קצב ההדבקה בקורונה בצפון קוריאה מאיץ, בעוד האוכלוסייה הלא-מחוסנת ממשיכה לעבוד כרגיל

קים ג'ונג און נוזף בפקידיו על המשבר ולא מגיב להצעה מסיאול לשלוח לצפון חיסונים

שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, אתמול / צילום: Reuters, KCNA
שליט צפון קוריאה, קים ג'ונג און, אתמול / צילום: Reuters, KCNA

צפון קוריאה דיווחה על העלייה היומית הגדולה ביותר במקרים של חום גבוה, חלק מהתפרצות קורונה ברמה לאומית, אך לא הגיבה להצעה מדרום קוריאה לשלוח חיסונים, למרות שמנהיג הצפון קים ג'ונג און נזף בפקודיו על כך שנכשלו בהכלת המגפה.

בגבול בין שתי הקוריאות, ניתן היה לראות אנשים הולכים סביב כפרים בצד הצפוני ללא מסכות פנים ועובדים בקבוצות בשדות בעת עונת שתילת האורז, וזה הראה עד כמה צפון קוריאה רחוקה מהסגרים המחמירים שחלק מהמדינות הפעילו על מנת לעצור את הפצת המחלה.

יותר מ־390 אלף אנשים קיבלו חום ב־24 השעות שנגמרו ביום ראשון בערב, כך הודיעה התקשורת המדינתית בפיונגיאנג, וזה הביא את המניין הרשמי הסופי ליותר מ־1.2 מיליון, לאחר שדווח על מקרי החום הראשונים לפני שבוע. צפון קוריאה, שאין לה ציוד לבדיקות קורונה, אישרה שהייתה הדבקה בזן אומיקרון של הקורונה לגבי אדם אחד במדינה בלבד.

בסיכון למשבר שלא נראה כמותו מאז הבצורת בשנות ה־90

מומחי בריאות אומרים שבלי חיסונים ויכולת בדיקה, צפון קוריאה נמצאת בסיכון להיות במשבר בריאותי שלא נראה כמותו מאז שהמדינה סבלה מבצורת בשנות ה־90 שמתו בה יותר ממיליון איש. צפון קוריאה דחתה הצעות לחיסונים לפני ההתפרצות הנוכחית והאוכלוסייה שלה פגיעה במיוחד בגלל תת תזונה נרחבת ומערכת בריאות ירודה.

עריקים מאיזורים כפריים בצפון קוריאה בשנים האחרונות סיפרו על בתי חולים שאין בהם חשמל, אזמלים ומחטי מזרקים שהעלו חלודה, ומטופלים שהתבקשו להביא איתם ציוד רפואי מהבית.

קנה המידה של ההתפרצות בצפון קוריאה כמעט בוודאות גדול יותר ממה שמדווח בתקשורת המדינה, כך אומרים מומחי בריאות. מניין ההרוגים הרשמי בין מי שדיווחו על חום הגיע ביום שני ל־50.

בפגישה של הפוליטביורו ביום ראשון, הפעיל קים את הצבא כדי להבטיח שיהיו בבירה פיונגיאנג, שם דווחו המקרים הראשונים, אמצעים רפואיים וציוד רפואי בסיסי. בפגישה, קים "מתח ביקורת חריפה על הקבינט ועל מגזר בריאות הציבור בגלל הגישה הלא אחראית שלהם לעבודה", כך הודיעה התקשורת המדינתית.

נשיא דרום קוריאה יון סוק־יאול אמר שסיאול תספק סיוע הומניטרי לצפון קוריאה בלי קשר למצב של היחסים בין שתי הקוריאות. ממשלת דרום קוריאה אמרה מאוחר יותר ביום שני שהצפון לא הגיב לניסיון הראשוני שלה ליצור קשר.

"אם צפון קוריאה תגיב, לא נהסס לשתף איתה תרופות כולל חיסונים, ציוד רפואי ועובדי בריאות", אמר יון. דובר של ממשלת סין אמר שגם בייג'ינג מוכנה לספק לצפון קוריאה סיוע.

"ההכרזה של צפון קוריאה מלמדת כמה המצב חמור"

צפון קוריאה הכחישה שהיו בה הידבקויות מתחילת המגפה ועד שבוע שעבר. כמה משקיפים על המדינה מקרוב אמרו שקנה המידה של ההתפרצות הוא כזה שהממשלה כבר לא יכולה להסתיר את כמות הנדבקים ונאלצה לעבור לאסטרטגיה של הדגשת האופן בו קים עוזר לבני עמו.

"ההכרזה על כישלון מדיניות אפס קורונה של צפון קוריאה מלמדת כמה המצב חמור", אמרה לינה יון, חוקרת בכירה העוסקת בקוריאה ב־Human Rights Watch, ארגון שמושבו בארה"ב. יון אמרה שדרום קוריאה וארה"ב צריכות להציע לפיונגיאנג כל מה שנחוץ כדי להיאבק במחלה, כולל חיסונים וכל התשתיות הנחוצות לשימור החיסון, כולל מקררים, גנרטורים ודלק.

הגבולות של צפון קוריאה היו סגורים ברובם במשך המגפה, וזה פגע בכלכלה והגביל את אספקת המזון והתרופות. קים אמר שלמרות שהתפרצות הקורונה הנוכחית היא המשבר החריף ביותר שחווה המדינה מאז שנוסדה, עובדים רבים צריכים להישאר בתפקידיהם אבל לא להתערבב עם אנשים מצוותים אחרים.

פעילות שתילת האורז נראתה דומה משני צידי הגבול שבין הקוריאות ביום שני, אם כי יותר אנשים בצפון שתלו את האורז באופן ידני בגלל מחסור בציוד חקלאי תעשייתי המשמש בידי החקלאים בדרום. המשך העבודה בתנאי שגרה על ידי אוכלוסייה שאינה מחוסנת עלול להגביר את הסיכון להדבקות בצפון קוריאה, אבל בלי זה עלולה המדינה לעמוד מול משברים אחרים כמו בצורת ורעב.

"הייצור החקלאי המקומי בצפון קוריאה, שנפגע במידה רבה מהיובש במשקעים, חיוני לשרידות המדינה, בייחוד כשהיא נכנסת לשנה שלישית רצופה של גבולות סגורים", אמרה יון מ־Human Rights Watch.

דאסל יון השתתף בהכנת הכתבה.