נשיא איחוד האמירויות ח'ליפה בן זאיד אל נהיאן הלך לעולמו

סוכנות הידיעות הממלכתית WAM דיווחו על מותו של נשיא איחוד האמירויות הערביות והאמיר של אבו דאבי, שייח ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן • חליפה, שנולד ב-1948, עלה לשלטון ב-2004 • הנשיא הרצוג ימריא לאיחוד האמירויות, להביע תנחומים בפני נשיא האמירויות הנכנס, שייח' מוחמד בן זאיד

השייח' ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, שהלך לעולמו / צילום: Reuters, Stephanie McGehee
השייח' ח'ליפה בן זאיד אאל נהיאן, שהלך לעולמו / צילום: Reuters, Stephanie McGehee

נשיא איחוד האמירויות הערביות והאמיר של אבו דאבי, שייח ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן, הלך לעולמו אתמול (ש').

שליט האמירויות השיח' חליפא בן זאיד אל נאהיאן מת לאחר שנים של מחלה. אחיו למחצה, יורש העצר מוחמד חאליפא בין זאייד ששלט בפועל במדינה בשנים האחרונות, יירש את מקומו. באמירויות הוכרזו 3 ימי אבל ושבתון מלא של כל משרדי הממשלה.

חליפה, שנולד ב-1948, עלה לשלטון ב-2004 באמירות העשירה ביותר, אבו דאבי, והפך לראש המדינה. אחיו למחצה, יורש העצר השייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, היה השליט בפועל של איחוד האמירויות בשנים האחרונות, במיוחד לאחר שח'ליפה לקה בשבץ מוחי ב-2014, שבעקבותיו הוא כמעט ולא נראה בפומבי.

ראש הממשלה, נפתלי בנט שלח הודעת השתתפות באבל איחוד האמיריות: "בשמי ובשם ממשלת ישראל ואזרחיה, אני מביע את תנחומיי לידידי, יורש העצר שייח' מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, לממשלת איחוד האמירויות הערביות ולעמה בעקבות מותו של נשיא המדינה, שייח' ח'ליפה בן זאיד אל-נהיאן. מורשתו ומעשיו הכבירים של שייח' ח'ליפה הוערכו רבות בישראל. מדינת ישראל ניצבת לצד איחוד האמירויות הערביות ועמה בשעה קשה זו".

"שמעתי בצער עמוק על מותו של השייח' ח'ליפה בִּן זָאיִד אָל נַהְיָאן, נשיא איחוד האמירויות הערביות", כתב שר החוץ יאיר לפיד. "ההיסטוריה נקבעת בידי בני האדם, היא נקבעת בידי אנשים שמכירים את ההיסטוריה, אבל מוכנים לשנות אותה. היא נקבעת בידי אנשים שמעדיפים את העתיד על פני העבר. כזה מנהיג היה השייח' ח'ליפה ומורשתו היא השותפות והשלום, האחווה בין העמים. מנהיג אמיץ שראה רחוק ופעל למען העתיד. מנהיג שהמשיך את דרכו של האב המייסד של האמירויות השייח' זאיד אלנהיאן.

"אני שולח את תנחומינו העמוקים והכנים למשפחת המלוכה כולה, לחבריי, הוד מעלתו יורש העצר השיח' מוחמד בן זאיד אל נהיאן והוד מעלתו, שר החוץ השיח' עבדאללה בן זאיד אל נהיאן ולכל העם האמירתי. זהו יום עצוב לכל מי ששותף ומאמין בדרך השלום. נמשיך לפעול יחד למען העמים ולזכרו של השייח' ח'ליפה בִּן זָאיִד אָל נַהְיָאן".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לנשיא איחוד האמירויות ושליט אבו דאבי, שייח' ח'ליפה בן זאיד שהלך לעולמו. ״בשם העם בישראל, אני שולח את תנחומיי לחברי שיח' מוחמד בן זאיד, למשפחתו ולעם האמירותי על מותו של שייח' ח'ליפה בן זאיד, נשיא איחוד האמירויות. זוהי אבידה גדולה לידידנו באמירויות ולאזור כולו.

"מנהיגותו האמיצה תרמה רבות לקידום מדינתו ועמו ולשותפות שהתממשה בשנים האחרונות בין מדינותינו, והיא מורשת חשובה לממשיכי דרכו. יוזמותיו ופועלו הנחוש קידמו את המזרח התיכון לאופק של שגשוג ושיתופי פעולה".

הרצוג ימריא היום לאיחוד האמירויות. בביקורו, שיארך מספר שעות ולצד מנהיגים נוספים, יפגוש נשיא המדינה את נשיא האמירויות הנכנס, שייח' מוחמד בן זאיד, ויביע את תנחומיו בשם מדינת ישראל, על מות אחיו, שייח' ח'ליפה בן זאיד, נשיא האמירויות.