ויקטור אורבן תוקע מקל בגלגל הסנקציות של האיחוד האירופי על הנפט הרוסי: "כמו להטיל פצצת אטום על הכלכלה"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה שנחשב לבן-בריתו של פוטין, יכול להטיל וטו על האמברגו המתוכנן על יבוא נפט רוסי, שלו נדרשות הסכמת כל 27 מדינות האיחוד האירופי • הונגריה מייבאת 65% מהנפט שלה מרוסיה, לדבריו

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן / צילום: Associated Press, John Thys
ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן / צילום: Associated Press, John Thys

הונגריה מזהירה כי לא תוכל להסכים לסנקציות של האיחוד האירופי על יבוא נפט רוסי, מכיוון שזה יהיה "כמו להפיל פצצת אטום" על הכלכלה שלה. עמדה זו עלולה לטרפד את סבב הסנקציות השישי נגד הממשלה הרוסית המתוכנן. ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שנבחר בחודש שעבר לקדנציה רביעית, מזוהה על ידי רבים כבן-ברית של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

הונגריה מייבאת כמעט 65% מאספקת הנפט שלה, כולל מוצרים מזוקקים (דלק) מרוסיה. ההתנגדות ההונגרית לאמברגו "תוקעת" את הסנקציות במקום משום שנחוצה הסכמתן של כל 27 מדינות האיחוד כדי לאשרן. ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, אמר לתחנת רדיו במדינתו בסוף השבוע כי הוא מוכן לדון על כל הצעה שתתחשב באינטרס ההונגרי אך הוסיף שמה שנמצא כעת על השולחן יקר מדי עבורה.

לדברי אורבן, להונגריה נחוצות לפחות חמש שנים והשקעות עצומות במזקקות ובמערכת צינורות ההובלה על מנת להיות מסוגלת להסתגל לאיסור על יבוא נפט מרוסיה. "אנחנו יודעים בדיוק מה אנחנו צריכים... בין שנה לשנה וחצי - זה לא מספיק לכלום", אמר.

אורסולה פון דר ליין, ראש הנציבות האירופית, אמרה בנאום בפרלמנט האירופי בשטרסבורג ביום רביעי שהגיע הזמן שגוש המדינות יאסור על יבוא נפט רוסי בתוך שישה חודשים ועל יבוא של מוצרים מזוקקים עד סוף השנה.

"זה לא יהיה קל. ישנן מדינות חברות שתלויות מאוד בנפט הרוסי. אבל אנחנו פשוט נצטרך לעבוד על זה. פוטין חייב לשלם מחיר, מחיר יקר, על התוקפנות הברוטלית שלו", אמרה.

ההצעה, חלק מסבב חדש של צעדים שנועדו להעניש את רוסיה על פלישתה לאוקראינה, מגיעה לאחר שארה"ב ובריטניה כבר הודיעו על אמברגו על הנפט הרוסי במרץ. במסגרת תוכנית האמברגו, הונגריה וסולובקיה קיבלו שנה נוספת למצוא הסדרים חלופיים.

רויטרס דיווחה ביום שישי על בסיס שלושה מקורות באיחוד האירופי שוויתורים נוספים הנשקלים על מנת לשכנע מדינות כולל הונגריה, סלובקיה וצ'כיה להצטרף לאמברגו כוללים מתן אפשרות למדינות אלה להתכונן לאמברגו זמן ארוך יותר וכן סיוע בשדרוג תשתיות הנפט של המדינות האלה.

הפסקה מוחלטת של יבוא הנפט הרוסי נעשתה אפשרית רק לאחר שגרמניה, הכלכלה הגדולה ביותר בגוש המדינות, הכריזה שהיא נמצאת בעמדה בה היא יכולה לספק את צרכי האנרגיה שלה ממקורות חלופיים.

בראיון שלו לרדיו אמר ראש הממשלה אורבן, שיש הרואים בו כאמור בן-ברית של נשיא רוסיה, כי מדינתו לא תשלח לאוקראינה כלי נשק, בניגוד לכמה מדינות אירופיות אחרות. זאת לדבריו מטעמי "שלום".

"אני לא רוצה לפעול נגד האיחוד האירופי אלא בשיתוף פעולה... אבל זה אפשרי רק אם גם הם ייקחו בחשבון את האינטרס שלנו".