"ניצח את הימין הקיצוני": מקרון נבחר לכהונה שנייה כנשיא

מקרון הוא הנשיא הראשון מזה שני עשורים שמצליח להיבחר מחדש • מרין לה-פן, בריצתה השלישית לתפקיד, קיבלה 42% מהקולות - שיפור לעומת הישגה לפני חמש שנים, אז קיבלה 34% בלבד

עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
עמנואל מקרון, נשיא צרפת / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

עמנואל מקרון (44) נבחר היום לכהונה שנייה כנשיא צרפת, ברוב ברור על מועמדת הימין הקיצוני מרין לה-פן; כך מעלים מדגמים שפורסמו בתשע בערב (שעון ישראל), עם סגירת הקלפיות בערים הגדולות במדינה. מקרון נבחר לכהונה שנייה של חמש שנים ברוב של 58%, והוא הנשיא הראשון מזה שני עשורים שמצליח להיבחר מחדש. לפי חוקי הבחירות הקיימים, הוא לא יוכל לרוץ שוב בעוד חמש שנים. הרוב שבו ניצח מקרון, 16% לפי המדגמים, גדול מזה שחזו הסקרים האחרונים.

מרין לה-פן, בריצתה השלישית לתפקיד, קיבלה 42% מהקולות, שיפור לעומת הישגה לפני חמש שנים, אז קיבלה 34% בלבד. זהו ההישג הגבוה ביותר לימין הקיצוני בצרפת בסיבוב השני של הבחירות. המדגמים בצרפת נחשבים למדויקים יחסית למדינות אחרות, משום שהם מתבססים על דגימת הצבעות אמיתיות מתוך קלפיות שנסגרו כבר בשבע בערב (שעון צרפת), ושספירת הקולות בהן כבר החלה.

בחירתו של מקרון - גם אם ברוב נמוך מזה שנרשם בבחירות הקודמות - התקבלה באנחות רווחה בבירות אירופיות רבות וגם מעבר לים, בארה"ב. הוא צפוי להמשיך ולהוביל את צרפת להיות חלק משמעותי מהברית המערבית נגד רוסיה, ובימים האחרונים הודיע על כוונת צרפת לספק תותחים מתקדמים ונשק חדשני לצבא אוקראינה הנלחם נגד הכוחות הרוסיים במזרח המדינה. לה-פן, לעומת זאת, הבטיחה לפרוש-חלקית מנאט"ו וקראה למדיניות פיוס עם רוסיה. העובדה כי מפלגתה קיבלה הלוואה של תשעה מיליון אירו מבנק הקשור לממשלה הרוסית היתה בעוכריה בימים אלה מבחינת דעת הקהל הציבורית במדינה.

מקרון הוא גם פרו-אירופי מושבע, ותוכניותיו ליצור אינטגרציה הדוקה ביותר בין חברות האיחוד בנושאים פיננסיים וגם בנושאים צבאיים עשויה לקבל תנופה כעת. הוא נאלץ לשנות חלק מהרפורמות המתוכננות שלו לקראת הבחירות כדי להבטיח את תמיכת השמאל וחלקים גדולים בציבור, וכעת הוא צפוי למנות ממשלה חדשה שתיישם את הבטחותיו המחודשות. הממשלה הקיימת בראשות ז'אן קסטקס צפויה להתפטר בתוך ימים אחדים.

שיעור ההצבעה בבחירות הנוכחיות היא בין הנמוכים ביותר שנרשמו בעשורים האחרונים, ורק 72% מקהל הבוחרים מימשו את זכותם להצביע. זאת, לעומת 75% בבחירות הקודמות. לפי פרשנים, הדבר משקף את העובדה כי שיעור הולך וגדל של בוחרים סולדים משני המועמדים, ולא התגייסו כדי למנוע כהונה של נשיאה מהימין הקיצוני, כפי שהפצירו בהם ראשי מפלגות ובכירים במערכת הפוליטית. כעת תשומת הלב תעבור לבחירות שיתקיימו ביוני לפרלמנט, כאשר תוצאה טובה למחנה השמאל בראשות מלנשון עשויה לסבך משמעותית את התוכניות של מקרון ליישום צעדי מדיניות שהתחייב אליהם.

לה-פן: "נשארת מחויבת לצרפת"

קרוב ל-1,200 עיתונאים התכנסו במטה הקמפיין של מקרון למרגלות מגדל אייפל. מקרון צפוי להופיע ולהכריז על ניצחונו בהמשך הערב. המפלגה שייסד מקרון ושהוא מוביל כעת ("הרפובליקה בתנועה!") שינתה את המפה הפוליטית בצרפת, והביאה לחיסולן של מפלגות ותיקות כמו הימין הרפובליקאי והסוציאליסטים. שאלה מרכזית תהיה מה יקרה לאחר הכהונה הנוכחית של מקרון, ואם שבירת דפוסי ההצבעה - שנועדה בין היתר להילחם בכוחו העולה של הימין הקיצוני - לא תשרת אותו בתום חמש שנות הכהונה הבאות.

לה-פן נאמה בפני תומכיה אחרי פרסום התוצאות, והגדירה אותן "הישג משמעותי". היא הזימה את השמועות על כך שתפרוש אם תפסיד בבחירות, ואמרה כי היא "נשארת מחויבת לצרפת ולעם הצרפתי". "זהו ניצחון מהדהד", אמרה, "מיליונים מבני עמנו בחרו באיחוד הלאומי". "אנו נחושים יותר מתמיד", הוסיפה, "והרעיונות שאנו מייצגים הגיעו לגבהים חדשים".