האינפלציה בישראל בשיא של 11 שנה; מחירי הדירות משלימים זינוק של 16.3%

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.8% בחודש אפריל, בהתאם לציפיות • מדובר בקצב שנתי של 4% • מחירי הדיור לא עוצרים, ומשלימים עלייה שנתית של מעל 16%

מדד המחירים
מדד המחירים

מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.8% בחודש אפריל, וזאת בהתאם לתחזיות המוקדמות של הכלכלנים. מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום עולה כי קצב האינפלציה ב-12 החודשים האחרונים עלה ל-4% - מעל לתחום היעד של בנק ישראל זה חודש שלישי ברציפות, וקצב האינפלציה הגבוה מאז 2011. מחירי הדירות (שלא כלולים במדד המחירים לצרכן) עלו ב-1.9% בפברואר-מרץ לעומת ינואר-פברואר, ובכך השלימו עלייה של 16.3% בשנה.

קצב האינפלציה בישראל נחשב נמוך בהשוואה עולמית אך עדיין גבוה בהשוואה לשנים עברו, ובהתחשב בעליות חדות במיוחד של מחירי הדיור - הדבר עשוי לזרז את העלאות הריבית מצד בנק ישראל בפגישתו בשבוע הבא. השאלה היא באיזו רמה תהיה העלאה.

מנתוני הלמ"ס עולה כי עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיפי ירקות טריים שעלו ב-5.5%, הלבשה שעלה ב-2.8%, תחבורה שעלה ב-2.3% ותרבות ובידור שעלה ב-1.5%. מנגד, ירידות מחירים בולטות נרשמו בסעיף תקשורת שירד ב-1.2%. עלייה חדה נרשמה במחירי הטיסות לחו"ל של יותר מ-7%, מה שסיפק תרומה של 0.32% למדד הכללי. 

מעבר לגורמים העונתיים נמשכה העלייה במחירי האנרגיה והמזון, עם תרומה מצטברת של כ-0.18% למדד הכללי. סעיף הדיור נותר ללא שינוי, כתוצאה מיציבות בסעיף מחירי הדירות בבעלות, שמשקפת עלייה קלה בקצב השנתי ל-3.2%. סעיף שכר הדירה עלה ב-0.2%, ובשנה האחרונה ב-1.5%. המחיר הממוצע הכלל ארצי של שכר דירה עלה ברבעון הראשון ל-4,153.6 שקל לעומת מחיר ממוצע של 4,112.6 שקל ברבעון הקודם.

מדד מחירי תשומות הבנייה למגורים עלה ב-1% בחודש אפריל, ו-12 החודשים האחרונים השלים עלייה של6.8%. עליות מחירים בולטות נרשמו בסעיף "חומרים ומוצרים - סך כולל" שעלו ב-2%. בלמ"ס מציינים כי בסעיף זה התייקרו במיוחד מוצרים מוגמרים מאלומיניום ופלסטיק שעלו ב-12.3%, איטום שעלה ב-11.1% וברזל לבנייה שעלה ב-4.1%.

בנק ישראל צפוי לפרסם את גובה הריבית במשק בשבוע הבא. אחרי העלאה של הריבית בהודעה הקודמת ב-0.35%, הכלכלנים בשוק מעריכים כי הריבית תעלה בעוד 0.25% עד 0.4%. בינתיים פערי הריביות מול ארה"ב מביאה להיחלשות השקל, ובמקביל כוחו בבלימת האינפלציה המיובאת הולך ופוחת. 

לאחר קיפאון בחודש שעבר מחירי המזון עלו בחודש אפריל ב-0.6%, ובכך השלימו עלייה שנתית של 4.7%. התמונה להמשך לא נראית אופטימית. מחיר החיטה קרוב אף הוא לרמת השיא ומתחילת השנה נרשמה עלייה של 53%. העלייה של מחירי הסחורות החקלאיות על רקע המלחמה באוקראינה צפויה לבוא לידי ביטוי בעוד כמה חודשים כך שהתמונה להמשך לא נראית אופטימית במיוחד.