מועצת השורא? זה מה שקיבלה רע"ם תמורת חזרתה לקואליציה

הדרישה להעברת הכספים הייתה התנאי העיקרי של יו”ר רע”ם מנסור עבאס להשתתפות הסיעה בהצבעות עם הקואליציה • במשרד הפנים דרשו מנגנוני פיקוח שימנעו הגעת הכסף לגורמי פשיעה

מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת
מנסור עבאס / צילום: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת

ועדת הכספים של הכנסת אמורה לאשר השבוע העברות תקציביות של כמיליארד שקל במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית.

מדובר בכספים שהתעכבו חודשים ארוכים במשרדי הממשלה השונים, וכעת האצתם והעברתם לרשויות הערביות היא זו שתאפשר את התרת הפלונטר הפוליטי.
במקביל, כפי שנחשף בגלובס יאושרו השבוע לרשויות הערביות עוד 200 מיליון שקל, מענקים מיוחדים ממשרד הפנים שעוכבו עד כה.

הדרישה לאישור הכספים כבר השבוע הייתה התנאי העיקרי של יו"ר רע"ם מנסור עבאס לחזרת הסיעה מההקפאה ולהשתתפותה בהצבעות בכנסת עם הקואליציה, ולהמשך קיומה של הממשלה.

ההבטחות התקציביות למנסור עבאס

ביום חמישי האחרון, לאחר שבוע שבו דלקו האורות עד שעות לילה מאוחרות במשרדי הממשלה בניסיון לפתור את המשבר הפוליטי, הוכנו הפניות התקציביות לוועדה ונשלחו לאגף התקציבים במשרד. אלה יובאו לוועדת הכספים במהלך השבוע, וההבטחה ליו"ר רע"ם עבאס היא כי הן יאושרו עד יום חמישי השבוע.

לגלובס נמסר כי העיכובים עד כה היו בחלקם מכוונים, על ידי שרים ומנכ"ליהם, אבל גם בשל בעיות אובייקטיביות. למשל, חלק מהעיכובים נבעו מכך שחלק מהתוכניות הממומנות בתקציבי החומש הן תכניות חדשות שצריך היה לכתוב מהתחלה וללמוד ולהכין את הנתונים והרקע החדשים. בחלק מהמקרים היו אלו שרים שראו בעין יותר ביקורתית את התוכניות שהיו אמורים לתקצב עבור החברה הערבית ותוכנית החומש נכפתה עליהם. המשבר הפוליטי הביא לתזוזה ולניעור המשרדים וראשיהם.

לפיד בתפקיד מסיר המכשולים

לפי גורם המעורב בנושא, לשכתו של שר החוץ יאיר לפיד היא זו הדוחקת במשרדים להסיר מכשולים ולקדם את אישורי העברות הכספים, כדי למנוע את נפילת הקואליציה. לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן ואנשי אגף תקציבים ניהלו בשבוע שעבר שיחות ודיונים עם הפקידים הבכירים במשרדים השונים, וכאמור הפניות התקציביות לועדת הכספים יובאו השבוע לאישור.

כאמור, בין הפניות שיגיעו לועדת הכספים נכללת העברה של 200 מיליון שקל לרשויות המקומיות הערביות בהתאם להסכם הקואליציוני. מדובר במענק שנתי שנועד לחפות על מה שברשויות הערביות מגדירים "העיוות בנוסחת חישוב מענקי האיזון", ואמור להתקבל בכל שנה עד שתתוקן הנוסחה. 140 מיליון שקל כבר הועברו במסגרת זו בשנת 2021 עם אישור תקציב המדינה.

כפי שפורסם בגלובס, המהלך התאפשר לאחר שמשרד הפנים הסיר דרישות למנגנוני פיקוח הדוקים על הכספים הללו. יצויין, כי סגן השר לבטחון פנים, יואב סגלוביץ’, הגיש תוכנית לפיקוח על העברות הכספים ברשויות ומניעת הזליגה לארגוני הפשע, אך זו טרם אושרה. לפי הערכות של גורמים במשרד הפנים, מאות מיליוני שקלים מכספי תכנית החומש הקודמת לחברה הערבית הגיעו לארגוני הפשע.

המחסום האחרון: הסרת מנגנוני הפיקוח

במשרד הפנים דרשו להקים גוף פיקוח מיוחד לפיתוח ולניהול התקציבים של הרשויות הערביות לרבות המכרזים. אולם, לדרישה זו התנגדו ראשי הרשויות הערביות וגם גורמים אחרים בממשלה. המתנגדים אמרו כי מדובר במהלך מפלה כלפי החברה הערבית, "ממש כמו חזרה למשטר הצבאי של שנות החמישים", וכי הקמה של גוף כזה הייתה אורכת שנה שנתיים והכספים היו מתעכבים. הויכוח התמשך, אבל בשל המשבר הפוליטי ויתר לבסוף משרד הפנים והכסף אמור לעבור כעת.

הגורמים המעורבים במהלך אומרים כי על הפרק שימוש במנגנונים האחרים הקיימים לפיקוח, כמו במרכז השלטון המקומי ובחברות הממשלתיות.

בד בבד הוסכם עם רע"ם כי עוד כחצי מיליארד שקל יאושרו במהלך חודש יוני למשרד החינוך לתמיכה במערכת החינוך בחברה הערבית.