מהחברה.

כחלק מהעסקה המשולשת, גם התחייבה אדלר להיענות עד תום ספטמבר 2022 להצעת רכש מלאה שתהיה LEG רשאית להגיש ליתרת מניות בראק אן.וי שאינן בידיה במחיר מינימום של 157 אירו (כ-553 שקל) למניה. ההתחייבות של אדלר תביא להצלחה של הצעת רכש אפשרית זו, ולמחיקת מניות בראק מהמסחר, אם היא אכן תוגש.

עם זאת, בראק תשמור על מעמדה כחברה מדווחת בישראל, לנוכח שתי סדרות אגרות החוב (ב' ו-ג') שהנפיקה לציבור בדרך הבורסה ושטרם נפדו במלואן. היקף הסדרות הנוכחי עומד על כ-826 מיליון שקל במונחי ערך התחייבותי מתואם (פארי), לאחר שהחברה הרחיבה השנה את סדרה ב' באמצעות גיוס גדול של כ-576 מיליון שקל.