הקרמלין מודה: כלכלת רוסיה בפני הקריסה הגדולה ביותר מאז 1994

מסמך של משרד האוצר הרוסי שדלף מעלה כי הוא צופה קריסה של 12% בתמ"ג ב-2022 בעקבות הסנקציות המערביות • רוסיה, התלויה ביצוא בעיקר של אנרגיה, צוללת למיתון על רקע הסנקציות

מטס חיל האוויר הרוסי מעל הקרמלין ואזור הכיכר האדומה / צילום: Reuters, Shamil Zhumatov
מטס חיל האוויר הרוסי מעל הקרמלין ואזור הכיכר האדומה / צילום: Reuters, Shamil Zhumatov

רוסיה מודה במסמך ממשלתי פנימי כי המדינה עומדת בפני הקריסה הכלכלית הגדולה ביותר שלה מזה שלושה עשורים כתוצאה מסנקציות המערב - כך עולה מעותק של תחזית כלכלית של הקרמלין שדלף לידי בלומברג. הכלכלה התלויה ביצוא של רוסיה צוללת כעת למיתון.

הקרמלין לא פרסם תחזית פומבית מאז פלשה רוסיה לאוקראינה ואולם על פי המסמך משרד האוצר הרוסי צופה קריסה של 12% בתוצר המקומי הגולמי השנה - ההתכווצות הכלכלית החדה ביותר מאז 1994, כאשר רוסיה זינקה לעבר הקפיטליזם תחת הנשיא בוריס ילצין. במשרד האוצר

המסמך שהודלף מפעיל לחץ על נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שעל פי גורמים שונים מתמודד עם ביקורת בתוך הקרמלין על המחיר הפוליטי והכלכלי העצום שהוא ואזרחי רוסיה משלמים בעובר תוכנית המלחמה שלו. כולל הקפאה חלקית של הרזרבות של המדינה.

על פי מסמכים שהודלפו ממשרד האוצר הרוסי ונסקרו על ידי בלומברג, הנתון הפנימי שהם מציגים - התכווצות של 12% - מציג תחזית פסימית יותר מזו של משרד הכלכלה במדינה שהעריך מוקדם יותר כי הכלכלה תצטמק ב־8%. הבנק המרכזי של רוסיה אמר ב-29 באפריל כי הוא מצפה להתכווצות של בין 8% ל-10% השנה.

בבלומברג ציינו כי משרד האוצר טען שהתחזית אינה מדויקת. "הכנת תחזיות מאקרו כלכליות רשמיות אינה נופלת בסמכות משרד האוצר", נמסר בהודעת המשרד. "אנו מצפים כי הצעדים שננקטו על ידי הממשלה ובנק רוסיה יאפשרו להקל במידה רבה ההשלכות השליליות של הסנקציות והבטחת פיתוח כלכלי יציב".

בסוף השבוע, ה-G7 , כולל ארה"ב ובריטניה, פרסמו סנקציות חדשות וגורפות המכוונות לתקשורת ולבכירי בנקים ברוסיה. במהלך הפגישה, הסכימו מנהיגי ה־G7 ללכת בעקבות הדוגמה של ארה"ב ולהתחייב להפסקה הדרגתית או לאסור על ייבוא ​​נפט רוסי. המהלך יפגע באופן מסיבי ביכולתו של פוטין לממן את מלחמתו שענף האנרגיה במדינה הוא המקור העיקרי להכנסות של רוסיה.

בשבוע שעבר קראה נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין לאיחוד האירופי לאסור על יבוא נפט מרוסיה. פון דר ליין הציע למדינות החברות באיחוד האירופי להפסיק את היבוא של נפט גולמי תוך שישה חודשים ומוצרים מזוקקים עד סוף השנה. ההצעה חייבת להיות מאושרות פה אחד על ידי כל 27 מדינות האיחוד כדי להיכנס לתוקף. כרגע, אחד המכשולים הגדולים לסנקציות הללו, לאחר שגרמניה התרצתה והסכימה להן, הוא ויקטור אורבן.

ראש ממשלת הונגריה, שידוע כבן ברית של פוטין, אמר בשבוע שעבר כי בשלב הזה הוא מתנגד לאיסור על יבוא הנפט, שהאיחוד האירופי מעוניין להוביל. החלטה כזו, הוא אמר, תהיה "כמו להטיל פצצת אטום על הכלכלה שלנו".

האיחוד האירופי מקבל כ-25% מהנפט שלו מרוסיה, רובו הולך לבנזין ודיזל לכלי רכב. רוסיה מספקת כ־14% מהדיזל. החרם עשוי להזניק את המחירים. הונגריה מייבאת כמעט 65% מאספקת הנפט שלה, כולל מוצרים מזוקקים (דלק) מרוסיה.