אתם מחכים חצי שנה לויזה לארה"ב, ויש מי שעושה מזה כסף

350 שקל עבור תור לעוד שלושה חודשים ו-2,000 שקל לעוד שבוע: כמה הישראלים מוכנים לשלם כדי שמישהו יסייע להם להשיג תור לראיון בשגרירות ולקבל את הוויזה הנחשקת לארה"ב

שגרירות ארה''ב בתל אביב. תורים ארוכים לראיונות לוויזה / צילום: Shutterstock
שגרירות ארה''ב בתל אביב. תורים ארוכים לראיונות לוויזה / צילום: Shutterstock

התורים הארוכים לראיונות בשגרירות ארה"ב הובילו להקמת תעשיית שלמה של מאכערים לתחום, שגובים מישראלים מאות ואלפי שקלים עבור זירוז הההליכים. קל מאוד למצוא אותם בפייסבוק ובטלגרם, מספיק לחפש את עמוד השגרירות כדי לחטוף מתקפת פרסומות.

האם ישראל תזכה לפטור המיוחל מוויזה לארה"ב?

פנינו לאחד מהם, שהסביר לנו איך זה עובד: "יש תחתיי צוות של אנשים שיושבים על האתר והטלפון של השגרירות 24 שעות ביממה, עד שמוצאים תור שמישהו ביטל או שהשגרירות פתחה (בשני המקרים התורים נתפסים בשניות בודדות - א"ד), הכול חוקי כמובן", הוא מדגיש ועובר לפירוט המחירים.

"תור עד 7 ימי עסקים - 2,000 שקל, תור עד 14 ימי עסקים - 1,000 שקל, תור עד 30 ימי עסקים - 700 שקל, תור עד 60 ימי עסקים - 500 שקל, תור עד 100 ימי עסקים - 350 שקל. המחיר כולל מע"מ". לא זול. בפרט שכל אדם מעל גיל 14 צריך תור נפרד על שמו, כך שמשפחות צריכות לשלם במכפלה לפי מספר הנפשות.

המאכערים שמציעים "שירותי הקדמת תור להוצאת ויזה", בעצם מוכרים לציבור את מה שהיה אמור לקבל בחינם. כלומר, הם מציעים לפתור בתשלום את בעיית המחסור בתורים שהם עצמם מתדלקים, כפי שקורה בתחומים רבים נוספים שבהם המוסדות לא מצליחים לספק שירות סביר לציבור.

בשנים עברו היה יכול אזרח ישראלי להתקבל לפגישה בשגרירות ארצות-הברית בתוך ימים ספורים, ללא קיצורי דרך וללא פרוטקציות. אלא שמאז פרוץ הקורונה הצטברו עומסים כבדים שעדיין לא השתחררו. התור הקרוב ביותר כיום עבור אזרח ישראלי להוצאת ויזה בשגרירות הוא לסביבות חודש פברואר 2023. בעלי אזרחות אמריקאית, לעומת זאת, מתקבלים כיום באופן מיידי ללא תור.

בשגרירות מודעים לבעיה, אך גם להם אין פתרון אחר להציע כרגע לישראלים. הם יצרכו להמתין חודשים ארוכים לתור הפנוי לשגרירות או לביטול חובת הוויזה, מה שיקרה קודם.

משגרירות ארצות-הברית נמסר בתגובה: "שגרירות ארה"ב מודעת לדיווחים על אנשים המנסים לנצל את מערכת זימון התורים לוויזות לרווח אישי. איננו יכולים לדון בפעילויות אכיפת החוק, אך דיווחנו על ניסיונות רבים כאלה לרשויות המתאימות. אדם שמאמין שנפל קורבן להונאה של ויזה, מתבקש ליצור קשר דרך כתובת המייל TelAvivARSOI@state.gov.

על המועמדים להמשיך ולנסות לקבוע תור דרך האתר שלנו ולהימנע משירותי הונאה שטוענים כי יש להם מקור פנימי כדי להבטיח פגישה. שירותים אלה אינם לגיטימיים. אל תהפכו לקורבנות של הונאה. אנשים או גופים שמתיימרים להיות מסוגלים להבטיח לציבור פגישה באמצעות קשרים לשגרירות אינם לגיטימיים. אל תשלמו על תורים, הם בחינם".