מהלך מתבקש או מתנה לחמאס? מחלוקת בממשלה על פתיחת מעבר ארז לפועלים

בתום הערכת מצב ביטחונית, הוחלט על פתיחת מעבר ארז ליציאת פועלים ובעלי היתרים מרצועת עזה, זאת לראשונה מאז נסגר בתחילת החודש • השר גדעון סער הביע התנגדות למהלך ואמר כי "את סינואר וחמאס, שעוסקים בהסתה ובטרור ללא הפסקה, יש להוציא מאזור הנוחות שלהם" • לעומתו, השר עיסאווי פריג' בירך: "צעד חכם ונכון שיש בו כדי לתרום לקידום השקט והביטחון"

מחסום מעבר ארז / צילום: רפי קוץ
מחסום מעבר ארז / צילום: רפי קוץ

החלטת משרד הביטחון לפתוח מחדש היום (א') את מעבר ארז לכניסת פועלים מרצועת עזה מעוררת מחלוקת בממשלה. בתום הערכת מצב ביטחונית, הוחלט אמש על פתיחת מעבר ארז ליציאת פועלים ובעלי היתרים מרצועת עזה החל מהיום, זאת לראשונה מאז נסגר בתאריך ה-3 במאי 2022 בשל גל הפיגועים והאיומים של מנהיג חמאס ברצועה יחיא סינואר.

בהודעת מתאם הפעולות בשטחים האמון על הנושא נאמר כי המשך המדיניות האזרחית תתאפשר בהתאם להערכת המצב ולשימור היציבות הביטחונית.

שר המשפטים גדעון סער הביע התנגדות למהלך בציוץ בטוויטר כתב: ״חידוש הכנסת פועלים מעזה לעבודה בישראל בעת הזאת - אינו צודק ואינו נכון. את סינואר וחמאס, שעוסקים בהסתה ובטרור ללא הפסקה, יש להוציא מאזור הנוחות שלהם".

מנגד, השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' שבשבוע החולף נפגש בבריסל עם ראש ממשלת הרשות מוחמד אשתייה, בוועידת המדינות התורמות, בירך על פתיחת המעבר:

"מברך על החלטת שר הביטחון בני גנץ לאפשר את חזרתם לעבודה בישראל של הפועלים הפלסטינים מרצועת עזה. צעד חכם ונכון שיש בו כדי לתרום לקידום השקט והביטחון".

"אם השקט ימשך, תקודם ההחלטה למתן היתרים נוספים"

ההחלטה על הגדלת מספר היתרי העבודה לישראל נחשבה במערכת הביטחון לקלף מיקוח משמעותי מול חמאס, לאור הדרישה העצומה לעבודה בישראלי בקרב האוכלוסיה, והדחיפה הניתנת לכלכלה העזתית מהשכר של הפועלים. כיום עובדים בישראל 12 אלף בעלי היתרים לעומת 3000 בלבד עד הקיץ האחרון. כל פועל מכניס שכר ממוצע של 6,000 שקל בחודש, יותר מפי 6 מהשכר הממוצע ברצועה. הממשלה אישרה החלטה להגדיל בעוד 8,000 את המספר הזה, אך ההחלטה טרם יושמה והיא מעוכבת בין השאר בשל התנהלותו של סינואר, והעידוד שהוא נותן לטרור בגדה ובמזרח ירושלים.

גורם ביטחוני אומר לגלובס כי עצירת הכניסה יצרה לחץ ברצועה כלפי הנהגת חמאס, זו נרתעה מהסלמה ומנעה ירי תגובה לכיוון ישראל בשל הריגת מחבלי חמאס והג'יהאד האיסלמי בגדה ובשל האירועים במזרח ירושלים. לדבריו, "אם השקט ימשך וסינואר יפסיק מהצהרותיו מחרחרות האלימות, תקודם ההחלטה למתן היתרים נוספים, אם לא, גם הכניסה של הפועלים בעלי ההיתרים כעת בסכנה".