יום לפני: רשות ני"ע הביאה לדחיית האספה למינוי מועמדי אקירוב לדירקטוריון כלל

אספת בעלי המניות של כלל הייתה צריכה לדון במינוי דוד גרנות ואהרון פוגל לדירקטוריון, אך ברשות ני"ע דרשו מהחברה להבהיר בפירוט את עמדתה לגבי השפעת המינויים • במקביל לאיסור על אלרוב לרכוש מניות נוספות, הקבלן שלום שי הפך לבעל עניין בכלל

אלפרד אקירוב, מייסד אלרוב / צילום: כדיה לוי
אלפרד אקירוב, מייסד אלרוב / צילום: כדיה לוי

רשות ני"ע מסתמנת כמי שמערימה את מרב הקשיים באשר להגדלת ההשפעה של אלרוב נדל"ן על הנעשה בכלל ביטוח. אחרי שהייתה זו שדרשה מאלרוב, שבשליטת איש העסקים אלפרד אקירוב, למצוא פתרון שיביא לקיפול שכבה בכלל על מנת שלא לעבור על חוק הריכוזיות, כעת הביאה הרשות לדחיית אספת בעלי המניות של כלל שתוכננה למחר, במסגרתה היה צריך לעלות לדיון מינויים של שני דירקטורים חדשים מטעם אלרוב.

בהודעת כלל לבורסה נטען כי "האספה נדחית לבקשת רשות ניירות ערך לשם מיצוי בחינת השפעת מינוי שני הדירקטורים שמינויים על סדר היום של האספה, על השליטה בחברה. החברה נתבקשה להעביר לרשות ניירות ערך את עמדתה הכתובה בנושא זה".

מדובר במינוי של דוד גרנות ושל אהרון פוגל, אותם ביקשה אלרוב למנות בנוסף לדירקטורים הקיימים, ובאמצעותם מנסה אלרוב להשפיע על הנעשה בכלל, לאור העובדה שהיא מתקשה לקבל היתר שליטה בחברה מידי הממונה על שוק ההון והביטוח, משה ברקת. גרנות הנחשב למקורב לאקירוב, אף הוצע על-ידי אלרוב לכהן כדירקטור בכלל לפני כמה חודשים, אך בעלי המניות של החברה דחו את המועמדות.

נציין כי דירקטוריון כלל כבר הגיב לשאלת מינויים של גרנות ופוגל. כך למשל הוסבר באמצע חודש אפריל כי "הדירקטוריון סבור כי אף שתקנה 81 לתקנון החברה קובעת כי הרכב הדירקטוריון יהיה בין 5 ל-15 דירקטורים, נכון כי מספרם לא יעלה על שמונה. הדירקטוריון סבר בעבר וסבור כעת כי מדובר במנעד מקצועי רחב, מספק ומעמיק, ואין הצדקה להגדיל את הדירקטוריון ולהשית על החברה את העלויות הכרוכות בהוספת שני דירקטורים נוספים", צוין.

ביחס לטענתו של אקירוב כי לחברי הדירקטוריון הקיימים אין מספיק ידע בתחומי הביטוח והפיננסים, טענו בדירקטוריון כלל כי "הדירקטוריון סבור כי הדירקטורים והדירקטוריות המכהנים כיום, הרכבם וניסיונם המשולב, נותנים מענה לצורכי החברה כחברת החזקות בתחומי הביטוח והפיננסים. הדירקטורים והדירקטוריות הנוספות המכהנים רק בכלל ביטוח מעשירים אף הם את תחומי הידע בעולם הביטוח והפיננסים.

חיזוק הדירקטוריון לקראת רכישת מקס 

לפני כשבוע וחצי השיבו באלרוב למכתב דירקטוריון כלל ואמרו כי מדובר בצעד שנועד לחזק את דירקטוריון החברה, בעיקר נוכח העסקה המתגבשת שבה מבקשת כלל לרכוש את חברת כרטיסי האשראי מקס בגינה היא תשלם כ-1.6 מיליארד שקל (חלק במניות וחלק במזומן) עבור מלוא מניות מקס.

"המועמדים שמבקשת אלרוב למנות, הנם בלתי תלויים באלרוב או בכלל החזקות, ומוצעים על ידה לאור כישוריהם ולאור הערכתה כי מינויים יביא להשבחתה של כלל החזקות ולאור הערכתה כי מועמדים אלו בשל כישוריהם הבין אישיים ידעו לעבוד ביחד ובאופן מפרה עם חברי הדירקטוריון הנוכחי מתוך מטרה משותפת - הצלחתה של כלל החזקות", הסבירו באלרוב.

זוהי לא הבשורה היחידה שנוגעת לניסיון השליטה של אלרוב בכלל שהגיעה ביום ראשון. לאחר שקיבל את היתר הממונה על שוק ההון בסוף חודש מרץ להגדיל את החזקותיו בכלל לעד 10%, יזם הנדל"ן שלום שי הפך לבעל עניין כשהעלה את החזקותיו בכלל מ-4.99% ל-5.08%. זאת, כאשר על אלרוב, המחזיקה ב-15% מהמניות, נאסר לרכוש מניות נוספות מעבר לאלה שיש לה כיום ללא קבלת היתר שליטה בחברת הביטוח.

היתר השליטה מתעכב בינתיים עד למציאת פתרון לסוגיית קיפול השכבות. עיקר המחלוקת בין הצדדים נוגעת למשוכה שהציבה רשות ני"ע, שקובעת כי אם אלרוב תרכוש את השליטה בכלל במבנה החברות הנוכחי, תיווצר פירמידה של שלוש חברות שכבה (חברות ציבוריות או חברות המנפיקות אג"ח), מצב המנוגד לחוק הריכוזיות, שמתיר שתי חברות שכבה בלבד.

באלרוב כבר הציעו מספר פתרונות, כולל רכישת מניות כלל והפקדתן בידי נאמן עד לקבלת היתר השליטה, אך ברשות שוק ההון דחו את כולן. על מנת להתגבר על המכשול בוחן אקירוב בין היתר רכישת מניות כלל באופן פרטי, או אף הפיכת אלרוב לחברה פרטית ומחיקתה מהמסחר כחברה ציבורית.