משבר האקלים | פרשנות

כשמשבר האקלים הופך למשבר אספקה יש לזה מחיר כלכלי

גם אם הימים האחרונים נחווים כמשבר נקודתי, מדעני האקלים חוזים אופק רותח וגרוע בהרבה עבור דרום אסיה ואזורים רבים בעולם ובהם המזרח התיכון, ככל ששינויי האקלים ידהרו קדימה, בהלימה לקצב פליטות גזי החממה של החברה האנושית

פועל בייצור חיטה בהודו / צילום: Associated Press, Channi Anand
פועל בייצור חיטה בהודו / צילום: Associated Press, Channi Anand

בחודש אפריל, יום אחר יום, נאלצו מאות מיליוני תושבי תת-היבשת ההודית להתגונן בפני גל חום כבד והרסני. אפריל הלוהט הפציע לאחר מרץ החם ביותר באזור ב-122 השנים האחרונות, ובימים האחרונים, הטמפרטורה נדחקה מעלה מעלה לסף ה-50 מעלות בצל. לפחות 25 אנשים שילמו בחייהם.

מקינזי: חשש ממשבר מזון עולמי עקב מחסור בתבואות ודשנים

החדשות מהודו, אילצו הפעם את העולם להתייחס לצרות האקלימיות הרחוקות, שלרוב מבצבצות רק בתחתית כותרות החדשות: התקווה לסחר עם יצרנית החיטה השנייה בגודלה בעולם נגוזה, לאחר שגלי החום הכניסו את הודו לטלטלת אספקה פנימית. חקלאים לא יכלו לצאת אל השדות לבצור את היבול וייתכן שעשרות אחוזים ממנו, נפגעו. הודו הכריעה: הביטחון התזונתי של אזרחיה גובר על רצון היצוא. וכך, עולם שבו אסון פוליטי רודף אסון אקלימי, נותר הלום אל מול מחירי חיטה שנסקו ביותר מ-40% מתחילת השנה, כשהמדינות המייצאות שליש מכמות החיטה בעולם שרויות במלחמה, והיבשת שהיוותה תקווה - שקועה בבוץ האקלימי.

לא אירוע נקודתי

גם אם הימים האחרונים נחווים כמשבר נקודתי, מדעני האקלים חוזים אופק רותח וגרוע בהרבה עבור דרום אסיה ואזורים רבים בעולם ובהם המזרח התיכון, ככל ששינויי האקלים ידהרו קדימה, בהלימה לקצב פליטות גזי החממה של החברה האנושית. לפי המדענים, שינויי האקלים מורגשים כבר היום כמעט בכל פינה בכדור הארץ, ובעתיד יהיו אזורים שיהפכו בלתי ראויים למחיה. החקלאים ברחבי העולם משלמים כבר היום את המחיר, וגם בקו הקופה, ישנו תג מחיר אותו משלמים הצרכנים.

לאורך מאות שנים האנושות הציבה עצמה מעל הטבע, אך כשלה בניהול בר קיימא שלו. יש לכך מחיר: משבר האקלים, הפך גם למשבר חקלאות ושרשראות אספקה. לשינויים בטמפרטורה, בפחמן הדו חמצני באטמוספירה, בתדירות ועוצמת אירועי מזג אוויר קיצוני, יש השפעה משמעותית על תפוקת היבול, וכך על הכלכלה. כשאירועי קיצון יהפכו תדירים יותר, כך גם שיבושי האספקה או יבולים שיהפכו חסרי תועלת, יהפכו שכיחים יותר. בארה"ב, מגזר החקלאות תורם יותר מ-300 מיליארד דולר בשנה לתמ"ג, ויותר מ-750 מיליארד דולר בשילוב תעשיות משיקות. גם ישראל איננה חסינה בפני הנזקים הכבדים. במגזר החקלאות, מדווחת קרן הביטוח קנט כי היקף נזקי מזג האוויר בחורף האחרון היו גבוהים ב-8% מאשתקד.

3 מעלות בשנה

משבר האקלים הוא עובדה מוגמרת. אילו ימשיכו הפוליטיקאים והתאגידים בחדלונם, כדור הארץ ידהר להתחממות מסוכנת של 3 מעלות צלזיוס ומעלה, ואילו במקרה הטוב, יתחמם במעלה וחצי - גם לה השלכות כבדות. גלי החום יהפכו תדירים וממושכים יותר, וכך גם הבצורות והשיטפונות. משבר האקלים הוא המגבר של התופעות איתן מתקשה האנושות להתמודד גם כיום, כאשר חיי היום יום שלה נסמכים על מה שמספקות לה מערכות הטבע, שמתכופפות בפני הנזק שכבר גרמה. כעת, עליה להפסיק לעצום עיניים ולהתחיל להיערך למציאות משובשת, לצד ההבנה שהחיים עצמם חייבים להשתנות, כדי להיות ברי קיימא.