"דרך קמפיין 'גוועלד' לא נצמח": העבודה ומרצ יתאחדו?

במרצ והעבודה נשמעים יותר ויותר קולות הקוראים להקמת מפלגה חדשה ומשותפת לקראת הבחירות הקרבות • השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', איש מרצ, אמר: "חייבים להסתכל במראה, מרצ והעבודה כבר לא רלוונטיות כמפלגות נפרדות" • "בבחירות הבאות נעשה הכל כדי לבנות מחדש את המפלגות הדמוקרטיות ולהפסיק את הפיצול", הצהירה יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי

יו''ר מרצ, השר ניצן הורוביץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
יו''ר מרצ, השר ניצן הורוביץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם מרצ והעבודה בדרך לאיחוד לקראת הבחירות הקרבות? לפחות לפי ההצהרות, נראה שהם מכינים את הקרקע לכך. השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', איש מרצ אמר היום (ש') בשבתרבות בראשון לציון עם ירון אברהם, כי צריך להקים מפלגה חדשה ומאוחדת בשמאל: "חייבים להסתכל במראה, מרצ והעבודה כבר לא רלוונטיות כמפלגות נפרדות. דרך קמפיין 'גוועלד' לא נצמח. די לנו לעשות צחוק מעצמנו, צריך לפרק את מרצ והעבודה ולהקים מפלגה סוציאל דמוקרטית חדשה. לא לעשות איחוד כאילו, צריך לפרק ולבנות משהו חדש עם מפקד משותף, ופריימריס משותפים ליו"ר ולחברי הכנסת".

הדברים באים כמה ימים לאחר הצהרות דומות של שני ראשי המפלגות בכנס ה-1 במאי של קרן ברל כצנלסון. יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ אמר מפורשות כי בבחירות הבאות מרצ והעבודה צריכות להתמודד ביחד. יו"ר מפלגת העבודה, השרה מרב מיכאלי, אמרה: "המחנה שלנו רוסק למפלגות לא דמוקרטיות, ללא אידאולוגיה ברורה, ואנחנו בונים מחדש מפלגות דמוקרטיות שמחויבות לשוויון. בבחירות הבאות נעשה הכל כדי לבנות מחדש את המפלגות הדמוקרטיות, העבודה, מרצ ולהפסיק את הפיצול".

ואם שני הצדדים רוצים את זה, מן הסתם זה יקרה. האמירות לא באות במקרה ומן הסתם מתואמות ולכן לא תהיה זו הפתעה גדולה לכשהמהלך המעשי יוכרז.

בכך תשלים מפלגת העבודה את מהלך הפיכתה ממפלגת שלטון ציונית מרכז-שמאל ביטחונית, למפלגת שמאל מלא מלא, בשיתוף עם מפלגה שכמה מחבריה כבר לא מגדירים את עצמם ציוניים. היא עשויה להיות שותפה קואליציונית לכל היותר בממשלה דוגמת הממשלה הנוכחית. המרוויח הגדול עשוי להיות בני גנץ, הנתפס כממשיך הדרך ההיסטורית של העבודה, ואליו יחברו החלקים הפחות שמאליים במפלגה. מיכאלי, לאחר מהלך של הכנסת חברים ובעיקר חברות למוסדות המפלגה, צפויה לקבל אישור למהלך של איחוד עם מרץ.

מרצ מתכננת להישאר בקואליציה הנוכחית

ובחזרה לפריג'. בשיחה עם ירון אברהם אמר עוד השר ממרצ כי "השותפים שלנו בממשלה יודעים שמרצ לא תפרוש בכל מקרה, כי אנחנו לא רוצים לראות את בן גביר כשר משפטים או שר פנים. יודעים שאנחנו לא נפרוש, כי החלופה מפלצתית, מפחידה ורעה ליהודים, לערבים ולמדינה. מתוך הידיעה הזו מרשים לעצמם למשוך את השטיח למקומות לא טובים". פריג' מתח ביקורת על ההחלטה להביא לאישור בניית קרוב ל-4000 יח"ד בהתנחלויות: "במקום לחזק את הממשלה, מייצרים קמפיין פוליטי בדמות אישור הבנייה בהתנחלויות. אישור לבנייה בין השאר בהתנחלויות מבודדות ובמאחזים, זה לא ריבוי טבעי - זו אצבע בעין".

באותו אירוע השתתפה גם חברת הכנסת שירלי פינטו מימינה, שאמרה כי בשלב הזה היא נשארת בקואליציה. היא סיפרה כי ביקשה מראש מפלגתה בנט לקבל את ראשות ועדת הבריאות שכרגע בידי עידית סילמן, והודתה בתשובה לשאלה אם השרה שקד מונעת זאת, כי יש מחלוקת בסיעה בנושא.