הכדורסלן עומרי כספי מקים קרן הון סיכון וישקיע כספי פנסיה

כספי הכריז יחד עם איש ההון סיכון דיוויד ציטרון על הקמת הקרן "שבע" שמשקיעה בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים • הקרן כבר גייסה 35 מיליון דולר, ומשקיע העוגן שלה הוא מור גמל ופנסיה, שייתן 20% מהסכום • אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, מסביר למה הוא לא חושש מחוסר הניסיון של הכדורסלן: "כספי מצליח להגיע לעסקאות סופר מבוקשות"

משמאל: עומרי כספי ודיוויד ציטרון, מייסדי קרן שבע / צילום: יח''צ
משמאל: עומרי כספי ודיוויד ציטרון, מייסדי קרן שבע / צילום: יח''צ

עומרי כספי, קפטן נבחרת ישראל בכדורסל והישראלי הראשון ב-NBA, הופך למשקיע הון סיכון בסטארט-אפים במשרה מלאה. אחרי שפרש סופית מכדורסל ביולי 2021, כספי הכריז היום (ב') על הקמת קרן הון סיכון אמריקאית-ישראלית בשם "שבע" (Sheva) ביחד עם דיוויד ציטרון, ששימש בתפקידו האחרון כשותף בקרן גלובל פאונדרס קפיטל האירופאית ולפני כן כ-Principal בפלינט קפיטל.

הקרן החדשה גייסה כבר 35 מיליון דולר ממשקיעים ושואפת להגיע להיקף של 50 מיליון דולר. משקיעת העוגן המרכזית של כספי בקרן היא מור גמל ופנסיה, שתיתן כ-20% מהקרן הכוללת ותשקיע מכספי העמיתים. לצד מור, משקיעים בקרן יזמים פרטיים כמו מייסדי הסטארט-אפ ארמיס, יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, לצד קרנות זרות, שכספי לא נוקב בשמן.

קרן שבע כבר ביצעה שלוש השקעות ראשונות אך אלו טרם נחשפו, כאשר היעד של כספי וציטרון הוא לבצע 20 השקעות בסטארט-אפים בשלבים מוקדמים של יזמים ישראלים בארץ ובחו"ל. הקרן מכוונת לחלק צ'ק ממוצע של 1-2 מיליון דולר לכל מיזם.

בעקבות לברון ג'יימס וסטף קרי

כספי אומר שהתקרב לעולם ההשקעות בסטארט-אפים במהלך הקריירה שלו ב-NBA, במיוחד כששיחק בגולדן סטייט ווריורס, קבוצה שמייצגת את בירת הטכנולוגיה העולמית בסן פרנסיסקו. "העולמות של ספורט וטכנולוגיה קשורים. ראיתי הרבה מהקולגות שלי ב-NBA כמו סטף קרי, לברון ג'יימס, קובי בראיינט וקווין דוראנט מתעסקים בהשקעות בטכנולוגיה וכששיחקתי בסן פרנסיסקו אז אנשים כמו אילון מאסק, סרגיי ברין ומארק צוקרברג ישבו בצידי הפרקט. הייתי סביב זה והעולם של השקעות משך אותי", אומר כספי.

כשכספי חזר מארה"ב לשחק במכבי תל אביב, הוא פנה למשקיעים המתמחים בהשקעות מוקדמות בסטארט-אפים כדי לבדוק הזדמנויות, וכך הגיע לציטרון. אחרי שראו שהכימיה ביניהם טובה, החליטו למסד את הפעילות בקרן במשרה מלאה. ובכל זאת המעבר של כספי ממשקיע פרטי, שמשקיע את כספו שלו, לבין איש הון סיכון מקצועי שמנהל כסף של אחרים, ובמיוחד כסף פנסיוני, הוא לא מובן מאליו. גם לא מובן מאליו שמשקיעים מוסדיים כמו מור יתנו אמון במי שאינו בעל ניסיון קודם בהון סיכון.

אתה מגיע בלי ניסיון בהון סיכון, למה עדיין המשקיעים נתנו לכם כסף?
"אני חושב שהמודל שלי ושל דיוויד שמשלב ספורטאי שמשקיע יחד עם איש הון סיכון מסורתי מוכיח את עצמו בעולם ומביא ערך ליזמים. כספורטאי אני יכול לעזור ליזמים עם קשרים ופיתוח עסקי, לקשר את החברות לקרנות, לסטארט-אפים ולחברות ציבוריות".

במה עזרת לחברות שהשקעת בהן באופן פרטי?
"זה תלוי באיזה שלב החברה נמצאת. אם מדובר בחברה בשלבים הראשונים, הסיוע הוא בעיקר בגיוס עובדים ויצירת הילה סביב הסטארט-אפ. אם מדובר בחברה בשלבים מתקדמים יותר, אז זה יכול להיות סיוע בחיבור לקרנות מובילות בארה"ב ובישראל וסיוע במציאת שותפים".

לפי מה אתם מקבלים החלטה איפה להשקיע?
בסוף יש שני פרמטרים שאנחנו בוחנים. הראשון זה הצוות, שהוא כנראה המרכיב הכי חשוב. אנחנו בודקים איך היזמים יתמודדו מול תחרות ועד כמה הם רוצים להצליח ולהיות הכי טובים. המרכיב השני הוא הרעיון ואנחנו מסתכלים על עד כמה השוק המדובר גדול וכמה תחרות יש בו".

יש מי שיגידו שהגעת לסוף המסיבה, כאשר שוק הטכנולוגיה בירידה.
"אנחנו מרגישים שהשווי של סטארט-אפים בשלבי הצמיחה מתאזן, אבל אנחנו לא בתסריט כמו של פיצוץ בועת הדוט.קום. כולם מבינים שהטכנולוגיה כאן להישאר והפוטנציאל בישראל הוא גדול במיוחד, כאשר איכות היזמים והרעיונות שאנחנו פוגשים כאן יוצאת דופן. מבחינתנו הכי נכון להשקיע עכשיו בסטארט-אפים בשלב התחלתי כי יש עוד זמן עד שהם יצטרכו לחשוב על הנפקה".

השם "שבע" נבחר על ידי המייסדים כיוון שהוא מסמל את תהליך היצירה - שבעת ימי בריאה. שבע היה גם מספר החולצה של כספי במכבי תל אביב.

"לכספי יש קשרים"

מור גמל ופנסיה מקצה חלק מכספי העמיתים להשקעות אלטרנטיביות, שחלקן מופנות להשקעות ישירות בחברות טכנולוגיה וחלקן להשקעה בקרנות הון סיכון. בין קרנות ההון סיכון בהן משקיעה מור נמנות קומרה, גרופ 11 סטרדום והאנקו ונצ'רס.

אורי קרן, שותף ומנהל השקעות ראשי במור גמל ופנסיה, אמר לגלובס כי "התרשמנו שכספי מביא איתו קשרים מאוד חזקים בעולם הטכנולוגיה והוא מצליח להגיע לעסקאות סופר מבוקשות שמשקיעים ישראלים אחרים לא יכולים להגיע אליהם. הרבה יזמים וקרנות רוצים לראות אותו נכנס לעסקאות וזה עושה טוב לחברות. זאת קרן קטנה שתהווה את כרטיס הביקור שלו להמשך ולכן אנחנו מאמינים שהוא ודיוויד יגיעו לתוצאות טובות".

ועדיין כספי מגיע עם ניסיון מצומצם בהשקעות. זה לא הטריד אתכם?
"גם לדיוויד וגם לעומרי יש כבר רקורד יפה של השקעות, שכולל גם אקזיטים. כספי התחיל להשקיע כבר כשחקן ב-NBA. בעולם מכירים כבר את הפורמט של שילוב בין ספורטאים לטכנולוגיה, אבל בארץ עוד פחות מכירים את זה. בנוסף אנחנו חושבים שההתמקדות בהשקעות בשלבים מוקדמים נכונה כרגע. השווי של סטארט-אפים בשלבים האלו לא התנפח עדיין ואפשר לעשות כסף. הרבה קרנות עולמיות גדולות מחפשות אנשי קשר שיחברו אותם לעסקאות מוקדמות ולכספי יש קשרים עם הגופים האלו".