טלרד נמכרת לאחר חמש שנים בבורסה במחיר הנמוך ב-42% מזה שבו הונפקה לציבור

יצרנית ציוד התקשורת שבשליטת קרן פורטיסימו תימכר בכ-200 מיליון שקל לחברה הזרה ליקוויד, הפועלת בתחומי הטלקום באפריקה • טלרד נקלעה למשבר לאחר הנפקתה, אך בשנתיים האחרונות התאוששה המניה והניבה למשקיעים תשואה של מאות אחוזים

יובל כהן, יו"ר טלרד / צילום: שלומי יוסף
יובל כהן, יו"ר טלרד / צילום: שלומי יוסף

חמש שנים לאחר שהונפקה לראשונה בבורסה בת"א, יצרנית ציוד התקשורת טלרד נטוורקס  נמכרת במחיר למניה הנמוך בכ-42% מזה שבו הונפקה על ידי בעלת השליטה, קרן ההשקעות פורטיסימו שמוביל יובל כהן (המשמש כיו"ר טלרד). 

החברה הזרה Liquid Intelligent Technologies תרכוש את מלוא הבעלות בטלרד, בדרך של מיזוג משולש הופכי, בתמורה ל-199 מיליון שקל, לפי מחיר של 3.78 שקלים למניה, ותהפוך אותה לחברה פרטית.

מחיר העסקה משקף פרמיה של 27% על מחיר השוק של מניית החברה טרם הדיווח (ומניית טלרד מזנקת בתגובה בכ-20%). בתוספת אופציות שהוענקו לעובדי טלרד, שווי העסקה מגיע לכ-207 מיליון שקל. העסקה כפופה לאישור בעלי המניות של טלרד ולקבלת אישורים רגולטוריים.

הרוכשת, ליקוויד, פועלת בתחומי הטלקום, דאטה סנטרים, סייבר ושירותי ענן ב-15 מדינות באפריקה, בעיקר באזור שדרומית לסהרה. החברה הוקמה ב-2005 וממצבת את עצמה כספקית תשתיות תקשורת ברחבי היבשת.

טלרד, שהוקמה בשנת 1951, פועלת כיום בשלושה מגזרי פעילות באמצעות מספר חברות בנות: היא מספקת מוצרים, פתרונות ושירותים למפעילי תקשורת, עוסקת בתחום תשתיות התקשורת, סייבר ו-IT, וכן בתחום מיקור תהליך עסקי, ניהול פרויקטים ושירותי מיפוי דיגיטלי. 

מניות טלרד הונפקו בבורסה בת"א בחודש יוני 2017, אז השלימה החברה גיוס של כ-80 מיליון שקל לפי מחיר של 6.5 שקלים למניה. בד בבד עם מהלך הגיוס מכרו קרן פורטיסימו ובעלי מניות נוספים בחברה (דסק"ש והמנכ"ל רן בוקשפן) כרבע ממניות טלרד תמורת סכום דומה (כ-80 מיליון שקל), מה שהיווה עבורם אקזיט נאה.

הרעה בתוצאות ומעבר להפסד כבד

אלא שעבור המשקיעים בהנפקה, היא התבררה בתוך זמן קצר כסיוט. הרעה בתוצאות העסקיות ומעבר להפסד כבד ברבעון הראשון של 2019, בין היתר על רקע קשיים שבהם נתקלה פעילותה בשוק האמריקאי, הובילו לקריסת מניית טלרד ביותר מ-70% לעומת מחיר ההנפקה ולעזיבתו של המנכ"ל הוותיק רן בוקשפן, כשנתיים בלבד לאחריה.

מי שהחליף את בוקשפן ומשמש כמנכ"ל טלרד בשלוש השנים האחרונות הוא מוטי אלמליח, לשעבר מנכ"ל בזק בינלאומי. בחברה מדגישים כי אלמליח הוביל ארגון מחדש בטלרד והעביר אותה חזרה לפסי צמיחה ורווחיות, מה שהוביל להתאוששות ניכרת במניית החברה, שמחירה בעסקת המכירה גבוה במאות אחוזים ממחירי השפל שלה בשנים 2019-2020.

בד בבד עם החלפת המנכ"ל ב-2019, רכשה טלרד את חברת מרמנת, הפועלת בתחום ניהול והפעלת פרויקטים במיקור-חוץ, תמורת 97 מיליון שקל, מידי קרן סקיי ואמנת. מרמנת נרכשה במטרה להפוך לזרוע פעילות נוספת עבור טלרד, ובעת הרכישה היא העסיקה 900 עובדים.

בדוחות הכספיים האחרונים של טלרד ציינה החברה כי מרמנת פיתחה פלטפורמה טכנולוגית בתחום הטרנספורמציה הדיגיטלית, והטמעת המוצר בקרב הלקוחות צפויה במהלך 2022. בדוחות נכתב כי למרמנת חלק משמעותי בשוק ניהול פרויקטים ולוגיסטיקה מול גופים ממשלתיים בישראל, והיא מתחרה בטלדור מקבוצת וואן, בסיסטם מעבדות, באביב ניהול מקבוצת מטריקס ובאחרות.

בשנת 2021 הסתכמו הכנסותיה של טלרד ב-179 מיליון דולר, ירידה קלה של 1.2% לעומת ההכנסות ב-2020, המוסברת בקיטון בהכנסות מתחום מוצרים, פתרונות ושירותים למפעילי תקשורת, ומנגד עלייה בתחום תשתיות התקשורת ומיקור תהליך עסקי.

הקיטון בהכנסות הוסבר בין היתר בבעיות שרשרת האספקה העולמית והתייצבות בקצב ההזמנות של מפעילי תקשורת, לאחר תקופת הצטיידות ממושכת על רקע התפשטות משבר הקורונה. יש לציין שרק 3% מהכנסות טלרד בשנתיים האחרונות הגיעו מאפריקה, שבה מתמקדת הרוכשת ליקוויד, ואילו השוק המרכזי שלה הוא דרום אמריקה, שמהווה קרוב לשליש מההכנסות.

הוצאות התפעול גדלו, וכתוצאה מכך הרווח התפעולי התכווץ ב-28.4% ל-9.6 מיליון דולר, ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 5.5 מיליון דולר - ירידה לעומת 8.6 מיליון דולר ב-2020, אך מעבר מהפסד נקי של 34.5 מיליון דולר ב-2019. יתרות המזומנים של טלרד בסוף 2021 הסתכמו ב-12.2 מיליון דולר.

פורטיסימו השקיעה בסך הכול 20 מיליון דולר

בעלי המניות המרכזיים של טלרד כיום הם קרן הפרייבט אקוויטי פורטיסימו, שמחזיקה ב-41% מהמניות, וכן קבוצת הפניקס-אקסלנס, עם כ-9% מהמניות. פורטיסימו, בהובלת יובל כהן, נכנסה להשקעה בטלרד ב-2004, וב-2009 הגדילה את החזקתה כשרכשה את מניות השליטה מידי כור. בסך הכול השקיעה פורטיסימו כ-20 מיליון דולר בטלרד עד להנפקה, והובילה בה תהליך שינוי מיקוד והבראה. 

יובל כהן, יו"ר טלרד ושותף מנהל בקרן פורטיסימו, מסר בעקבות עסקת המכירה כי "טלרד היום היא חברה צומחת, בעלת רווחיות יפה לאורך שנים ועם צבר הזמנות גדול לשנים הבאות. החיבור עם ליקוויד, שהיא קבוצה בינלאומית משמעותית, יבטיח את התרחבות החברה בארץ כמרכז טכנולוגי משמעותי לכל הקבוצה, ואת החדירה לשווקים וללקוחות חדשים בשנים הבאות".

המנכ"ל מוטי אלמליח מסר: "קבוצת ליקוויד מביעה אמון בטלרד ובתעשיית ההייטק הישראלית. השילוב עם ליקוויד יאפשר את הבאת החדשנות הטכנולוגית, המוצרים והשירותים של טלרד בשלושת מגזרי הפעילות לפעילות הבינלאומית הקיימת בקבוצה הרוכשת, המשרתת מיליוני לקוחות פרטיים ומאות אלפי לקוחות עסקיים ברחבי אפריקה, ויביא להאצה ופיתוח משמעותיים של עסקי טלרד בשווקים הבינלאומיים ולהגדלת הפעילות בישראל.

"בשלוש השנים האחרונות פעלנו יחד עם דירקטוריון החברה להשבחת עסקיה של טלרד ולכניסתה של החברה לשווקים חדשים ולתחומי פעילות נוספים, כולם מוטי חדשנות וטכנולוגיה, שיהוו את הבסיס להמשך צמיחתה של טלרד ביחד עם ההזדמנויות שיפותחו עם קבוצת ליקוויד בעולם".