איך להשקיע כששוקי המניות וגם איגרות החוב צונחים

יועצים פיננסים אומרים שההגנה הטובה ביותר נגד תנודתיות כזו היא למצוא תוכנית פיננסית לטווח ארוך ולהיצמד אליה • יש גם מי שיגידו לגוון את התיק, לקזז את ההפסדים או לא לעשות כלום ולתת לשוק לקרוס • 5 טיפים להשקעה בתקופה שהשווקים בעולם צונחים

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

רוב הסיכויים הם שתיק ההשקעות שלכם סופג בימים אלה מכות, כשנפלו המחירים גם של מניות וגם של איגרות חוב במקביל, בפעם הראשונה זה כמה עשורים. אבל האסטרטגיה הטובה ביותר ברגעים של תנודתיות כמו הרגע, אומרים יועצים פיננסיים, היא גם אחת מאלה הנותנות הכי פחות סיפוק: לא לגעת.

לא לעשות כלום כעת זה דבר שיותר קל לומר מלבצע, בגלל שגרף החרדה תלול לא פחות מגרף האינפלציה והריבית, ואי הוודאות הכלכלית העולמית שגרמו המלחמה באוקראינה ושנה שלישית של המגפה רק נעשית גדולה יותר.

כלכלנים התנהגותיים הדגימו שכשהפסדים מצטברים, טבע האדם הוא לנוע לפעולה כלשהי. כמו המלך ליר במחזהו של שייקספיר, אנו נוטים להניח ש"מכלום לא ייצא כלום" אפילו כשנתוני החזרים בטווח הארוך מראים אחרת, גם כשמסתכלים כמה עשורים לאחור. אבל מתי כן משתלם לפעול? מתי צריך לחסל תיקי השקעות מסורתיים? יועצים אומרים שהתשובה לשאלה אם צריך לא לעשות כלום או לעשות משהו תלויה בעיקר בשאלה אם הגיל שלכם קרוב יותר לגילו של ליר המזדקן או לגילה של קורדליה ביתו.

1. אתם צעירים? אל תעשו כלום

למשקיעים צעירים יותר, העצה פשוטה: "אל תתאמצו מדי", אמר וויליאם ברנסטיין, יועץ פיננסי עצמאי מאיסטפורד, קונטיקט. "אם המניות יתרסקו, זה טוב בשבילכם בגלל שאז תוכלו לקנות אותן בזול יותר", אמר. "אם אתם צעירים, אתם רוצים שהשוק יקרוס".

"לא לעשות כלום זו עצה די טובה אם אופק הזמן שלכם הוא 10 שנים או יותר", אמר אליוט פפר, מתכנן פיננסי מבולטימור. "בגלל שהשווקים יכולים להיות וכמעט בטוח שאכן יהיו תנודתיים, תמיד תוודאו שהכסף שאתם עלולים להזדקק לו ב־6 עד 12 החודשים הקרובים לא מושקע בשוק המניות - הוא צריך להיות במזומן כמו חשבון חיסכון הנותן תשואה גבוהה או אג"ח של משרד האוצר, אמר פפר.

2. לא בנויים לתנודתיות? מצאו תוכנית פיננסית לטווח ארוך

ההגנה הטובה ביותר מהתנודתיות הזו היא למצוא תוכנית פיננסית לטווח ארוך ולהיצמד אליה, כך אומרים יועצים. אבל גם מי שיש להם תוכנית עלולים לגלות שהם לא מסוגלים לשאת רמת תנודתיות שחשבו בתחילה שיוכלו לסבול. אחרים עלולים לגלות שהם מחזיקים תיק יותר אגרסיבי, עם הקצאה גדולה יותר למניות ממה שהתכוונו, פשוט בגלל שמחירי המניות עלו בהרבה בשנים האחרונות.

3. לבחון מחדש את המאזן בין המניות לשאר מכשירי ההשקעה

פול אאוסלנדר, יוצר מקלירווטר, פלורידה, אומר שפגש לקוחות פוטנציאליים "שנכנסים במחשבה שיש להם בתיק מאזן של 60/40 לטובת המניות ואז מגלים שהתיק גלש למצב שהמניות מהוות 80% ממנו".

עבור משקיעים מבוגרים יותר, דברים עלולים להיות מורכבים יותר ובזמנים כמו ההווה, "ייתכן ונחוצים כמה שינויים", אמר אאוסלנדר.

ברנסטיין ממליץ להעריך כמה סיכון בשוק המניות אתם יכולים להרשות לעצמכם לקחת עליכם. לדוגמה, אדם בן 65 שתוחלת החיים הצפויה שלו היא עוד 25 שנה ומוציא 2% מתיק השקעות בשווי מיליון דולר כל שנה, או 20 אלף דולר, יכול להרשות לעצמו להשקיע, ולהפסיד, הרבה יותר במניות ממישהו שצריך למשוך כל שנה 5%, או 50 אלף דולר.

כל מי שזקוק למשיכות גדולות יותר כאלה צריך להחזיק בתיק לכל היותר 50% מניות, מייעץ ברנסטיין.

יש יועצים האומרים שכשאיגרות חוב ומניות יורדות במחיר ביחד, צריך לחשוב מחדש אם איזון 60/40 המסורתי לא ראוי לשקילה מחדש.

"זה די מפוגג את הרעיון שאפשר להתגונן באופן יעיל על ידי החזקת תיק סטנדרטי המערב מניות ואיגרות חוב", אמר קווין גורדון, מנהל מחקר השקעות בכיר בצ'רלס שוואב. "אם האינפלציה תמשיך לעלות ואם הצמיחה הכלכלית תמשיך להאט קצב, המשמעות היא שאנחנו נמצאים בסביבה שלא מעודדת צמיחה ואינפלציה. גורדון אומר שכדאי לאזן מחדש את תיק הפרישה יותר מפעם בשנה. "אם אתה בעל אופי פסיבי ולא נוקט גישה יומיומית להשקעות, עצתי להימנע מגישה מבוססת לוח השנה ופעולה על פי מידת התנודתיות", אמר.

4. לבחון גיוון משמעותי בתיק ההשקעות

אליוט דול, יועץ מסנט לואיס, מעביר את הכסף של כמה מלקוחותיו לאפיקי השקעה חלופיים כמו קרנות הלוואות, על מנת "להתגוון מהסתמכות רק על מניות ואיגרות חוב".

אן מיניום, מתכננת פיננסית ממרגייט סיטי, ניו ג'רזי, הייתה רוצה לראות בכל תיק אג"ח לפרישה לפחות בין 15% ל־20% באג"ח מוגנות אינפלציה והקצאה של בין 8% ל­־10% בקרנות השקעה בנכסי מקרקעין.

פפר מייעץ לשקול מניות נותנות דיבידנדים כמו מניות של חברות שירותים ציבוריים. בעוד שמדובר במניות ולכן הן נתונות לתנודתיות כמו מניות אחרות, הן גם נוטות לספק דיבידנדים יציבים וממושכים שיכולים לפעול בדומה לתשלומי ריבית יציבים וממושכים מאיגרות חוב בתיק ההשקעות, אמר.

5. קזזו את ההפסדים והקטינו את נטל המס

יש פעולות אחרות שניתן לבצע שעדיין שומרות על הרוח הכללית של לא לעשות כלום.

אן גול, מתכננת פיננסית משרלוט, צפון קרולינה, אומרת שלאחרונה לקוחות נעזרים בה יותר בתכנון המס שלהם. כפי שעשתה במרץ 2020, היא ממליצה על יותר המרות רות' (הליך של העברת השקעות לאפיקים הנהנים מהכרה של רשות מס ההכנסה בארה"ב, למשל קרנות פנסיה 401K).

היא גם עוסקת יותר מפעם בקיזוז הפסדים, העוזרים לאזן רווחים בתיקים ועוזרים ללקוחות שמכרו לאחרונה נכסי מקרקעין ביוקר. חישובים אלה כוללים מכירה של מניות או נכסים שירדו בערכם ושימוש בהפסדים כדי להפסיד חבות מס מרווחי הון, וכך להקטין את חבות המס הכוללת של הלקוחות.

לדוגמה, מארק קיטינג, מתכנן פיננסי מסבסטופול, קליפורניה, אומר שלאחרונה מכר מניות של לקוח בקרן הסל Vanguard Total Bond market Index Fund, שירדה השנה בינתיים ב־10%. במקומן רכש מניות לטווח הבינוני, Vanguard California Intermediate-Term Tax-Exempt Fund Admiral Shares.

כשעשה זאת הצליח לקזז הפסדים של 10% וזה יקטין את נטל המס של הלקוח שלו בסוף השנה. מציאת יתרון כזה בהפסדים יכולים להיות בעלת יתרונות פסיכולוגיים ולא רק פיננסיים, אומר הכלכלן ההתנהגותי החלוץ וזוכה פרס הנובל ריצ'רד ת'יילר. "קיזוז זו מילה כל כך נחמדה. הרבה יותר נחמדה מ'להכיר באופן רשמי בעובדה שההשקעה הזו הייתה שגיאה'", אמר.

ג' ג' מקורבי השתתף בהכנת הכתבה.