3 נרצחים בפיגוע באלעד, פצוע במצב אנוש ושניים קשה

שלושה בני אדם נרצחו בפיגוע באלעד על ידי שני מחבלים שנמלטו מהמקום • אדם אחד נפצע באורח אנוש, שניים נפצעו קשה • המשטרה וראש העיר אלעד ישראל פרוש קראו לתושבים להישאר בבתים עד שהעניינים יתבהרו - לנעול דלתות ולסגור תריסים • מספר ההרוגים מתחילת גל הפיגועים הגיע ל-19

זירת הפיגוע באלעד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א
זירת הפיגוע באלעד / צילום: תיעוד מבצעי מד''א

בפיגוע רצחני בעיר החרדית אלעד, נרצחו אמש (חמישי) שלושה בני אדם ולפחות ארבעה אחרים נפצעו, שניים מהם קשה ואנוש ועוד אחד בינוני עד קשה. מותם של ההרוגים נקבע במקום. המצוד אחרי שני המחבלים, פלסטינים מאזור ג'נין, נמשך גם היום.

הלילה הותר לפרסום כי שלושת הנרצחים בפיגוע הם יונתן חבקוק (44, אב לחמישה) ובועז גול (49, אב לחמישה) מאלעד, ואורן בן יפתח (35, אב לשישה) מלוד. המאבק על חייהם של שני פצועים באורח קשה עדיין נמשך בבית החולים בילינסון.

לפי דיווחי המשטרה מדובר בשני מחבלים. האחד היה חמוש ככל הנראה באקדח והשני בגרזן, והם תקפו עוברים ושבים באחד מהרחובות המרכזיים העיר לאורך כמה מאות מטרים. בשלב הזה נראה כי המחבלים הצליחו להימלט ומצוד מתנהל אחריהם. הבוקר פרסמה המשטרה את תמונות המחבלים ואת שמותיהם, וביקשה מהציבור לסייע בתפיסתם.

"שני החשודים המרכזיים בביצוע הפיגוע באלעד, שנמלטו מהזירה, הם אסעד יוסף אסעד אלרפאעי, בן 19, וצבחי עמאד צבחי אבו שקיר, בן 20. השניים תושבי הכפר רומאנה שבמחוז ג’נין", נמסר מדוברות המשטרה. 

שני המחבלים מהפיגוע באלעד / צילום: דוברות המשטרה
 שני המחבלים מהפיגוע באלעד / צילום: דוברות המשטרה

קריאה לתושבים להישאר בבתיהם

כוחות ביטחון רבים הגיעו לזירת הפיגוע, מחסומים נפרסו בכבישים, ומסוק מבצע סריקות מהאוויר אחר רכב שככל הנראה נמלט מהמקום.

המשטרה וראש העיר אלעד ישראל פרוש קראו לתושבים להישאר בבתים עד שהעניינים יתבהרו - לנעול דלתות ולסגור תריסים. אלעד הנמצאת בין שוהם לראש העין סמוכה מאוד אל גדר ההפרדה בקו התפר, וההערכה של כוחות הבטחון היא כי המחבלים נמלטו אל עבר הגדר שבה יש כמה פרצות מוכרות, ונמלטו אל אחד מהכפרים הערבים הסמוכים לגדר ממערב לרמאללה. אפשרות שנייה הנבדקת היא כי המחבלים נמלטו ברכב מסחרי שנראה נמלט מהמקום מערבה ולא לכיוון השטחים.

הסגר על מעברי עזה ויהודה ושומרון שאמור היה להסתיים היום הוארך עד יום ראשון. כך הוחלט בדיון שכינס שר הביטחון בני גנץ בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ רונן בר, ראש אמ"ן וראש אגף מבצעים. בסוף השבוע תתקיים התייעצות נוספת. בנוסף הוחלט לתגבר את המשטרה בסיוע בסריקות, ולהפעיל את כל הכוחות הנדרשים לסגירת מרחב התפר והמעברים כדי למנוע בריחה אפשרית של המפגעים לאיו"ש.

פראמדיק מד"א אלון ריזקאן סיפר אמש: "מדובר באירוע קשה מאוד. כשהגענו למקום הבחנו שמדובר בזירה מורכבת. סמוך לכיכר באבן גבירול שכב גבר כבן 40 ליד רכב כשהוא עם פציעות קשות בגופו, ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו.

"ירדתי במדרגות לפארק הסמוך, ביצענו פעולות החייאה בגבר כבן 40 שהיה מחוסר הכרה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו. במרחק של עשרות מטרים שכב פצוע נוסף מחוסר הכרה, גם הוא בשנות ה-40 עם פציעות קשות ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו. 3 פצועים, בהם גבר כבן 60 וגבר כבן 35 שנפגעו באורח קשה טופלו במקום ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובלינסון כשהם מורדמים ומונשמים. גבר כבן 40 שנפצע באורח בינוני פונה לבי"ח בליינסון וגבר בן 23 שנפגע באורח קל במהלך מאבק עם המחבלים פונה לבית החולים כשמצבו יציב".

בשבת קרא יחיא סינואר מנהיג חמאס ברצועה לפלסטינים: "קחו רובה, קחו גרזן וצאו להגן על אל אקצא". חמאס הוסיף אזהרות על פיגועים בעקבות ההחלטה לפתוח את הר הבית מחדש לכניסת לא מוסלמים. להר עלו היו מאות יהודים, שניים מהם הניפו דגלי ישראל והשוטרים החרימו אותם.

ראש העיר אלעד ישראל פורוש: "האירוע טרם הסתיים, הוא היה בכמה זירות, בעת שמאות רבות מתושבי העיר היו ברחובות - גברים נשים וטף. אני איש ירושלים והדברים הללו מוכרים לי. צריך להיכנס לבתים לסגור הדלתות ולהמתין לקריאת ההרגעה. כוחות הבטחון וההצלה נותנים כל מה שהם יכולים לתת. לא הייתה התרעה על פיגוע מתקרב".

מפקד מחוז מרכז, ניצב אבי ביטון: "ערב קשה מאוד. דיווח ראשוני הגיע למשטרה ב- 8:36 - ניידת הגיעה כעבור כמה דקות, הגיעו עוד דיווחים על כמה זירות פיגוע. הגענו עם כל הכוחות לזירה, ביצענו סריקות, מצאנו שלושה הרוגים בשטח וכמה פצועים שפונו מהר מאוד לבתי חולים. כעת מנהלים מרדף אחר מחבל אחד או שניים שכנראה נמלטו מהזירה ולפי ההערכות עדיין נמצאים באזור. הנחת העבודה שהם פלסטינים תושבי השטחים. כל הפרטים יחקרו ויבדקו בהמשך".

בצמרת הביטחונית של ישראל התייעצו אמש האם להגיב בתקיפה או בתגובה אחרת כלפי חמאס בעזה בעקבות מעורבותו בפיגועים הקודמים וקריאות ההסתה להמשיך בפיגועים נגד ישראל. ההתלבטות היא בשל העובדה כי עדיין לא נמצא הקשר הישיר לרצועה, וכי מהרצועה עצמה לא יצאו התקפות למעט ירי בודד של רקטות בתחילת הגל לפני כחמישה שבועות.

חמאס נטל אחריות על הפיגוע שהיה בשישי שעבר באריאל ובו נרצח מאבטח הישוב ויאצ'סלב גולב בן ה-23. ישראל לא הגיבה אז נגד הארגון. שני המחבלים שעשו את הפיגוע יחיא מרעי ויוסף עאסי נתפסו יממה אחר כך בכפר קרוואת בני חסן הסמוך.

ראש הלשכה המדינית של תנועת חמאס, איסמעיל הנייה, פרסם הודעה ולפיה: "אנחנו במלחמה גלויה עם האויב. אם לא עם טילים ולכידה, זה יהיה עם קרלו (תת מקלע), סכין, גרזן ואבן".

מספר ההרוגים מתחילת גל הפיגועים הגיע ל-19. זהו הפיגוע השביעי בישראל בתוך חמישה שבועות.