אילון מאסק פורע את הנוצות של טוויטר

מניות הרשת החברתית ירדו במחירן כמעט לרמה שלפני ההכרזה על הרכישה על ידי מאסק, אבל אם ההסכם יבוטל עלולות לצנוח אפילו יותר

אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul/Pool
אילון מאסק / צילום: Associated Press, Patrick Pleul/Pool

הציפור הכחולה של מניית טוויטר איבדה את אחיזת טפריה בענף עליו ישבה ועוד לא מצאה מקום לנחות.

אילון מאסק צייץ מוקדם ביום שישי בבוקר שההסכם שלו לרכישת הרשת החברתית "נמצא בהשהיה זמנית" ותלוי בפרטים הקשורים לאופן בו החברה מחשבת את גודל בסיס המשתמשים שלה.

ציוץ שלו מ־2 במאי הכיל קישור למאמר של רויטרס בו נכתב שחשבונות מזויפים וחשבונות ספאם מהווים פחות מ־5% מכמות המשתמשים היומיים המדווחת של טוויטר, והפרט הזה התבסס על דיווח שפרסמה החברה באותו יום - אך הוא נכלל באותו ניסוח בדיוק בכל גילוי שפרסמה החברה בדוחות סופי רבעון וסופי שנה מאז שהונפקה ב־2013.

שעתיים אחר כך, צייץ מאסק, "עדיין מחויב לרכישה". מנכ"ל טוויטר פראג אגראוול צייץ מאוחר יותר באותו יום שהוא ממשיך להאמין שהמכירה תתבצע.

אבל הנזק נעשה: מניות טוויטר צנחו בכמעט 10% ביום שישי וסגרו במחיר של 40.72 דולר למניה, רק כ־4% מעל המחיר שהמניה השיגה לפני שגילה מאסק ב־4 באפריל שקנה נתח משמעותי במניות החברה. הרכישה שלו התגלתה בדיעבד כהקדמה להצעה לרכוש את החברה שנעשתה שבוע אחר כך, וההצעה הוגשמה בהסכם עליו הכריזו מאסק וטוויטר ב־25 באפריל, לפיו ירכוש מאסק את הרשת החברתית במחיר של 54.20 דולר למניה.

מניית טוויטר כבר הייתה נמוכה מסכום זה בכ־17% בסגירה ביום חמישי - פרישת מחירים רחבה המשקפת את הספקנות הגוברת לגבי השאלה אם מאסק יממש את העסקה, לפחות במחיר עליו הוסכם מראש. אבל היצמדות דווקא לנושא המוכר זמן רב של משתמשים אמיתיים לעומת מזויפים - נושא עגום התלוי מעל כל הרשתות החברתיות - זה צעד מוזר. בלי קשר לכך, האיש העשיר בעולם ומשנה את דעתו לעתים קרובות עשוי לנצל את הנושא כדי לפתוח מחדש את מחיר הרכישה או אולי להשתמש בזה כתירוץ לסגת מההסכם לחלוטין, החלטה שלא ברור מה יהיו השלכותיה המשפטיות אם כך יחליט מאסק לפעול.

במקרה השני, מניות טוויטר צפויות כמעט בוודאות להמשיך לרדת - אולי עוד הרבה.

חישבו על כך: מאז 1 באפריל, מדד S&P 500 ירד ב־11% בעוד שמדד נאסד"ק המשולב ירד ב־17%. מניות אינטרנט הציגו ביצועים אפילו יותר גרועים. מדד נאסד"ק CTA אינטרנט ירד בתקופה זו ב־24%. המניות של אלפאבת ומטה - חברות האם של ענקיות הפרסום גוגל ופייסבוק - ירדו ב־17% וב־12%, בהתאמה, בתקופה זו, ומניית סנאפ, חברת האם של הרשת סנאפצ'ט, צנחה ב־34%.

מאסק עדיין עשוי להגשים את הרכישה

בלי ההצעה של מאסק, צפויה טוויטר להיכנע לאותם כוחות משיכה. ההכנסה עליה דיווחה החברה ב־28 באפריל לרבעון הראשון הייתה מעט נמוכה מהתחזיות של וול סטריט למרות עלייה מפתיעה בכמות המשתמשים היומיים. באופן כללי, הפרסום ברשת נמצא תחת לחץ משולב של האינפלציה הגואה, בעיות בשרשראות אספקה והמלחמה באוקראינה.

כמו כן, כל תעשיית הפרסום הדיגיטלי עדיין מעכלת שינויים שעשתה אפל בשנה שעברה במערכת ההפעלה שלה שמקשים על המעקב אחר משתמשים. וכמובן ישנה התחרות הגוברת מצד טיקטוק, שהפכה די במהירות לרשת החברתית השלישית בגודלה בעולם, על פי מחקר של חברת Edison Research.

ירידה במחיר שבסך הכל תשקף את מדד נאסד"ק המשולב מהתקופה בה היה שנכנס לתמונה מאסק תביא את מחיר המניה לפחות מ־32 דולר - כ־22% פחות ממה שעלתה כשהחליפה ידיים ביום שישי. ואם העסקה לא תצא לפועל, מניית טוויטר עלולה להציג ביצועים אפילו גרועים משל מקבילותיה, בגלל שהזרקור המופנה לעבר הבעיות הפנימיות בחברה יהיה אפילו יותר בוהק. מאסק עדיין עשוי להגשים את הרכישה, אבל קשה היה לומר מההתחלה שמדובר בהימור בטוח. כעת זה נראה בטוח אפילו פחות.