זינוק בתמיכה בפינלנד בהצטרפות לנאט"ו; הנשיא יכריז על כך מחר

סאולי ניניסטה, נשיא פינלנד, צפוי להכריז מחר על תמיכה בהצטרפות המדינה לנאט"ו, וממשלת פינלנד תודיע רשמית בסוף השבוע על תחילת הליך ההצטרפות • לפי הסקרים האחרונים, כעת יש רוב של 76% בציבור התומכים בהצטרפות לברית הצבאית

סאולי ניניסטה, נשיא פינלנד / צילום: Associated Press, Markus Schreiber
סאולי ניניסטה, נשיא פינלנד / צילום: Associated Press, Markus Schreiber

נשיא פינלנד סאולי ניניסטה צפוי להכריז מחר (ה') על תמיכה בהצטרפות המדינה לברית נאט"ו, ובסוף השבוע הקרוב צפויה הממשלה במדינה להודיע גם היא באופן פורמלי על תחילת הליך ההצטרפות; כך מעריכים כלי התקשורת במדינה. גם הממשלה השבדית צפויה להודיע ביום ראשון הקרוב כי בכוונתה להתחיל בהליך ההצטרפות לברית, שיכול לקחת חודשים רבים.

דעת הקהל בפינלנד השתנתה מהותית בחודשים האחרונים, מאז שרוסיה פתחה במלחמה נגד אוקראינה. לפי סקרים אחרונים כעת יש רוב של 76% בציבור התומכים במהלך, לעומת כ-28% בלבד בינואר האחרון. במשך עשרות השנים האחרונות נעה התמיכה בהצטרפות בשיעור שבין 20% ל-30%.

הנשיא ניניסטה נחשב בעשור האחרון לאחד המנהיגים המערביים המקורבים ביותר לנשיא רוסיה ולדמיר פוטין, והוא סייע להוביל מדיניות מאוזנת מול השכנה ממזרח, שכללה הימנעות מהצטרפות רשמית לברית הצבאית הנתפסת כאיום על רוסיה. לשתי המדינות יש גבול באורך 1,300 קילומטר. רוסיה פלשה בעבר לפינלנד והתערבה בענייניה הפנימיים מאז שהמדינה הכריזה על עצמאותה ב-1917.

ההכרזה הצפויה מחר של הנשיא ניניסטה היא חלק מהליך רשמי שאחריו יתכנס הפרלמנט לדון בסוגיה. השרה האחראית על היחסים עם האיחוד האירופי במדינה הנורדית, טיטי טופראניאן, אמרה לרשת CNN השבוע כי הצטרפות תהיה "תגובה טבעית" למלחמה באוקראינה וכן כי פינלנד "צפויה במידה רבה של ודאות" להצטרף לברית. "הגיע הזמן להצטרף לנאט"ו", אמרה השרה, מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית המובילה את הקואליציה במדינה. המפלגה התנגדה בעבר להצטרפות לברית, אך כעת שינתה את עמדתה.

בפינלנד לא צפויים לקיים משאל-עם בסוגיה, למרות הצעות שהיו בנושא בעבר. רוסיה "בחשה" באופן משמעותי בדעת הקהל הרוסית באמצעות קמפייניים של "פייק ניוז", מימון מפלגות ופוליטיקאים המתנגדים להצטרפות ורדיפה אישית של עיתונאים ופעילים נגד מוסקבה במדינה. ועדת הביטחון של הפרלמנט הפיני המליצה בימים האחרונים הצטרפות של המדינה לברית בנימוק שהדבר "משרת בצורה הטובה ביותר את צרכי הביטחון של המדינה". ועדות נוספות צפויות להעביר את המלצותיהן בימים הקרובים.

47% מהציבור השבדי תומך בהצטרפות לנאט"ו

גם בשבדיה השכנה צפויה הממשלה להודיע בסוף השבוע (ביום ראשון) על החלטתה בנוגע להצטרפות לברית. גם בה לא צפויה הממשלה לקיים משאל עם בנושא, ולצעד יש רוב קטן יותר - לפי סקרי דעת קהל - מאשר בפינלנד השכנה. לשבדיה יש גבול ימי בלבד עם רוסיה. 47% מהציבור תומכים בהצטרפות לברית לעומת 33% מתנגדים, לפי סקרים אחרונים. עם זאת, במדינה היה רוב קטן במשך השנים האחרונות להצטרפות, בניגוד לנעשה בפינלנד. כמו כן, שיעור השבדים שסבורים שיש להצטרף לברית אם פינלנד תצטרף אליה גבוה מ-50%. ראשת הממשלה השבדית מגדלנה אנדרסון אמרה כי תודיע ביום ראשון הקרוב לגבי עמדת הממשלה בסוגיה.

אם שתי המדינות יצטרפו לברית הצבאית, הרי שכל מדינות האזור הנורדי יהיו חלק מנאט"ו, אחרי שנורבגיה ודנמרק כבר הצטרפו אליה בעבר. ביחד עם המדינות הבלטיות, רוב הגבול המערבי של רוסיה יהיה בשליטת מדינות החברות בברית. סעיף 5 של הברית קובע כי התקפה על אחת מהחברות בה משולה להתקפה על כולן, וכי יש להיחלץ צבאית לעזרתה. לא ברור כמה זמן ייקח תהליך ההצטרפות, שכרוך באישורים פורמליים ב-30 המדינות החברות כעת בברית ובהצבעה סופית בפינלנד ובשבדיה אחרי האשרורים על הצטרפות. גם אחרי ההכרזות הצפויות בסוף השבוע, נאט"ו היא זו שצריכה להזמין את שתי המדינות להצטרף מיוזמתה.

נכון לעכשיו, הרוסים השמיעו איומים מרומזים בלבד בתגובה לכוונות ההצטרפות. דוברת משרד החוץ אמרה כי רוסיה תצטרך לדאוג ל"איזון מחדש" של המצב הביטחוני באזור ונשיא רוסיה לשעבר דמטרי מדבדב אמר כי ההצטרפות "תשים קץ לדיונים על אזור בלטי חופשי מנשק גרעיני". שרת החוץ הפינית הביעה תקווה כי רוסיה תציג "תגובה בוגרת" למהלך.