הרעלת המזון במעון של דנאל ומותם של 3 חוסים הותירו שובל של סימני שאלה

שבוע אחרי סערת הריקול בשטראוס התרחשה בחברת דנאל תקלה תברואתית טרגית הרבה יותר: עשרות דיירים במעון חוסים בחולון חלו ושלושה מתו לאחר הרעלת מזון • אלא שבמקרה הזה איש לא לקח אחריות, התקשורת לא געשה, וגם תגובת המשקיעים מתונה ביחס לחומרת האירוע • דנאל: "לא מקלים ראש באירוע הקשה. יחד עם זאת, עד כה לא הובהר מה גרם לפטירת הדיירים באופן חד-משמעי"

מעון ''בית דפנה'' בחולון / צילום: יוסי כהן
מעון ''בית דפנה'' בחולון / צילום: יוסי כהן

שבוע לאחר ששטראוס הודיעה על הריקול הגדול בתולדות המדינה, אירע מקרה טרגי הקשור גם הוא בזיהום מזון. במעון "בית דפנה" בחולון נפטרו שלושה חוסים ו-33 דיירים חלו. אבל בניגוד לפרשת הסלמונלה בשטראוס שעוררה סערה ציבורית ותקשורתית נרחבת, הטרגדיה הזו נשארת כמעט מתחת לרדאר. מנתונים שמסרה לגלובס "יפעת", סיקור המקרה קטן פי 8 ממספר הכתבות על פרשת הסלמונלה בשטראוס.

בניגוד לדיווחים השוטפים שמסרה שטראוס למשקיעים ולציבור, קבוצת דנאל, החברה אם של בית אקשטיין שמחזיקה במעון, לא פרסמה שום דיווח עד שהסיפור הגיע לתקשורת.

ביום שלישי, שבוע אחרי הפרסומים, בית דפנה ורשת בית אקשטיין הוציאו הודעה ראשונה לציבור: "בית אקשטיין מתייחסת לאירוע בכובד ראש ובחרדת קודש, ועושה כל שלאל ידה על מנת לאתר את הגורם לפטירת דיירי המעון, לתקן את הדרוש תיקון ולנקוט באמצעים כדי שמקרים כאלו לא ישנו בעתיד".

עוד סימפטום של הדחקה כרונית | דרור מרמור, פרשנות

שמות הנפטרים במעון בחולון לא פורסמו כי אנחנו הכי טובים בצנעת הפרט כשאין לקורבנות פה, מצלמה או גישה לרשת חברתית. אין אפילו אחראי ברור מטעם הרגולטור, כי האומללים הללו ומשפחותיהם גם ככה מתנדנדים ביום יום בין משרד הבריאות, משרד הרווחה ומשרד החינוך. בנוסף, אין גרעין שליטה בדנאל, קבוצה ענקית שמעסיקה כ-30 אלף עובדים ומטפלת במספר דומה של קשישים וחולים אחרים, כך שאין כתובת ברורה להפנות אליה את החיצים.

והנה לכם סיבה מרכזית למהירות ולקלות שבה נבהלנו מהסלמונלה בממתקים של עלית, ולא ממש שמענו, התרגשנו ובכינו על הרעלת המזון שעל פי החשד גרמה למותם של שלושה חוסים במעון של חברת דנאל בחולון. פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות, וראש שירות בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, שהרחיקו עד למפעל שטראוס בנוף הגליל כדי לבדוק כיצד נכנסו לשם כמה יונים, לא מצאו זמן וסיבה לבקר ב"בית דפנה" בחולון. גם הדוח שהוציא השבוע משרד הבריאות, מוען למשרד הרווחה, כדי שיהיה ברור מי באמת המשרד האחראי. משרד הבריאות לא הרעיד הפעם את הארץ.

כולם מעדיפים שהחלשים יישארו שקופים

חברה נבחנת ביחסה לחלשים ביותר. לא רק בהדלקת משואות ביום העצמאות (גם זה חשוב), אלא בדאגה שיתקיימו בכבוד. אבל כאן אצלנו, כולם כולל כולם מעדיפים שהחלשים - החולים, העניים והקשישים - ישארו שקופים. די לנו בסדרת כתבות ביום השנתי שמוקדש להם בלוח השנה הצפוף. לכן המחלקות הכי נוצצות והכי מושקעות בבתי החולים שמורות ליולדות ולתינוקותיהם החמודים. לכן אפילו בבתי אבות ובתי דיור מוגן משווקים ומשקיעים בעיקר בלובי, בחדר האוכל, בפעילויות בחוגים ובבריכת השחיה. מי בכלל חושב להעיף מבט על אלה שמאכילים אותם בכפית וחייהם תלויים ביחסם של אנשים אחרים.

ובשורה התחתונה, אם אנחנו מדחיקים את חובתנו את המוסרית לדאוג לחלשים, או אפילו את העובדה הפשוטה שגם אנחנו נהיה כנראה יום אחד תלותיים (ולרובנו לא יהיה מספיק הון לקבל שירותים פרטיים ומאוד יקרים), הרבה יותר פשוט למדינה להפריט ולשכוח. תהיו בריאים, צעירים ועשירים.

מבית דפנה נמסר בתגובה: "אנו מרגישים כאב עמוק על אובדן הדיירים ולא מקלים ראש באירוע החריג והקשה. יחד עם זאת, עד כה לא הובהר מה גרם לפטירת הדיירים באופן חד-משמעי, לרבות בדוח משרד הבריאות שגם בו לא מתואר קשר ישיר בין הטיפול בבשר לבין תוצאות האירוע. למסקנה זו הגיע גם פרופ' אייל לשם, מומחה בעל שם עולמי, בתחום מחלות זיהומיות, שאת שרותי הייעוץ שלו שכרה החברה לצורך בדיקת האירוע".

עדיין מוקדם להגיד מה הוביל לטרגדיה בחולון וכיצד ניתן היה למנוע אותה. אבל לפי דוח של משרד הבריאות, שפורסם רק בתמצות, נמצאו ליקויים חמורים בתחזוקה וברמת הניקין במוסד ובמטבח. בהודעה נכתב כי לא היו נוהלי עבודה תקינים לטיפול במזון וגם ניקיון הכלים עצמם לקה בחסר. עוד התגלה כי התחלואה של 33 החוסים נבעה מזיהום בבשר שהתפתח עקב טיפול לקוי בו.

 
  

משרדי הבריאות והרווחה מגלגלים אחריות

במסדרונות הרגולטור נראה שכל משרד מגלגל את האחריות למשרד הבא. במשטרה מחכים לתוצאות הבדיקה המלאה של משרד הבריאות ורק אם יעלה חשד לרשלנות יוכלו לפתוח בחקירה. במשרד הרווחה, הרגולטור הרשמי של המעון, אומרים כי אין בסמכותם לבצע ביקורות תבוראתיות במסגרות לאנשים עם מוגבלויות ומדגישים כי למרות שתזונאיות מטעם המשרד עורכות ביקורות קבועות במקום, הסמכות לביקורת תברואתית היא של משרד הבריאות.

אבל גם במשרד הבריאות לא ממהרים לשאת באחריות. המשרד לא מבצע בדיקות שגרתיות במעונים כאלה, אלא בשלושה מקרים: מעמד קבלת הרישוי או חידושו, בעקבות בקשה של משרד הרווחה, או באירועים של התפרצות מחלה. אז מי ימנע את המקרה הבא?

את הביקורת שגילתה את הממצאים עשה צוות של לשכת הבריאות המחוזית תל אביב - צוות הרבה פחות בכיר מזה שביקר במפעל שטראוס בגליל. מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש וראש שירותי בריאות הציבור לא הגיעו למטבח הסגור של בית דפנה בחולון. בכירים במשרד הבריאות עוקבים אחר ההתפתחויות ונמצאים בקשר עם המעורבים ולדברי בית דפנה, גם בכירי משרד הרווחה מטפלים בנושא: "מלווים את הפעולות לתיקון הליקויים באופן אישי, ברגישות ובמקצועיות בדרך שתאפשר לימוד והפקת לקחים מסודרת".

אבל כל הבכירים הללו לא הגיעו לדיון שעסק בטרגדיה ביום שלישי בוועדת הבריאות של הכנסת. יתר על כן, חברי הוועדה לא קיבלו את דוח הליקויים המלא, וגם בכנסת נדהמו לגלות שלא ניתן לדעת מהי סיבת המוות של שלושת הנפטרים.

אף אחד לא בדק מה סיבת המוות

יו"ר הוועדה, ח"כ עידית סילמן, מתחה ביקורת על היעדרות בכירי המשרדים. "היה ראוי שנציגים בכירים של המשרדים, המנכ"לים והשרים, יגיעו לדיון כזה. יש כאן מציאות טראומטית שמישהו צריך לקחת עליה אחריות".

ההודעה שיצאה מטעם משרד הבריאות ציינה כי הדוח המלא הועבר למשרד הרווחה ולמשטרה, ובפתיחת הדברים ביקשה סילמן לקבל לידיה את הדוח המלא, ומתחה ביקורת קשה לאחר שנחשפה לתוכנו: "זיהום משני של המוצרים, הסירים עשויים מאלומיניום וחלקם פגומים, רשת הגנה של המאווררים מטונפים, פתחי האיוורור מלוכלכים, בקיצור כמעט כל דבר פה ממה שאני מבינה בעייתי. חתולים מסתובבים במטבח, מכרסמים, מזיקים. מה כתוב בדוח בסופו של דבר? מה סיבת המוות והתחלואה?".

במשרד הבריאות הסבירו כי לא ניתן היה לקחת דגימות מהנפטרים, ולכן לא ניתן לדעת מהי סיבת המוות. "איך קורה דבר כזה?", שאלה סילמן הנסערת. "טיפת אחריות. שלושה חסרי ישע מתו במדינת ישראל בשנת 2022 ולא נדע למה הם נפטרו? בעיניי זה בלתי נתפס.

גלי ברמי, אמא לילדה עם צרכים מיוחדים, פנתה ליגאל נחתומי, מנכ"ל רשת בית אקשטיין שהשתתף בדיון, וסיפרה כי הם ניסו להתריע על איכות האוכל במעונות הרשת. "יש דברים שאתם לא יודעים. הייתה אסיפה של הורים בה התלוננו על האיכות והטעם. אתם לא קיבלתם את הביקורת", אמרה. "הפטירה של שלושת האנשים היקרים בבית דפנה היה אירוע טרגי שיכול היה להימנע".

גם בגזרת המשקיעים יש אדישות יחסית

הטרגדיה במעון של קבוצת דנאל הביאה לירידה משמעותית במניית החברה - כ-15% בשבוע, אבל בהתחשב בירידות החדות שנרשמות בבורסות בארץ בשבועות האחרונים, זו אולי דווקא תגובה מתונה של המשקיעים.

ד"ר טיראן רוטמן, מנכ"ל חברת הייעוץ והמחקר הבינלאומית פרוסט אנד סאליבן ישראל מסביר: "בשטראוס (ריקול ענק בעקבות מציאת סלמונלה במפעל הממתקים ש"ס) הנזק הוא כלכלי. סגרו את המפעל, לא מוכרים, היה ריקול לכל המוצרים, אז יש סיבה כלכלית שמחיר המניה של שטראוס ירד. בדנאל אין נזק כלכלי אמיתי, קרה מקרה נורא אבל מבחינה כלכלית אין נזק, יש נזק פסיכולוגי. אני חושב שזה יחזור לעצמו יחסית מהר בשתי החברות בשבועות הקרובים.

"השוק כנראה תופס את האירועים כמשהו שאפשר להכיל. מדובר בהשקעות דפנסיביות, בהן הסיכון לא גבוה. תמיד יקנו שוקולדים, תמיד יצטרכו שירותי סיעוד. אלו שירותים שתמיד יצטרכו ומתישהו השוק יחזור לעצמו".

דנאור ארז, מנהל מערך השקעות בפסגות קרנות נאמנות, מעריך כי הירידה בשווי המניה של דנאל, לא נובעת בהכרח מהטרגדיה במעון בחולון, אלא מהתוצאות העסקיות של החברה. "מפברואר השנה, אז הייתה ברמות השיא, מניית דנאל ירדה בכ-40%, כאשר חלק נכבד מהירידה נובעת מאכזבה מהתוצאות העסקיות. החברה צמחה בקצב מאוד גבוה, במיוחד בתקופה הקורונה... כרגע, בעקבות התוצאות הכספיות של הרבעון הרביעי של 2021 השוק הבין שהצמיחה תהיה נמוכה מהצפי, והוריד את רמת התימחור שלה בהתאם לצמיחה העתידית, שהינה נמוכה מהביצועים בשנתיים האחרונות.

"בין לבין, גם בעל עניין הוריד חלק מהפוזיציה שלו בחברה, וגם סמנכ"ל הכספים הודיע על עזיבה. האירוע הנקודתי בשבוע שעבר תרם לביצועי החסר".