למה גייסה מקורות מהמוסדיים 1.2 מיליארד שקל ביום של מפולות בבורסה?

במשק המים מסבירים שעיכוב אפילו של ימים בודדים היה מאלץ את מקורות לדחות את הגיוס לחודש יוני או יולי, צעד שהוא בבחינת הימור • המרווחים שהושגו, שגבוהים מהחוב הממשלתי בפער גדול מבעבר, אולי צורבים אבל טובים למול המצב בשוק אתמול

הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בת''א / צילום: שלומי יוסף

תזמון הוא הכל בחיים, כמו שאומרים בארה"ב. ומבחינת חברת מקורות, החברה הממשלתית המפתחת את משק המים במדינה, היה יום שני אתמול, יום לא מוצלח בלשון המעטה לבצע גיוס (בשלב המוסדי) של 1.2 מיליארד שקל בהרחבה של שתי סדרות אג"ח. על נחיצות הגיוס אין עוררין, שכן מטרתו להשלים הנחת קו המים החמישי לירושלים וחיבור מתקני התפלה בגליל. אבל המועד, כאמור ביום שבו קרסו מדדי המניות המובילים ב-2.6% והמוסדיים ראו מסכים אדומים מרצדים, היה כאמור בעוכרה של מקורות.

בשיחות עם גורמים בכירים במשק המים, מתבררת הבוקר (שלישי) לסיבה מדוע מקורות והחתמים שהובילו את הגיוס, פועלים אי.בי.אי ודיסקונט חיתום, השלימו אותו אתמול. המתנה אפילו של ימים בודדים, היתה מונעת את הגיוס. מקורות כמו חברות אחרות שנעזרות בשוק ההון לביצוע הגיוס נכנסות בקרוב לתקופת החשכה ( Black Out ) משום שעליהן לפרסם את הדו"חות הכספיים בחודש מאי ולכן מיוזמתן הן מונעות מעצמן מלדבר על מידע חשבונאי חשוב כחלק מהליך הגיוס מול המשקיעים.

השלמת הגיוס אינה כשלון, שכן בסיכומו של דבר התקבלו מהמוסדיים ביקושים של פי 2 ביחס לסכום שגויס. הפער שנרשם בין התשואה של מקורות לזו של החוב של ממשלת ישראל, היה צורב אבל לא הרסני. כלומר מעלות גייסה ביוקר, יותר מהנהוג, אך גם לא היה לה מועד אחר אפשרי. אך יחד עם זאת, יש מי שאומרים הבוקר כי לנוכח הריביות בארץ ובחו"ל שנמצאות במסלול ברור כלפי מעלה, במקורות כמו בחברות אחרות עוד יתגעגעו לריביות שהושגו בגיוס אתמול. וכנראה שכבר בחודשים הקרובים.

השלב המוסדי בגיוס של מקורות שהושלם אמש כלל הרחבה של שתי סדרות אג"ח. סדרה 10 עם מח"מ של 3.7 שנים וסדרה 11 עם מח"מ ארוך הרבה יותר של 13.75 שנים. בסדרה הראשונה גייסה 420 מיליון שקל בתשואה שלילית לפדיון של 0.32% ומרווח של 1.19% מעל האג"ח הממשלתי. בסדרה הארוכה גייסה 762 מיליון שקל בתשואה לפדיון צמודה למדד של 1.76% ובמרווח של 1.55% מעל אג"ח ממשלתי צמוד.

שתי הסדרות מדורגות בדירוג מושלם ( AAA ) על ידי S&P מעלות, משום שהן כמעט כמו גיוס של ממשלת ישראל עצמה. זו הסיבה גם מדוע הפער שנוצר בשוק, ביום של מפולות, הקפיץ כל כך הרבה משקיעים. לדברי אחר הגורמים בשוק ההון, "בהתחשב בתנאי השוק זו היתה הצלחה גדולה. כנראה שרק חברה ממשלתית כמו מקורות יכולה להגיע ביום של קטסטרופה כזו בשווקים ולקחת חוב חדש של יותר ממיליארד שקל במרווח שהוא 160 נקודות מעל האג"ח הממשלתי. בשיא, כשהשיגה את המחירים הטובים ביותר, גגייסה במח"מ הארוך יותר במרווח של 130 נקודות. זה כואב, אבל בהינתן הנסיבות, זה פער שנחשב להצלחה".

עמית לנג, מנכ"ל מקורות הנכנס, ציין כי "הגיוס מהווה צעד נוסף ביישום החלטת הממשלה בדבר הרפורמה בחברה. למקורות תכנית פיתוח תלת שנתית עם פרויקטים לביצוע בהיקף שנתי מינימאלי של 1.5 מיליארד שקלים, כך שהכספים שיגויסו יאפשרו לחברה להמשיך את תנופת פיתוח משק המים, לרבות אספקה למדינות שכנות".

במשק המים מציינים היום כי "מקורות משקיעה מדי שנה כ-1.5 מיליארד שקל בצנרת חדש וחיבור אזורים חדשים למשק המים. החברה הממשלתית מקימה בימים אלה את הקו החמישי לירושלים שנותן מענה לגידול באוכלוסיה ומחברת מתקני התפלה בגליל. אלה פרויקטים ארוכים שצריכים להתבצע בזמן, ולכן גם גיוס החוב נעשה בהתאם לתוכנית ההשקעות."

"במקורות לא מספקים מים לפי המצב בבורסה. לכן כשמאשרים תוכניות עבודה, הם מגייסים שם בשוק ההון על פי אותה תוכנית. הם לא יכלו לדחות את הגיוס אפילו לשנייה, לאור כניסה לתקופת החשכה לקראת הדוחות. כל דחייה אומרת שהיו נאלצים לגייס ביוני או יולי וזה בבחינת הימור".