לפיד הבטיח שינוי אבל שובר שיאים בשיטת המינויים הפוליטיים

נדמה כי הממשלה הנוכחית שוברת שיאי מינויים פוליטיים בשני מוקדים: האחד אצל ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד והשני אצל שר הדתות מתן כהנא במועצות הדתיות ברחבי הארץ • עם כניסתו לתפקיד שר החוץ, לפיד פצח בשורת מינויים בעלי אופי פוליטי מובהק, אליה מצטרף המינוי של פרופ' יובל אלבשן לראשות המוסד לביטוח לאומי 

יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף
יאיר לפיד / צילום: שלומי יוסף

במרוצת חודשים ספורים התברר שממשלת השינוי לא שינתה את שיטת המינויים הפוליטיים. נדמה שהממשלה הנוכחית שוברת שיאי מינויים פוליטיים בשני מוקדים: האחד אצל ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד והשני אצל שר הדתות מתן כהנא, במועצות הדתיות ברחבי הארץ.

עם כניסתו לתפקיד שר החוץ, לפיד פצח בשורת מינויים בעלי אופי פוליטי מובהק: אסף זמיר נשלח לארה"ב כתמורה פוליטית להפלת הממשלה הקודמת וללא כל ניסיון רלוונטי, השרה לשעבר ממפלגתו והחברה הטובה יעל גרמן נשלחה לפריז ואיש העסקים אמיר חייק נשלח כשגריר לאיחוד האמירויות. לאחרונה אפשר לציין גם את מתנת ההרחקה מהכנסת שנתן לח"כ רינאווי זועבי ששלח למזרח הרחוק כקונסולית "בתמורה" להצבעתה נגד חוק הגיוס וכדי לוודא שבפעם הבאה היא תצביע בעד (מה שאכן קרה).

לרשימה מצטרף המינוי של פרופ' יובל אלבשן, המזוהה כאיש של לפיד, לראשות המוסד לביטוח לאומי בניגוד להמלצת ועדת המינויים. למרות שאי אפשר לקחת מהפרופסור את העובדה שעסק כל חייו בנושא האוכלוסיות המוחלשות ואי אפשר להקטין כל מינוי למינוי פוליטי גרידא, אמר מי שאמר ביש עתיד לאחר המינוי "מה חשבו שניקח מישהו משלהם לתפקיד?". רוצה לומר: זו השיטה. פוליטיקאים ממנים את מי שהם מכירים מתוך הנחה שהם ראויים לתפקיד ובחריג אחד שראוי להוקיע: מינוי שהוא מתת פוליטית באופן מובהק.