רכישת רכב יד שנייה – כל מה שצריך לדעת בשביל עסקה מוצלחת

רכישת רכב יד שנייה היא במקרים רבים משתלמת בהרבה מרכישת רכב חדש • איפה מחפשים? ממי כדאי לקנות? מה צריך לבדוק? • ולמה אסור לוותר על נסיעת מבחן? • מדריך

רכב / צילום: תמר מצפי
רכב / צילום: תמר מצפי

רכישת רכב יד שנייה היא על פי רוב עסקה כלכלית נכונה יותר מרכישה של רכב חדש, אבל היא דורשת עבודת הכנה משמעותית. איך עושים את זה נכון, ממה להיזהר, מה צריך לבדוק, ממי לקנות ובאיזה מחיר? על כל אלה ועוד במדריך שלפניכם.

שלב ראשון - מגדירים תקציב, מטרות ודרישות

בהגדרת התקציב קחו בחשבון גם הוצאות נלוות, כמו בדיקה של הרכב במכון, והוצאות שוטפות, כמו ביטוח וטיפולים שוטפים.

אחר כך תגדירו לשם מה מיועד הרכב - יחיד או משפחה, נסיעות קצרות או ארוכות.

שלב שני - החיפושים

איפה מחפשים רכבים? באינטרנט יש לוחות מלאים ברכבים למכירה, כשאתר יד 2 הוא המוביל. יש גם הרבה אפשרויות באתרי חברות הליסינג (למדריך רכישת רכב משומש מליסינג - יתרונות וחסרונות), ויש מגרשי רכב של חברות מסחר ברכבים וגורמים נוספים שמתמחים במכירת כלי רכב יד שנייה.

בנוסף, אפשר ללכת על שיטת "חבר מביא חבר" - רכישת רכב דרך קשרים, אם זה קרוב משפחה או שכן שרוצה למכור. היכרות אישית עם המוכר תעזור לכם לדעת אם מדובר במוכר אמין ואיך באמת הוא השתמש ברכב.

בשלב החיפושים, צריך לשאול כמה שיותר שאלות כדי להבין את מצבו של הרכב. רצוי לבדוק את ספר הטיפולים של הרכב - איפה הרכב מטופל, מתי בוצע הטיפול האחרון, האם הרכב עבר תאונות, מתי הוחלפו חלקים, ומהו מספר הקילומטרים שעבר הרכב.

צריך לברר כמה בעלויות היו על הרכב. ככל שהיו יותר בעלויות, כך המחיר צריך להיות נמוך יותר, כל נהג נוהג ברכב בדרך אחרת - שימוש בבלמים, מהירות - וזה משפיע על מצבו.

שלב שלישי - בדיקת הרכב

אז שמתם עין על רכב שנראה לכם, אבל זה לא הסוף. אתם חייבים לבדוק אותו היטב, לא מספיק לסמוך על המידע שהמוכר מספק לכם. איך בודקים?

ראשית, צריך לבחון את רכב באור יום. כך תוכלו להבחין בכל מיני מכות בפח, אם ישנן, או בשינויים בצבע. תבקשו לראות את רישיון הרכב של המכונית, ככה תוכלו לבדוק את מספר הבעלויות עליו ואם היה של אדם פרטי או של חברה והכי חשוב - אם עבר טסט שנתי.

אחר כך תבדקו את הקילומטראז' של הרכב - קודם כל את המספר שמופיע על צג הרכב עצמו ואחר כך תשוו את זה למה שכתוב בספר הטיפולים של הרכב. פערים בין הקילומטראז' בתוך רכב לבין המצב בפועל, עלולים להעיד על זיוף.

במוסך צריך לבדוק את הטיפולים האחרונים של הרכב, את הצמידות שלהם - אם פתאום הרכב התחיל להגיע כל חודש למוסך בחצי השנה האחרונה, אזי יש בעיה. צריך לבדוק את הצמיגים - מתי הוחלפו, ואת המנוע - האם הוא מקורי ואם לא, אז במה הוחלף.

שלב רביעי - נסיעת מבחן

לעולם אל תקנו רכב יד שנייה לפני שערכתם נסיעת מבחן עליו והרגשתם אותו.

במהלך הנסיעה, צריך להקשיב אם יש רעשים, אם נפלט עשן מהאגזוז, צריך לבדוק אם נפלט עשן מהאגזוז, איך הבלמים מגיבים, אם ההגה חופשי ואם המזגן עובד.

שלב חמישי - בדיקה במכון

למרות הבדיקות שלכם, בדיקה במכון היא מאוד חשובה, כי יש מקרים שבמכון עולים על בעיות ותקלות שלא איתרתם בבדיקה שלכם, ומעבר לכך - הבדיקה הרבה יותר מדויקת ואמינה.

לפני הבדיקה, החתימו את המוכר כי הוא מתחייב שאם תימצא פגיעת שלדה בבדיקה הוא ישלם על תיקונה, ויש גם כאלו שמחתימים על כך שהמנוע והגיר מקוריים (בהמשך לכך שהמוכר הצהיר כי הרכב לא עבר תאונות ושאין פגיעה בשלדה).

שלב שישי - התשלום למוכר

אם הכול תקין, הגעתם לשלב העברת הבעלות והתשלום. אל תעבירו את התשלום במלואו לפני העברת הבעלות על הרכב. כאשר אתם מעבירים את הרכב (בבנק הדואר או במשרד הרישוי), חשוב לבדוק שרישיון הרכב שמוצג הוא אותו רישיון שהוצג לכם בעבר. תדרשו מהפקיד להשוות בין נתוני מספר השלדה והמנוע הרשומים ברישיון הרכב לאלו המופיעים במחשב משרד הרישוי. אם יש אי התאמה במספר השלדה אז יש בעיה, ואז פשוט תעצרו את העסקה, עד לבירור העניין.

למדריכים נוספים באתר הון:

האם כדאי לקנות רכב אפס קילומטר מליסינג?

אחזקת רכב - כל ההוצאות וכמה זה עולה?

* המדריך נכתב על ידי מערכת הון, מדריכים פיננסיים. המידע והנתונים במאמר אינם מהווים המלצה לרכוש או למכור ניירות ערך ואינם תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם.