נשיא לשכת רו"ח נגד מנהל רשות המסים: מערכת הדיווח למע"מ קורסת מדי חודש ומסבה נזקים כבדים למאות אלפי עסקים

נשיא לשכת רואי החשבון, חן שרייבר, פנה לשר האוצר בבקשה שימנה "פרויקטור" מעל ראשו של מנהל רשות המסים ערן יעקב, כדי לוודא שהרשות תפעל לתיקון מערכות הדיווח למע"מ הקורסות מדי חודש במועד הדיווח של העסקים • שעה קלה לאחר חשיפת המכתב בגלובס, רשות המסים הודיעה על דחייה של 4 ימים במועד הגשת הדוח התקופתי למע"מ

נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי
נשיא לשכת רואי החשבון, רו''ח חן שרייבר / צילום: כדיה לוי

מנהל רשות המסים, ערן יעקב, לא מטפל בבעיה החוזרת ונשנית של קריסת מערכות הדיווח לרשות המסים מדי חודש, ולכן יש למנות פרויקטור מטעם משרד האוצר מעל ראשו, כדי שיוודא כי רשות המסים תתקן את הבעיה בהקדם - כך מבקש נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח חן שרייבר, משר האוצר אביגדור ליברמן.

במכתב ששיגר רו"ח שרייבר לשר, ובמסגרתו הוא פותח חזית מול מנהל רשות המסים, נטען כי חרף העובדה שמערכת הדיווח המקוון למע"מ קורסת ב-15 לכל חודש באופן קבוע ומסכלת את עבודתם של רואי החשבון המייצגים בעלי עסקים שצריכים לדווח - רשות המסים לא מטפלת בבעיה.

"אני מבקש להביא לתשומת-לבך תופעה חמורה אשר לא מטופלת ומסבה נזקים כבדים למאות אלפי עסקים ולרואי החשבון שלהם", כותב רו"ח שרייבר לשר האוצר. "גם היום, 15.5.22, כמדי חודש, עם הגיע מועד הדיווח, רואי החשבון עומדים בפני שוקת שבורה בשל בעיות טכניות, קריסת מערכת השע"מ ובשל הטיפול הכושל של רשות המסים בסוגיה". 

רשות המסים: הקלה במועד הגשת הדוח

שעה קלה לאחר שגלובס חשף את המכתב ששלח רו"ח שרייבר לשר האוצר, במסגרתו ביקש אורכה להגשת הדיווחים החודשיים בשל התקלות במערכת הדיווח המקוון, הודיעה רשות המסים על "הקלה לציבור העוסקים במועד הגשת הדוח התקופתי למע"מ באופן מקוון החל בחודש מאי 2022".

בהודעה נמסר כי מנהל רשות המסים, ערן יעקב, החליט להקל על ציבור העוסקים החייבים על-פי הדין בהגשת הדוח התקופתי למע"מ ותשלום המס לתקופת הדיווח מרץ-אפריל 2022 (דיווח דו-חודשי) ולתקופת הדיווח אפריל 2022 (דיווח חד-חודשי), ולאפשר את הגשת הדיווח באופן מקוון עד ליום שני 23.05.2022 (במקום עד ליום חמישי 19.05.2022).

ההקלה תינתן לעוסקים שיעמדו בשני תנאים: הדיווח התקופתי למע"מ יתבצע באופן מקוון באמצעות רשת המייצגים בשע"מ או באינטרנט; והדיווח התקופתי ותשלום המס יבוצעו לא יאוחר מיום שני 23.05.2022.

"מערכת הדיווח המקוון נתקעת מדי חודש"

מכתבו של רו"ח שרייבר שוגר על רקע הגעת מועד הדיווחים התקופתיים שנדרשים עוסקים רשומים להגיש למע"מ. את הדוחות התקופתיים שמוגשים באופן מקוון ניתן לדווח ולשלם עד ל-19 בכל חודש, במקום עד ליום ה-15 בכל חודש. בדוחות צריכים בעלי העסקים לכלול בין היתר מידע על העסקאות שבוצעו בתקופת הדיווח, העסקאות שלגביהן היו חייבים להוציא חשבונית בתקופת הדוח וכל חשבוניות המס שהוציאו באותה תקופה, גם אם העסקה עדיין לא בוצעה או אם עדיין לא התקבלה תמורה. עוד נדרש פירוט סכום המס.

הדיווחים נעשים באמצעות מערכת שע"מ - מערכת המיחשוב של רשות המסים.

לטענת רואי החשבון, עם הגעת מועד הדיווחים, בין 15 ל-19 לכל חודש, מערכת הדיווח המקוון נתקעת וגורמת להם לשעות ארוכות של המתנה ועבודה מיותרת. אם בעל העסק יאחר בדיווח, הוא יהיה חשוף לקנסות בגין האיחור, ובמקרים מסוימים ניתן יהיה לנקוט נגדו הליכים פליליים.

רו"ח שרייבר מפנה את האצבע המאשימה למצב אל רשות המסים. במכתב לשר האוצר הוא מציין כי "לצערי, נדמה כי הנהלת רשות המסים אינה רואה לנכון לטפל בסוגיה באופן רציני, זאת על אף פניות חוזרות ונשנות מצדנו".

להצמיד פקיד מדינה לרשות המסים

על הרקע הזה מבקש רו"ח שרייבר משר האוצר "להצמיד פקיד מדינה בכיר, 'פרויקטור', הממונה אישית מטעמך, המלווה את הנושא ומוודא כי רשות המסים פועלת בכל האמצעים הנדרשים על-מנת לוודא כי התקלות הטכניות החמורות במערכת השע"מ מטופלות לאלתר".

בנוסף, רו"ח שרייבר מבקש מהשר להפעיל את סמכותו, "בכדי לקבוע כי בכל עת שהמערכת קורסת ,תינתן אורכה אוטומטית של יומיים-שלושה על כל יום השבתה".

באשר לחודש הנוכחי, רו"ח שרייבר מבקש מהשר לתת אורכה להגשת הדיווחיים על ה-24.5, "על-מנת לוודא כי איש לא ייפגע מהמצב האבסורדי הזה".

רו"ח שרייבר מסכם וכותב: "אני סבור כי לא ייתכן שבכל חודש נדרש ציבור רואי החשבון להתחנן בפני מנהל הרשות לקבלת אורכות לדחייה בדיווחים, בעוד הבעיה נמצאת במערכת... כשר הממונה על רשות המסים, אני מבקש ממך להתערב באופן מיידי לפתרון הבעיה מערכתית ולאפשר את הדחייה המשמעותית ללא קנסות לבעלי העסקים".

קריאה לשביתה כללית של כלל המייצגים

רשות המסים התגאתה בשנים האחרונות בשדרוגים והרחבת מערכת הדיווח המקוון ובהקלה על העוסקים והמייצגים שאינם צריכים לכתת רגליהם אל משרדי רשות המסים בכדי להגיש את הדוחות החודשיים, אך לטענת רואי החשבון המייצגים כאמור, במקום הקלה הם נתקלים במערכת שקורסת תחת עומס המדווחים מדי חודש במועד הדיווח.

בכל 15 לחודש, עם תחילת הדיווחים, מתחוללת סערה סביב הנושא בקבוצות הוואטסאפ של רואי החשבון, ונשלחות עשרות ואף מאות הודעות על כך שאתר רשות המסים קרס, ולא ניתן להגיש את הדוחות של בעלי העסקים למע"מ. בימים האחרונים עלתה הסערה מדרגה, כשרואי חשבון רבים פנו לנשיא הלשכה בבקשה כי יכריז על "שביתת דיווחים" - הפסקה של כל הדיווחים שרואי החשבון מגישים בשם הלקוחות שלהם, בעלי העסקים.

"זאת ממש שערורייה. חייבים להוציא הודעה מהלשכה שאנחנו מפסיקים לשדר. הבעיה חוזרת על עצמה מדי חודש, ואנחנו היחידים שמשלמים את המחיר!", כתב אחד מרואי החשבון בקבוצת וואטסאפ שבה חברים מאות רואי חשבון.

רואי חשבון נוסף השיב: "שום דבר לא יפתור את הבעיה, אם לא נפתח בשביתה כללית של כל המייצגים. רשות המסים לא סופרת אותנו, עד שלא נעשה צעד חריף שיכאב להם".

רואה חשבון נוסף שפנה אל נשיא לשכת רואי החשבון, כתב לו: "זה נקרא זלזול בנו כמייצגים ובלשכות המקצועיות. רשות המסים דוחפת אותנו לעבוד בתנאים בלתי נסבלים, ועוד מבקשים מאיתנו לעמוד בלוחות הזמנים שקבעו ובדרישות הבלתי פוסקות שלהם. נמאס כבר מרשות המסים ומהמקצוע הזה".

ואחרים הוסיפו: כי "שע"מ הוא הכלי היחידי והמוכח אשר יהפוך לכם דקה של עבודה לשעה של המתנה", "סיוט אחד גדול השע"מ הזה!!! כלום לא זז!!!".

רואי החשבון התלוננו בין היתר על כך שלא ניתן להעלות מסמכים בעת הדיווח, שבעת פתיחת תיק המערכת נתקעת, שעמוד הדיווח נתקע או לא עולה ועוד ועוד.

כל הכנסות המדינה נשענות על תשתית משנות ה-90

לדברי נשיא לשכת רואי החשבון, "ביומיים האחרונים מגיעות אליי עשרות פניות, וכל קבוצות הוואטסאפ שלנו גועשות. לחברים בלשכה פשוט נמאס מהתופעה החוזרת חודש בחודש (לעתים גם במהלך החודש) של נפילות מערכת השע"מ של הדיווחים למדינה. שנים שהתופעה קיימת, ולמרות דוח מבקר מדינה בנושא, לא נעשה דבר".

עוד לדבריו, "הנזק הכלכלי למדינה מתקיים יום יום כאשר אלפי שעות עבודה יורדות לטמיון, ובסוף הדיווחים מועברים באיחור, אבל את רשות המסים זה לא מעניין, כי הם נותנים קנסות לעסקים המאחרים לדווח. כל הכנסות המדינה נשענות על מערכת עם תשתית של שנות ה-90".

רו"ח שרייבר מוסיף כי "הקולות שעולים עכשיו מהשטח דורשים שביתה, דורשים לא לדווח למדינה, לצאת להפגנות מול רשות המסים", אך הוא מבקש להרגיש את הרוחות: "בשלב זה איני מתכוון לפעול בצעדים חריגים, ואשב עם השר לחפש פתרונות. יידרש תקציב ייעודי לנושא בתקציב 2023".

רשות המסים: פועלים כל העת לצמצם עומסים

מרשות המסים נמסר בתגובה: "הסוגיה אליה מתייחס נשיא לשכת רואי החשבון רלוונטית רק למערכת המייצגים בשע"מ, שכן הדיווח והתשלום באתר האינטרנט לכלל הציבור והמייצגים עובדים כרגיל ללא כל עומסים.

"נציין כי בכדי להקל על הדיווחים המקוונים, המועד האחרון שקבעה רשות המסים להגשת הדיווחים התקופתיים במערכת המייצגים הוא עד 19 לחודש, ולא עד למועד החוקי, 15 לחודש. כמו כן, הרשות פועלת באופן עקבי מתוך קשיבות והתחשבות בלקוחותיה, וככל שהרשות מזהה כי ישנו עומס חריג, או קושי בדווח, בשל חגים או מועדים או מסיבות אחרות, היא נותנת ארכה למדווחים, וכך בכוונתה לפעול גם החודש.

"חשוב לציין כי מעבר לכך, הרשות פועלת כל העת לצמצם את בעיית העומסים ולאפשר למייצגים שימוש בכלים טכנולוגים חדשניים ללא יצירת עומסים על המערכת.

"מנהל שע"מ החדש, שמונה לאחרונה, מוביל מהלכים לשיפור ואף נפגש לאחרונה עם נציגי לשכת רואי החשבון, דן עימם בנושא והציג פתרונות אשר הרשות פועלת ליישמם כדי לשפר ולייעל את עבודת המייצגים".