העובדים שחיים את מאחורי הקלעים של שוק הדיור: ביקור במשרדים של אתר מדלן

הגננות של הילדים שמבקשות עצות בענייני נדל"ן, הוויכוחים על מדיניות הדיור של הממשלה והפעם האחרונה שראו ירידה במחירים • ביקור במשרדים של אתר מדלן • הברזייה

רם גפן, מישל ראוש, איילת דקל / צילום: איל יצהר
רם גפן, מישל ראוש, איילת דקל / צילום: איל יצהר

המטבחון של: 

אתר האינטרנט מדלן

משתתפים בשיחה:

1. רם גפן, בן 37, נשוי ואב לשלוש, ראש מחלקת מחקר ומידענות. 6 שנים בחברה

2. איילת דקל, בת 39, גרושה ואם לשניים, מהנדסת בינה עסקית. שנה וחצי בחברה

3. מישל ראוש, בת 37, אם לבן, מנהלת עיצוב מוצר. שנה בחברה

על מה מדברים?

איפה אנחנו? במשרדים של מדלן, אתר ישראלי שהוקם לפני עשור למתעניינים בנדל"ן, וכיום יש לו כמיליון כניסות בחודש. "אנחנו נותנים מידע על סביבת המגורים, על השכונה, מדד חברתי־כלכלי, תכניות לפיתוח עתידי, וגם מד של מחיר הדירה ביחס לשוק", מסביר רם, ראש מחלקת מחקר ומידענות. החברה מעסיקה 144 עובדים, מתוכם כ־100 במשרדים שברחוב עמינדב בתל אביב, והשאר בניו יורק ובקייב.

מאיפה באתם: הג'וב הראשון של רם היה להכין ארוחות בוקר על סט הסדרה "משחק החיים" (נירו לוי טען שאני שורף את החביתות"), ומאז כבר הספיק לעבוד בחברה שמנתחת משחקי כדורגל וללמוד תכנון ערים, כך גם נחשף למדלן. "שלחתי לסמנכ"ל מייל מתפייט, כי לא הייתי המועמד האידיאלי", הוא נזכר. מישל הגיעה אחרי שהכירה את האתר כמשתמשת: "כשחיפשתי דירה לרכישה בדקתי באתר את נתוני ההצבעה בקלפי בשכונות". בסוף הבדיקה היא גם רכשה דירה בגבעתיים, וגם התחילה לעבוד פה כמנהלת עיצוב מוצר. ואיילת, מהנדסת בינה עסקית, הגיעה לפה אחרי 7 שנים בסטארט־אפ שנסגר בזמן הקורונה.

הדרך: רם מגיע ב־9 וחצי בבוקר באופניים מצפון יפו, ומישל מגיעה מגבעתיים באופניים חשמליים: "איזה כיף זה, לוקח לי שבע דקות במקום ארבעים דקות באוטובוס״. עבור איילת מדובר במסע קצת יותר מורכב: "אני מגיעה באוטובוס מנתניה לת"א. זה לא נורא, אבל לא כיף". יש ימים שהיא נשארת לישון בתל אביב אצל בן הזוג כדי לחסוך נסיעות.

פריים טיים: כמנהל מחלקת הדאטה, רם מצהיר על עצמו כמי ש"מכיר את שוק הנדל"ן מכל כיוון". ככזה הוא הפך לפנים של החברה, ומוזמן לא פעם להציג נתונים על שוק הנדל"ן בטלוויזיה: "כולם מתייעצים איתי. זו הזהות שלי. אבא שלי, החברים וההורים שלהם. לפני כמה זמן התייעצה איתי גם הסייעת מהגן של הבת שלי על מחיר לדירה".

מאחורי הקלעים: בעוד רם אוסף את הדאטה ומפיק תובנות על השוק, איילת מנתחת את המידע עבור החברה עצמה. "אני לוקחת את הנתונים והופכת אותם למידע עסקי", היא מסבירה. "אני יותר עובדת במאחורי הקלעים של מדלן". מישל משלימה את התמונה: "אני אחראית על איך כל דבר נראה באתר, ועל חוויית המשתמש".

מחירי הנדל"ן: שאלת מיליון הדולר בשנים האחרונות היא מתי ואם בכלל המחירים ירדו, לרם יש תשובה מאכזבת: "נראה שאף אחד בממשלה לא רוצה שהמחירים ירדו. הצעדים לא מספיק אגרסיביים". הוא הגיע למדלן בדיוק כשהחלה תוכנית מחיר למשתכן וגם אז דיברו על הורדת מחירים: "היו אצלנו ויכוחים במשרד על התוכנית. אני הייתי במחנה הפסימי, לא ידענו אז כמה אנחנו צודקים".

שכנים: החיפוש הכי מבוקש באתר הוא כמובן מחיר הנכס, ומיד אחריו, מספר רם, "מה שהכי מעניין את הגולשים זה השכנים". אחרי שאנשים בודקים את המחיר, הם נכנסים למדד של "איך בחרו בשכונה בקלפי" ולמדדים החברתיים־כלכליים כדי לראות לצד מי הם עשויים לחיות אם ירכשו את הנכס.

אירועים: העובדים מעידים שאין בחברה חגיגות ענק ו"לא מזמינים את האנגר 11 להופעה של דודו טסה", אבל לדבריהם הרמות הכוסית וימי הכיף מהנים במיוחד. "מקשטים את המטבחון וממלאים את הבר הגדול שלו במשקאות ובמעדנים ממאפיית לחמים", אומרת איילת, "צנוע פה יחסית להייטק".