החלטת ממשלה: הלמ"ס תאגם מידע ותשפר את קצב העדכון

לאחר ביקורת ציבורית על עיכובים באופן מסירת המידע ועל העברת מידע בצורה מיושנת ולא דיגיטלית, הממשלה החליטה על שינוי הנוהל לפיו עובדת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה • בלמ"ס כבר מתכוננים לשינוי, וחתמו עם חברת מטריקס על חוזה בנושא

שיתוף פעולה גבוה יותר של הלמ''ס עם משרדי הממשלה / צילום: Shutterstock, Dina Morozova
שיתוף פעולה גבוה יותר של הלמ''ס עם משרדי הממשלה / צילום: Shutterstock, Dina Morozova

הממשלה החליטה על נוהל לפיו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) יתקשרו עם משרדי הממשלה השונים במטרה לאגם את המידע בצורה אחידה ונוחה כדי לקבל החלטות מבוססות נתונים ולהגביר את אפקטיביות עבודת הממשלה.

בלמ"ס כבר מתכוננים לייצר את "אגם מידע" הכולל מידע מכלל משרדי הממשלה, וכבר חתמו עם חברת מטריקס על חוזה בנושא.

כיום יש 271 קבצים שללמ"ס כבר יש גישה מלאה אליהם, אך ישנם עוד 130 קבצים שלא נמצאים ברשות הלמ"ס - ועוד 39 קבצים שדורשים שינויים ושיפורים בטרם יוכלו להצטרף לאגם המידע. החלטת הממשלה מפרטת את הדרכים בהם יושלם התהליך ויווצר אגם המידע המרכזי.

כפי שכתבנו ב"גלובס" בפרויקט "חורים בנתונים", הלמ"ס סובלים מעיכובים רבים באופן מסירת המידע, שפעמים רבות ניתן בצורה מיושנת ולא-דיגיטלית. בנוסף, מידע רב מפוזר בין משרדי ממשלה ומאגרי מידע שונים, מה שמקשה הן על חוקרים והן על מקבלי ההחלטות והציבור הרחב לעשות שימוש מושכל במידע שמתקבל כדי לקבל החלטות מבוססות נתונים.

בלמ"ס נושבות רוחות של שינוי: בפרק הלמ"ס במסמך תוכניות העבודה של הממשלה, הם אומרים כי "לא ניתן להמשיך ולפעול באותה המתכונת כמו בעבר, גם אם הייתה מוצלחת מאוד לזמנה". כעת, בלמ"ס אומרים כי הם נדרשים "לקרוא את מפת הנתונים של המחר, להרחיב ולחדש את תהליכי האיסוף, הניתוח והפצת המידע ולהנגיש את המידע באופן פשוט ויעיל, תוך העמדת מכלול מאגרי המידע באופן אינטגרטיבי ומשוכלל לכל דורש".

גם דרישות הסף החדשות לסטטיסטיקן הלאומי, ראש הלמ"ס השתנו בימים האחרונים: מפרופסור מהאקדמיה בהכרח, לדרישת תואר דוקטור בלבד והתמקדות בניסיון ניהולי והובלת תהליכים, לרבות של מדען נתונים בתחום ההייטק.

כעת, התוכנית לאיגום המידע שואפת לייצר אגף חדש בלמ"ס, שאחריותו תהיה שאיבת הנתונים הרלוונטיים מכלל משרדי הממשלה והגופים הציבוריים, תוך חתימת הסכמי שיתופי פעולה ספציפיים בין הלמ"ס לבין המשרדים השונים. ההסכמים יסדירו נושאים שהיום נתונים לבעיות, כמו משתנים ומאגרים שלא מועברים ללמ"ס, קביעת תדירות העברת הנתונים, טיובם ואופן העברתם. וכמובן גם בצד השני - שאיבת נתונים של משרדי הממשלה מאגם הנתונים המרכזי של הלמ"ס לצורך קבלת החלטות מבוססות נתונים. כך, מקווים בממשלה, יקודם פישוט וקיצור הליכי העברת מידע ללמ"ס - ומכאן לציבור הרחב.

החלטת הממשלה מפרטת מודלים מקובלים בעולם לאיגום, שיתוף והנגשת מידע, במדינות מתקדמות במיוחד באספקט זה כמו אסטוניה, שוודיה וניו-זילנד, ומפרסמת טיוטה להסכמי שיתוף פעולה אחידים בין הלמ"ס לבין משרדי הממשלה וגופים ציבוריים נוספים.