סער על מות כתבת אל-ג'זירה בג'נין: "הפלסטינים ממהרים עם עלילת דם"

שירין אבו עאקלה, כתבת ותיקה ומוכרת של אל-ג'זירה, נהרגה במהלך חילופי אש בין צה"ל ומחבלים פלסטינים בג'נין • בצה"ל אומרים כי כלל לא בטוח שהעיתונאית נפגעה מאש ישראלית • בנט: "הפלסטינים מונעים קיום חקירה אמיתית של האירוע"

שירין אבו עאקלה, כתבת אל-ג'זירה / צילום: Associated Press, Uncredited
שירין אבו עאקלה, כתבת אל-ג'זירה / צילום: Associated Press, Uncredited

בעקבות מותה של כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה (51), כתבת ותיקה ומוכרת של הרשת, במהלך חילופי אש בין כוחות צה"ל ומחבלים פלסטינים מהג'יהאד האיסלמי במחנה הפליטים ג'נין, נדחתה מסיבת העיתונאים שאמורה הייתה מפלגת רע"ם לכנס ברקע המשבר הפוליטי.

רע"ם אמורה הייתה להודיע על המשך הקפאת השתתפותה בקואליציה עד לקבלת תנאיה, ובהם יישום מהיר יותר של תוכניות החומש לחברה הערבית תוך מתן התחייבות כתובה של השרים ללוח זמנים הדוק, התחייבות לשמירה על הסטטוס-קוו בהר הבית תוך מניעת פולחני תפילה יהודיים ויישום מהיר של ההכרה בישובים הבדואים הלא מוכרים בנגב.

גורם בכיר ברע"ם אמר לגלובס כי את התנאים הללו יהיה צריך לקבע בהתחייבויות אישיות של כל הנוגעים בדבר, כשהמטרה היא שגם אם הממשלה תסיים את דרכה בשנה הקרובה, ההתחייבויות לרע"ם ימולאו. הגורם לא ידע להגיד מתי תתקיים מסיבת העיתונאים לקראת ההצבעה הצפויה הערב בקריאה טרומית על הצעת הליכוד לפזר את הכנסת.

רשת אל-ג'זירה והרשות הפלסטינית האשימו את ישראל במותה של אבו עאקלה מפגיעת כדורים בפלג גופה העליון. היא פונתה לבית חולים מקומי, אך כעבור זמן קצר נקבע מותה. אבו עאקלה, עיתונאית מוכרת בקרב ערביי ישראל ובעולם הערבי, סיקרה בשני העשורים האחרונים את מזרח ירושלים ואת הגדה המערבית. עיתונאי פלסטיני נוסף, עלי סמודי, נפצע קל בחילופי האש. 

אבו עאקלה, פלסטינית תושבת בית חנינא שבצפון ירושלים, החזיקה גם באזרחות אמריקאית.

בתגובה רשמית של אל-ג'זירה נאמר: "אנו מגנים את הפשע הנורא שנועד למנוע מכלי התקשורת להעביר את מסריהם. אנו מטילים על ממשלת ישראל וכוחות הכיבוש את האחריות לרצח העמיתה שירין. אנו דורשים מהקהילה הבינלאומית לגנות ולבוא בחשבון עם כוחות הכיבוש הישראליים על הפגיעה והריגתה של העמיתה שירין אבו עאקלה".

ווליד אל-עומרי, מנהל משרד אל-ג'זירה בירושלים, אמר: "שירין נפלה לאחר שנפצעה מירי של צלף ישראלי בזמן סיקור האירועים בג'נין".

האירוע קרה בעת כניסה של לוחמי צה"ל ובהם יחידת דובדבן לצורך מעצר מבוקשים. במהלך הפעילות החלו מחבלים ליידות מטענים ורימונים לעבר הכוחות שהשיבו באש. בחלק מהמקרים זוהו פגיעות, אין נפגעים בקרב כוחות צה"ל. בצבא אומרים כי כלל לא בטוח שהעיתונאית נפגעה מאש ישראלית. 

צה"ל: האירוע בבירור

מצה"ל נמסר: "כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב פעלו במחנה הפליטים ג'נין, בסמוך לכפר בורקין ובמספר מוקדים נוספים ברחבי יהודה ושומרון, על-מנת לעצור חשודים בפעילות טרור. במסגרת הפעילות במחנה הפליטים ג'נין, חשודים ביצעו ירי מסיבי לעבר הכוח והשליכו מטענים. הכוח השיב בירי. זוהו פגיעות. אין נפגעים לכוחותינו. נבדקת האפשרות כי נפגעו עיתונאים, ייתכן מירי חמושים פלסטינים. האירוע בבירור.

"במהלך הפעילות במרחב מחנה הפליטים ג'נין החלה זריקת מטענים וירי מסיבי מאוד לעבר כוחות צה"ל. הכוח הגיב באש לעבר מקור הירי הפלסטיני. במרחב הזה יש כמות מחבלים חמושים גדולה מאוד, כאשר עיתונאים נמצאים בסביבה על-מנת לסקר את האירוע. ישנה אפשרות - ואנחנו מתחקרים את זה בצורה מיטבית ככל שניתן - שהעיתונאים שנפגעו היום מאותו ירי חמושים פלסטינים שכוון לעבר כוח צה"ל. ברחבי הרשתות מסתובבים המון תיעודים על ירי חסר ההבחנה של הפלסטינים, ובהם הם נשמעים צוהלים שפגעו בחיילים".

שר החוץ יאיר לפיד פרסם הודעה, ולפיה "אנחנו מציעים לפלסטינים חקירה פתולוגית משותפת של מותה המצער של העיתונאית שירין אבו עאקלה. יש להגן על עיתונאים בשטחי קרבות, ומוטלת עלינו החובה להגיע לחקר האמת. כוחות הביטחון של ישראל ימשיכו לפעול בכל מקום כדי למנוע טרור ורצח ישראלים". 

חסיין א-שייח', השר הפלסטיני הממונה בין השאר על הקשר עם ישראל, הודיע כי הרשות הפלסטינית רואה ב"ממשלת הכיבוש" אחראית למה שכינה "רצח העיתונאית" שירין אבו עאקלה. לדבריו, הרשות לא תסכים לחקירת האירוע בהשתתפות ישראל אלא פונה אל בית הדין הפלילי הבינלאומי שיחקור את הנושא.

מנהל המכון לרפואה משפטית באוניברסיטת אל-נג'אח בשכם, ד"ר ריאן אל-עלי, מסר כי מניתוח ראשוני של גופת העיתונאית עולה כי הפגיעה הייתה בראשה והובילה למותה המיידי. לדבריו, כרגע לא ניתן לקבוע מי ביצע את הירי שהביא למותה. 

בנט: "מגבים את לוחמינו"

ראש הממשלה נפתלי בנט מסר בתגובה להאשמת אבו מאזן בנושא: "יו"ר הרשות הפלסטינית מטיח בישראל האשמות ללא בסיס מוצק. על-פי הנתונים שבידינו כרגע, יש סיכוי לא מבוטל שפלסטינים חמושים, שירו באופן פרוע, הם שהביאו למותה המצער של העיתונאית. הפלסטינים אף תועדו אומרים: 'פגענו בחייל, הוא שכוב על האדמה'. אף חייל לא נפגע, מה שמעלה את האפשרות כי הם ירו ופגעו בעיתונאית. 

"ישראל קראה לפלסטינים לביצוע ניתוח פתולוגי משותף וחקירה משותפת, בהסתמך על כל התיעוד והממצאים הקיימים, כדי להגיע לאמת. עד כה הפלסטינים מסרבים.

"כוחות צה"ל ימשיכו לפעול נגד המחבלים בבסיסיהם, על-מנת לשבור את גל הטרור הרצחני ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל. אנו מגבים את לוחמינו". 

ממועצת העיתונות נמסר: "מועצת העיתונות והתקשורת בישראל מביעה את צערה העמוק על מותה של  כתבת אל-ג'זירה שירין אבו עאקלה ופציעת עיתונאים אחרים במהלך חילופי אש בין חמושים פלסטינים וכוחות צה״ל בג'נין אמש".

נשיא מועצת העיתונות, השופט בדימוס חנן מלצר, מסר:  "גם בתרחישים קשים של עימות עם חמושים יש לנקוט כל אמצעי אפשרי כדי למנוע פגיעה במי שניתן לזהותו כעיתונאי.

"המועצה קוראת לכוחות הביטחון לבדוק את נסיבות הפגיעה בכתבת והאם נפגעה מאש פלסטינית. יש לצפות כי הרשות הפלסטינית תגיב בחיוב להצעת דובר צה"ל לערוך בירור משותף כדי להגיע לחקר האמת".

בדבריו בכנסת אמר בנט בהתייחס לאירוע: "בשעות הלילה יצאו כוחות צה"ל לפעולה נרחבת בצפון השומרון כחלק מהמאמץ של מדינת ישראל לבלום את גל הטרור הרצחני. במהלך הפעולה ירו חמושים פלסטינים אש לא מדויקת, לא מבוקרת ולא מובחנת. כוחותינו, כוחות צה"ל, השיבו לעבר מקורות האש, והם ירו בצורה מדויקת ככל הניתן, מובחנת ואחראית.

"בחילופי האש נפגעה ונהרגה באופן מצער עיתונאית אל-ג'זירה, הגברת שירין אבו עאקלה. ברשות הפלסטינית מיהרו להאשים את ישראל, ויו"ר הרשות הטיח בישראל האשמות לא מבוססות, עוד בטרם חקירה. לפי הנתונים הראשוניים שבידינו, ישנו סיכוי לא מבוטל שהעיתונאית נפגעה בכלל מירי הפלסטינים החמושים, אך על-מנת להגיע לאמת - אנחנו צריכים לקיים חקירת אמיתית, והפלסטינים בשלב הזה מונעים זאת. בלי חקירת אמת לא נגיע לאמת.

"את האירוע בג'נין יש לראות בהקשר רחב: מזה כחודשיים אזרחי ישראל נתונים תחת מתקפת טרור רצחנית. המחבלים הפלסטינים יוצאים פעם אחר פעם לרצוח ישראלים בכוונת תחילה. המבצע בג'נין הלילה הוא חלק מסדרת פעולות יזומות שנועדו לקטוע את גל הטרור ולהשיב את הביטחון לאזרחי ישראל.

"אנחנו נחושים להמשיך עד להשגת המטרה, ואנחנו מחזיקי את חיילי צה"ל, את אנשי השב"כ ואת השוטרים שמסכנים את חייהם לילה-לילה, יום-יום, כדי לשמור על חיינו".

יו"ר האופיזציה, ח"כ בנימין נתניהו, אמר: "אני נותן גיבוי מלא ללוחמי צה"ל ומפקדיו במאבק נגד הטרור והתעמולה הפלסטינית השקרית נגדם. לא רק מהפלסטינים אלא גם ההתבטאויות המבישות מבית כלפי חיילינו. תתביישו לכם. ההכפשות השקריות כלפי החיילים מושמעות מתוך הקואליציה ומוכיחות שממשלה שתלויה בתומכי טרור לא יכולה להילחם בטרור. ממשלה שתלויה במועצת השורא של האחים המוסלמים לא מסוגלת לשמור על חיילינו". 

עימות בוועדת החוקה

בתוך כך, עימות חריף נרשם היום (ד') בוועדת החוקה בכנסת על רקע האירוע בג'נין שבו נהרגה אבו עאקלה. העימות פרץ בין שר המשפטים גדעון סער לחבר הכנסת אוסאמה סעדי מהרשימה המשותפת.

סער אמר כי "מותו של כל אדם הוא דבר טרגי, אבל העובדות הן שהייתה פעולה של כוחות הביטחון למעצר חשודים בפעילות טרור וחשודים נוספים בגזרה הזו. אני מזכיר שמג'נין יצאו לאחרונה מספר מרצחים, והפעילות הייתה חיונית. באירוע היה ירי מאסיבי והשלכת מטענים כלפי כוחותינו, וברוך השם לא היו נפגעים.

"הפלסטינים ממהרים עם עלילת דם; על-פי מערכת הביטחון שלנו, יש אינדיקציות שהיא נפגעה דווקא מחמושים פלסטינים. הייתה קריאה לחקירה פתולוגית משותפת, להבנתי עד כה הפלסטינים מסרבים. אולי כדי להסתיר את האמת".

ח"כ סעדי הגיב ואמר: "יש עדויות מהשטח של שבעה עיתונאים; במקום שתגיד שמגנים ומתנצלים על ההרג, אתה קורא לכך עלילת דם. זה לא הרג אלא רצח והוצאה להורג של עיתונאית בכירה". 

יו"ר הוועדה, ח"כ גלעד קריב, התערב אבל לא מחה על דברי סעדי. לדבריו, "מותה של עיתונאית בשטח שנמצא בשליטתה של מדינת ישראל הוא דבר מטריד ומצער. לא אתייחס כרגע לנסיבות, כי אין לי ואני חושב שלרבים מאיתנו דבר חכם ומדויק לומר". 

ואם למישהו היה ספק לגבי הצבעת הרשימה המשותפת היום בהצעה לפיזור הכנסת, העימות מעיד על הלך-הרוח במפלגה, והספק הוסר. 

גנץ: לא זוהה ירי של צה"ל לעבר העיתונאית 

שר הביטחון בני גנץ אומר כי לא זוהה כל ירי של צה"ל לעבר העיתונאית שירין אבו עאקלה שנהרגה הבוקר בג'נין, וכי הוא העביר את המסר הזה גם לקטאר, מדינת הבית של רשת אל-ג'זירה. לקטאר, נזכיר, אין קשר דיפלומטי עם ישראל, אבל היא מעורבת מאוד בכל הקשור לרצועת עזה ומנסה למצב את מקומה כמתווכת בין ישראל לחמאס.

בנאום בכנסת אמר גנץ: "מהממצאים הראשוניים של התחקיר שערך צה"ל בשעות האחרונות עולה כי לא זוהה ירי לעבר העיתונאית, אך אנו ממשיכים בתחקיר. לעומת זאת, ראינו סרטונים מהזירה בהם נראה ירי מאסיבי וחסר הבחנה של טרוריסטים פלסטינים, שייתכן שפגע בעיתונאית. את הממצאים שבידינו נעביר באופן שקוף וברור גם לידידינו האמריקאים וגם לרשות הפלסטינית".

שר הביטחון הוסיף: "מדינת ישראל רואה חשיבות עליונה בשמירה על חיי אדם ובשמירה על חופש העיתונות. חיילי צה"ל לעולם לא יפגעו בעיתונאים באופן מכוון, וכל ניסיון לרמוז על כך הוא חסר שחר. גם ההאשמות לגבי גופי ההסברה של ישראל ובפרט דובר צה"ל, בין השאר על-ידי חברי כנסת ואחרים, אינן נכונות.

"אני מבקש לשלוח מכאן גיבוי ללוחמים ולכלל המערכים שפועלים אך ורק על-מנת לשמור על הביטחון, וגם בכדי לספר את האמת כפי שהיא. אני מבקש מכולנו לזכור שלצערי אנו מתמודדים עם אירוע טרור שגבה את חייהם של 19 נרצחים במהלך השבועות האחרונים. אנחנו נמשיך להילחם בטרור בכל האמצעים בכדי לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל - זו המשימה העליונה שלנו".