לראשונה מזה 30 שנה: ראשת ממשלה מונתה בצרפת

נשיא צרפת עמנואל מקרון מינה את מי שכיהנה עד כה כשרת העבודה הצרפתית, אליזבת בורן, לתפקיד ראשת הממשלה • הממשלה החדשה תצטרך לאמץ את שלל ההבטחות שפרסם מקרון, הכוללות "שיפוץ" ברפורמת הפרישה שלו, שינויים בחוקי העבודה וגם סיוע רב יותר לציבור להתמודד עם עליית המחירים בצרפת

ראשת ממשלת צרפת הנבחרת, אליזבת בורן. נחשבת לשרה מקצועית / צילום: Reuters, Daniel Pier
ראשת ממשלת צרפת הנבחרת, אליזבת בורן. נחשבת לשרה מקצועית / צילום: Reuters, Daniel Pier

נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנבחר מחדש לתפקיד בחודש שעבר, מינה את שרת העבודה אליזבת בורן לתפקיד ראשת הממשלה, והיא תהיה הפוליטיקאית הראשונה מזה 30 שנה לאייש את התפקיד. ראש הממשלה הנוכחי, ז'אן קסטקס, הנחשב לפוליטיקאי מוערך ולמי שסייע להוביל את המדינה במשבר הקורונה, הודיע היום (ב') אחרי הצהריים על התפטרותו, כדי לאפשר לנשיא למנות ממשלה חדשה בהתאם לחזון שהציג במסע הבחירות האחרון.

בורן נחשבת לשרה מקצועית, שהוציאה לפועל כמה מהרפורמות שמקרון הבטיח במהלך הכהונה הראשונה שלו, כולל במערכת הרכבות הצרפתית. היא עצמה אמרה כי "הגיע הזמן" שראשת ממשלה תכהן בצרפת", ואמרה כי המערכת הפוליטית במדינה היא עדיין בשליטה גברית.

הפוליטיקאית הראשונה ואחרונה עד כה שכיהנה בתפקיד הרם הייתה אדית קרסון, בתקופת הנשיאות של פרנסואה מיטראן. היא כיהנה פחות משנה. כעת אמורה בורן להיפגש עם מקרון ולהרכיב במשותף את הממשלה החדשה, כולל תפקידי השרים המשמעותיים.

בורן, בת 61, הייתה בעבר חברה במפלגה הסוציאליסטית משמאל ושימשה כיועצת בכירה של המועמדת של המפלגה לנשיאות, סגולן רואיאל. מאוחר יותר הצטרפה לתנועת המרכז של מקרון "הרפובליקה בתנועה!". היא מכהנת כשרת העבודה, התעסוקה והאינטגרציה מאז 2020.

המועמדת שהתמודדה מול מקרון, מרין לה-פן, הדגישה במהלך הקמפיין שלה כי הגיע הזמן שבצרפת תכהן נשיאה, מה שלא אירע עד כה. הממשלה החדשה תצטרך לאמץ את שלל ההבטחות שפרסם מקרון במהלך קמפיין הבחירות שלו, כולל בשבועות האחרונים לפני הסיבוב השני מול לה-פן, הכוללות "שיפוץ" ברפורמת הפרישה שלו, שינויים בחוקי העבודה וגם סיוע רב יותר לציבור להתמודד עם עליית המחירים בצרפת.

מי שמיהר להגיב למינוי היה מועמד השמאל ז'אן לוק מלנשון, שראה בעצמו מועמד לתפקיד למרות עמדותיו הקיצוניות. מלנשון מנסה לקדם "מהפכה" בבחירות הקרובות ביוני שתקטין או תבטל את הרוב שיש למפלגתו של מקרון בפרלמנט הצרפתי, ותחייב את מקרון לפשרות מבחינת המדיניות.

מלנשון מיהר להציע לבורן "עימות טלוויזיוני" על הנושאים הרלוונטיים לתושבי צרפת, למרות שהתפקיד אינו נמצא בבחירת הציבור, אלא באחריות הנשיא. לה-פן, מצדה, שהבטיחה להמשיך ולהתמודד לנשיאות גם בעוד כחמש שנים, אמרה כי המינוי מהווה "המשך של המדיניות ההרסנית של מקרון".